Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Tenkte jeg skulle lage en tråd her inne om byggingen av mitt hjemmeanlegg, siden det hovedsakelig vil bli modulbasert med FREMO grensesnitt. Tanken er å kunne bruke deler av anlegget på treff, samtidig som jeg kan ha et anlegg som er fleksibelt og hvor moduler kan skiftes ut når jeg føler for det. Jeg har brukt endel tid på planleggingen for å få utnyttet det lille rommet mitt maksimalt, og har endt opp med en rundbane hvor langsidene består av moduler, samtidig som jeg har skjult stagingområdet bak den ene langsiden. Stagingområdet er koblet til rundbanen via begge kurvene, slik at jeg kan variere både sporplan og trafikkmønster ved å bytte ut modulene på langsidene.

Den første modulen ble påbegynt allerede i vår, men arbeidet har gått veldig sakte, og først nå kan man få et inntrykk av hvordan den vil bli. Uansett har jeg ikke hastverk, og pusler med dette når jeg føler for det :) Her er noen bilder av prosessen så langt:

Utskjæring av endestykker, kjøpte et par ferdige endestykker som mal:

Bild

Bild

Bygging av modulrammen:

Bild

Bild

Første strøket med maling og landskapskontur saget ut:

Bild

Fugeskum over hønsenetting til landskapet:

Bild

Og omsider; i dag fikk jeg begynt på landskapet!:

Bild

Svein

(håper det går greit at jeg skriver på norsk...)
Senast redigerad av 1 SveinHjemstad, redigerad totalt 2021 gånger.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av Eke »

Snyggt!
Norsk går greit! :-)

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av jhjelm »

Det ser väldigt bra ut Svein.

Det enda jag är rädd för är att det ska bli "hängmatta" på banvallen mellan gaveln och första stödet.

Med vänlig hälsning, Jonas
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Ja, jeg fikk samme bekymringsmelding på et norsk forum, Jonas, men samtidig også bekreftelse fra en annen at det burde holde slik det var. Modulen er 95cm lang, og hvert spenn er da rett over 31cm (det midtre spennet er faktisk litt lenger enn de to ytre når du ser hvordan støttene er festet på utsiden av tverrspantene, som er plassert nøyaktig på 1/3 og 2/3 av lengden). Med 12mm underlag for sporet burde det være stivt nok, det er jo ikke så mye vekt som skal på toppen der.

Uansett, hvis det skulle vise seg at jeg har feil og det begynner å sige, er det relativt enkelt å sette på en avstiver på undersiden :)
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av jhjelm »

Hej,

12 mm plywood borde fungera. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

En liten oppdatering er vel på sin plass nå.

Togrommet mitt har fått litt sårt tiltrengt oppmerksomhet i juleferien. Tidligere i høst ble ny takpanel satt opp, men resten av rommet har måttet vente, og rommet innbød ikke til særlig aktivitet slik det var. Nå har vi imidlertid omsider fått malt veggene og lagt nytt gulv, og i går ble jeg ferdig med rammeverket langs den ene veggen:

Bild

Bild

Jeg har valgt å bygge anlegget i 130cm høyde, dvs det samme som FREMO-standarden. Rammeverket ble da 110 cm høyt, mens de siste 20 cm er det selve modulen som bygger. Under anlegget har jeg fått plass til 3 nivåer med lagringshyller, disse skal skjules bak et forheng. Det gamle vinduet over rammeverket leder inn til krypkjelleren og trenger enkel tilgang, derfor lot jeg være å bygge hyller akkurat der. Den fremre lekten på toppen av rammeverket kan også enkelt tas ut ved å fjerne et par skruer, hvis det skulle bli nødvendig.

Til venstre i bildene ses litt av mitt gamle anlegg, som også er bygget i seksjoner men uten å følge noen bestemt standard. Disse seksjonene skal heves 10 cm, slik at de kan brukes sammen med FREMOdulene.

Her er forøvrig et par bilder av rommet slik det så ut da vi kjøpte huset. Det ser litt mer innbydende ut nå, for å si det slik :) :

Bild

Bild

Svein
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av daniel »

Trevligt :)

Webbsidan som du har lagt upp bilderna på tillåter tyvärr inte att man länkar direkt till dem från vårt forum, så istället för bilder kommer det upp stoppskyltar. Om du vill så kan du lägga in bilderna direkt i tråden istället för att länka till dem. Klicka i så fall på knappen "Besvara" så kan du därifrån bifoga bilder i ditt svar.

Med vänlig hälsning
Daniel
SveinHjemstad
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-11-17, 19:40

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av SveinHjemstad »

Hei Daniel, takk for tilbakemeldingen. Får du opp noen av bildene, eller vises stoppskiltet på alle sammen?

Jeg har mitt eget domene og laster opp alle bilder dit. Jeg bruker Hotlink-protection og har lagt til www.modulsyd.se i listen over godkjente nettsteder. Det har gått bra tidligere, så jeg vet ikke helt hvorfor du får opp stoppskiltet. Har lagt til modulsyd.se uten www nå, funker det for deg da?

Svein
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av Eke »

Jag kan se bilderna! :-)
Mycket trevligt att se!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Mitt modulbaserte hjemmeanlegg

Inlägg av daniel »

Jag fick upp stoppskylten på samtliga bilder förra gången och det är nog som du säger, att orsaken var att jag använder adressen modulsyd.se (utan www) när jag besöker forumet. Nu ser jag alla bilderna. :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"