Vad behövs?

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Vad behövs?

Inlägg av FranzHennies »

Hej,

efter ha vaknat ur corona-idet på Höglandståget under besökstiden (mitt andra modulträff som jag besökte, det första var i Hamburg för 33 år sedan) har jag bestämd mig för att bygga moduler, snarare sagd först ett och sedan flera. Eller egentligen har jag gått i byggtankar i flera år, annars hade jag nog inte haft några lasrade gavlar i skåpet.

Nu undrar jag vad det är som behövs - fina stationer verkar det finnas en del, och jag kommer knappt kunna bygga nåt som komplettera de som redan finns.

Den första modulen får nog blir en enkel linjemodul, men som nästa skulle jag gärna vilja bygga en linjeplats, en växel och ett spårspärr kanske, antingen en fabriksbyggnad eller en enkel lastplats.

Något som jag ska tänka på? Vad är en lämplig (minsta) spårlängd för sidospåret?

Som jag förstår är ett sådant linjeplats inte helt enkel att hantera av trafikplaneraren, som får lägga in en vagnuttagning. Eller ska man kunna "låsa in tåget"?

Snyggast är väl att lägga in ett sådant i en kurva, enklast att bygga på en rak modul. Synpunkter?

PS: Har ändrat titeln, den lät kanske lite "anti-stationer" men det var inte alls vad jag menade
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Vad behövs?

Inlägg av JanFrelin »

Så här kan det se ut vid en lastplats.
https://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/E/Ebr ... 1_1959.jpg
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Vad behövs?

Inlägg av fs_toni »

bbb.jpg
bbb.jpg (26.39 KiB) Visad 2503 gånger
Nyfiken: vad är det längst ut på stickspåret? Är det något mer/annat än bara en liten stump för ett lok att göra rundgång på?
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Vad behövs?

Inlägg av FranzHennies »

Tack, det var ju spännande. fs_toni: Här är lösningen - en båtbrygga
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Vad behövs?

Inlägg av BengtOhliv »

Hej Franz
Linjemoduler, rakor och speciellt kurvor, är alltid gångbara på modulträffar.
Min åsikt är att det bör vara minst dubbelt så många meter linjemoduler som stationsmoduler på en modulbana. På linjen kan det finnas en växel som leder till en industri, grustag, brygga eller en annan lastplats.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Vad behövs?

Inlägg av BengtOhliv »

Hej Franz
Linjemoduler, rakor och speciellt kurvor, är alltid gångbara på modulträffar.
Min åsikt är att det bör vara minst dubbelt så många meter linjemoduler som stationsmoduler på en modulbana. På linjen kan det finnas en växel som leder till en industri, grustag, brygga eller en annan lastplats.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Vad behövs?

Inlägg av BengtOhliv »

Hej Franz
Linjemoduler, rakor och speciellt kurvor, är alltid gångbara på modulträffar.
Min åsikt är att det bör vara minst dubbelt så många meter linjemoduler som stationsmoduler på en modulbana. På linjen kan det finnas en växel som leder till en industri, grustag, brygga eller en annan lastplats.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Vad behövs?

Inlägg av Henrik Maude »

Det viktigaste är att den som bygger en modul bygger något den är intresserad av. Att endast gå efter vad som "behövs" på en modulträff kan lätt bli fel då byggandet kanske inte känns så roligt.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Vad behövs?

Inlägg av FranzHennies »

Tack för kommentarerna. Ja, absolut ska jag bygga det som jag tycker om.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Vad behövs?

Inlägg av fs_toni »

FranzHennies skrev: 2021-10-27, 09:57 Tack för kommentarerna. Ja, absolut ska jag bygga det som jag tycker om.
Du kan också kombinera. Så gjorde jag nu allra senast. Genom att bygga en station och terminal (det jag hade lust med), i en kurva (kurvor: det som efterfrågas på träffar), där terminalen passeras av linjespår vid sidan om (så det blir många meter linjespår att köra).

Dessutom byggde jag dubbelspår, vilket är något som det finns ganska få moduler av och som jag därför tycker behövs mer av om våra modulträffar ska någon gång komma vidare till annat än bruna lok (inget fel med år 1965, men variationen och att nutiden ska få finnas också tycker jag)
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"