Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej,

Är det någon i Sverige som har dubbelspårslinjemoduler enligt Fremo H0-RE-norm?

Jag gillar att spåret är placerat i mitten, jämfört med MMM-norm. Men alla dubbelspår jag sett i Sverige är MMM och alla kurvor är 280 cm breda. Det vore ju kul om det går att använda en dubbelspårig H0-RE utan att alltid behöva övergångsmoduler.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av StefanFjällemark »

Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av ErikKuiper »

Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.

H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.

Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.

Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv :).
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av JanFrelin »

ErikKuiper skrev: 2019-01-27, 18:47 Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv :).
"Norm är det som byggs" - dvs den som bygger de första har initiativet...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2019-01-25, 13:42 Eftersom spåravståndet mellan dubbelspåren är olika har det fallit sig så att MMM med 57 mm spåravstånd är allenarådande i Sverige. Det finns inget som hindrar dig att lägga spåret i mitten, det är ju standard för 337 mm breda moduler.
Jag har funderat på hur en dubbelspårskurva skulle se ut, om jag vill bygga en.

Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. viewtopic.php?f=11&t=3679&start=10.

- Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2019-01-27, 18:47 Martin Bocek har några raka H0-RE dubbelspårsmoduler. Det är de enda jag känner till som finns i Sverige.

H0-RE dubbelspårsmoduler är designade efter normalt dubbelspårsavstånd i Tyskland, 4,0 meter (vilket blir 46 mm i H0). Normalt dubbelspårsavstånd i Sverige är 4,5 meter (vilket blir 52 mm i H0). MMM använder 57 mm vilket motsvarar 5,0 meter.

Om man vill köra breda svenska fordon på dubbelspår med c-c 46 mm så måste man ha slanka radier (har inte räknat på var gränsen går men 3 meter borde fungera). En fördel med det lite större spåravståndet i MMM är att man kan ha snävare radier utan att vagnarna går i varandra i kurvorna.

Själv förespråkar jag att FREMO H0-RE dubbelspår i Sverige borde byggas med c-c 52 mm, men jag är inte tillräckligt intresserad av dubbelspårstrafik för att bygga några dubbelspårsmoduler själv :).

Aha! Detta är ju såklart relevant input.

Får erkänna att jag inte tänkte på spåravståndet. Tack Erik.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2019-01-28, 00:42 Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Ja.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2019-01-28, 00:55
AlexanderEhn skrev: 2019-01-28, 00:42 Noterar att det var rätt många dubbelspårskurvor (och rakor) med i Norrköping. Är dessa alltså 337 mm breda och MMM?
Ja.
Tack.

Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2019-01-28, 01:00 Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Finns det någon som har dubbelspåriga H0-RE moduler i Sverige?

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2019-01-31, 16:18
AlexanderEhn skrev: 2019-01-28, 01:00 Och anledningen till att jag vill ha centrerat spårläge är för att kurvorna ska kunna användas smidigt i banplanering, åt båda håll så att säga.
Då kan du också bygga s k "raka kurvmoduler" vilket gör att du kan välja spårläge beroende på hur du kombinerar dem parvis.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Så är mina 4st rapsfältsmoduler byggda.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753

Självklart! Har läst de trådarna och det är helt klart ett alternativ.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"