Sida 2 av 2

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2021-06-18, 23:41
av BengtOhliv
StaffanWiman skrev: 2021-06-18, 15:06 Utan att ha siffror i huvudet: Hur vände man då längre lok? F-lok, B-lok? Vände man dem och tendern separat?

/Staffan
Bl a vände man ånglok litt F och B i Alvesta och Älmhult. Att dela lok och tenderar var nog uteslutet. Där var/är vändskivorna 20 meter enligt faktalitteraturen.

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2021-06-19, 21:16
av MånsLundberg
StaffanWiman skrev: 2021-06-18, 15:06 Utan att ha siffror i huvudet: Hur vände man då längre lok? F-lok, B-lok? Vände man dem och tendern separat?

/Staffan
Blev lite nyfiken och kollade upp hjulbasen inklusive på tender på F-loken (som jag tror var längst). 18,2 meter enligt denna ritning på Digitalt museum: https://digitaltmuseum.se/021018095290/ ... r-sj-f-lok
Således inga problem!

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2021-06-20, 15:54
av BengtOhliv
Tack Måns för dina uppgifter om F-lok.
Över buffertar är F-loket 21,3 meter, 20 meter utan buffertar. Jag får kanske göra om locket vid veven till skivan om ett F-lok skall vändas på den.
Jag är osäker på hur det ser ut med eventuell plog och banröjare på loket.

B-loket är ca 19,5 meter med 4-axlig tender. Om ett sådant lok kommer upp på vändskivan skall det inte vara några problem.
/Bengt

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2021-12-02, 14:42
av BengtOhliv
Ombyggnad pågår på Fäboda station. Ett fjärde spår tillkommer. Fäboda har nu blivit en slutstation på VäxjöRallarnas klubbana och lokstationen som presenterats tidigare gjorde att stationen inte blev riktigt bra. Nu blir det mer plats för uppställning av vagnar.
Titta på bifogade bilder.
20211201_170300.jpg

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2021-12-02, 16:57
av BengtOhliv
Hemma på loftet pågår bygge av en förlängningssektion till Fäboda stn. Denna kommer bara att få följa med på modulträffar då den 8nte får plats i VäxjöRallarnas klubbbana. Förhoppningsvis är den med till Grimslövströffen i mars 2022
20211122_172331.jpg
Kanske blir det ytterligare växelpar mellan spår 1 och 2.

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2021-12-02, 18:50
av AlexanderEhn
Mycket trevligt.

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2021-12-03, 00:43
av SethSwede
Kanon bra Bengt. Så har Oredal också växt med åren efter varje trafikspel. Roligt är detmedmååååånga moduler👍🏻💪🏻😅

Re: FÄBODA station med linjemoduler.

Postat: 2022-01-17, 20:27
av BengtOhliv
PJag skaffade en vändskiva i budget klass till Fäboda. Tyvärr så u5ppfyllde den inte mina förväntningar. För mig var det bland annat ett irritationsmoment hur den jobbade. Den jobbade stöttas och vred skivan 15 grader i taget och lät som ett tröskverk. Dessutom strulade strömupptagningen till spåret i vändskivan.

Jag beslöt att bygga en helt ny vändskivemodul med skiva från Roco. Skivan är 2 cm större än tidigare, nu ca 25 cm vilket motsvarar 22 meter utformningen av vändskivespåen blir ungefär som tidigare. Ett spår till kolgård på angränsande modulsektion tillkommer. Idéer på utformning av lokstationen kommer löpande under bygget. Just nu snurrar tankarna på hur kringbyggnader skall utformas.

Fäboda station har begåvats med ett fjärde spår. Det används redan i klubblokalen till mångas nöje. Inför Grimslövsträffen komm dessutom en förlängningssektion som medger mer och utökad trafik