Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

I helgen var jeg på mitt første FREMO-treff noensinne, og det ga absolutt mersmak. Jeg fikk prøvd meg både som person- og godstogfører samt txp på to ulike stasjoner, med skrekkblandet fryd og en smule stress innimellom, men jeg gjennomførte sesjonene uten alt for mange og store feilgrep tror jeg...

Jeg tok også med modulen min, selv om den ikke var påmeldt. Hadde et lite håp om at det kanskje ville bli tid til overs for å sjekke modulen, teste at den oppfyller kravene og kan brukes, men var overhodet ikke forberedt på at den faktisk ble satt inn i anlegget! Det var kjempegøy å se at den funket, men jeg fikk streng beskjed om at til neste treff måtte jeg få på litt landskap og dekke over det gule skummet! :-)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av LLJ »

En bra beskrivning på en FREMO träff.
Man är inte där som besökare, man deltar aktivt :)

/Lars
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Det er nettopp det, som aktiv deltaker gir det hobbyen en helt ny dimensjon. Å kjøre etter rutetabeller, utføre fraktoppdrag og sette ut/plukke opp vogner, og ikke minst samspillet mellom de andre deltakerne. Jeg var veldig spent på om dette var noe for meg, da jeg aldri har gjort det tidligere men alltid kjørt alene, men det var absolutt en positiv erfaring! :-)

Her er forøvrig en liten film fra treffet (ikke min film, jeg fikk ikke tatt et eneste bilde i helga), som viser ca halve anlegget:
http://www.youtube.com/watch?v=6Rj4_H17 ... e=youtu.be
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Her er en annen film (fortsatt ikke min) som viser resten av anlegget på Ask:
https://www.youtube.com/watch?v=N7EXt33Trsw
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av JanFrelin »

Mycket stiligt!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Jeg er fortsatt ikke helt i mål med den modulbaserte sporplanen, men for å unngå såkalt "paralysis by analysis" (og for å få lagt litt skinner og kjørt tog igjen) har jeg i juleferien bygget seksjoner rundt hele rommet. Seksjonene har samme høyde som FREMOduler og kan kombineres med slike, og de kan også relativt enkelt konverteres til moduler senere.

Høyre halvdelen av rommet:
Bild

Venstre halvdelen av rommet, med dukk-under ved døra. Jeg lurer på om jeg skal skjære ut en bue på undersiden av seksjonene som går forbi døråpningen, slik at det blir enklere å komme inn og ut:
Bild

Alle seksjonene har FREMO grensesnitt på boltehullene for enkel sammenkobling med moduler:
Bild

Også de smalere seksjonene har boltehull som samsvarer med FREMO-standarden, slik at de kan kobles sammen med FREMOduler. Den lille seksjonen som er løftet ut og ligger på toppen kan enkelt snus, slik at enten fremre eller bakre langside flukter med modulene, mens hjørneseksjonen under har dobbelt sett med boltehull slik at den kan kobles sammen på begge måter:
Bild
Senast redigerad av 1 SveinHjemstad, redigerad totalt 2016 gånger.
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

De to siste helgene har jeg drevet med overføring av sporplan fra PC til seksjoner, og i går kom jeg omsider i mål rundt hele rommet. Printet ut planen i full størrelse, tapet sammen arkene og tegnet opp senterlinja for sporene, og i dag har jeg fått lagt kork skinneunderlag på den første seksjonen. Jeg hadde igjen noen lengder med korkunderlag med ferdig skråkant, så jeg kommer til å bruke opp de først. Deretter blir det å skjære ut 2 cm brede strimler fra korkplater lik den som ligger oppå seksjonen, det er mye rimeligere og man kan la ballasten forme en naturlig skråning på sidene:

Bild

Bild

Med relativt hard finer som underlag var det en liten utfordring å få korkunderlaget til å holde seg på plass mens fugemassen stivner. Prøvde først vanlige stifter for korktavle, men fikk ikke disse skikkelig nedi. Løsningen ble å bruke stiftepistolen og 6mm stifter, stiftene går akkurat langt nok nedi fineren til å holde korken på plass samtidig som det er enkelt å pirke de ut igjen med en liten skrutrekker. Så får morgendagen avsløre om det viste seg å være en god løsning, eller om alt løsner sammen med stiftene...

Det nederste bildet viser forøvrig også en av de kanskje største fordelene med å bygge anlegg i moduler/seksjoner, nemlig at man kan løfte ut enkeltseksjoner og snu de rundt for god tilgang fra alle sider.
Senast redigerad av 1 SveinHjemstad, redigerad totalt 2016 gånger.
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Det er vel på tide med en oppdatering av denne tråden her. I morgen skal jeg på FREMO-treff i Letohallen, og har de siste dagene jobbet med å få modulen noenlunde presentabel:

Bild

Det er fortsatt en del arbeid igjen, og mange detaljer som skal på plass. Trærne er kun satt ut midlertidig, det blir nok litt justeringer før de finner sin endelige plass på modulen. Busker og løvtrær kommer etter hvert, men det får vente til etter treffet tror jeg. Usikker på om jeg skal gjøre noe med gresset, det er egentlig litt for lyst ser jeg nå i ettertid, men så vil det jo delvis dekkes av alt det andre. Modulsidene bør også gås over og friskes opp litt, de ser en smule sjuskete ut nå.

Svein
Senast redigerad av 1 SveinHjemstad, redigerad totalt 2016 gånger.
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av CurtanSvensson »

Vilket rum du har byggt för din bana - vacker modul.

Hälsningar från Krutträsk :D
Curten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av daniel »

Snyggt!

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"