Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag inser att detta inte är moduler som följer någon standard, men vet inte vart jag ska placera tråden. Flytta gärna till lämpligt ställe på forumet.


Min son, min pappa och jag gillar modelltåg. Min son är ny drygt 4 år och tålamodet är kort och intensivt.
För att vi ska kunna köra tåg behöver vi snabbt kunna bygga en bana som ger tillräckligt med körning och möjligheter för att behålla intresset för oss alla tre.

När vi har byggt modelljärnväg på golvet hemma har orken och intresset försvunnit ungefär halvvägs in i spårbygget. Det tar för lång tid att sätta ihop alla skenor.

Därför ska jag prova att bygga H0-moduler som snabbt går att sätta ihop till en bana som tre personer kan köra på med varsitt tåg.

Jag fick idén när vi byggde briotåg på altanen. Dagen innan hade vi just hade vart på besök hos Knallebygdens Modelljärnväg och blivit inspirerade av att ha kört och tittat närmre på en modulbana ordentligt.
Tanken utgår från att ha en ovalbana spikan på en plywood som man kan plocka fram. Men vi har ingen plats att förvara två skivor smidigt och det är tråkigt i längden med en fast bana som dessutom bara går runt och runt.

Modulerna ska i princip vara långa skivremsor med räls på som sätts ihop på längden för att bygga en bana.

Förutsättningar:
  • Fleishmann H0 Profilsäls, befintlig räls kompletteras med flexräls
  • Måste gå snabbt att sätta ihop
  • El ska helst kopplas automatiskt
  • Landskap är sekundärt
  • "På enklaste sätt" är motto
  • Helst ska 4-åringen kunna sätta ihop modulerna själv för att ge delaktighet i byggandet.
  • Ska kunna köras med digital styrning (DCC)
  • Moduler och modulkopplingar måste vara robusta för att kunna byggas ihop direkt på golv eller på och mellan ett antal bord
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av LLJ »

En standard som borde uppfylla detta är T-Track. Är mest utbredd inom N-skala men finns även för H0.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av AlexanderEhn »

Har idag gjort ett proof of concept av min idé.

Se på följande YT-länk
Till min Youtubesida
Går det att bädda in klipp från YouTube?


Några lärdommar:
  • Svårt att få magneten på rätt ställe.
  • Det är för klent med en magnet på 2 kgs dragkraft
  • Liten skillnad höjden på modulen, och underlaget, påverkar mycket.
  • Det bör gå att ha två magneter per skarv och få till en dubbelkoppling
  • Det bör gå att löda på strömsladd på magnetbläcken för att få till automatiskt elkoppling
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2017 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2017-07-18, 17:19 En standard som borde uppfylla detta är T-Track. Är mest utbredd inom N-skala men finns även för H0.

/Lars
Tack Lars!

Dock är det inte viktigt att följa en standard, mer än den egenutvecklade familjestandarden. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av LLJ »

T-Track har dock mycket av det du efterfrågar så som lätt att montera, någorlunda robust och automatisk elkoppling mellan modulerna.

/Lars
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av Niklas N »

För att fortsätta på Ikea-spåret: två runda träpluggar 6 mm diameter och motsvarande hål i moduländarna skulle hjälpa till att hålla saker på plats. Gör en mall och borra efter den.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2017-07-18, 20:37 T-Track har dock mycket av det du efterfrågar så som lätt att montera, någorlunda robust och automatisk elkoppling mellan modulerna.

/Lars
Tack Lars för ditt engagemang. :)

Nu har jag läst på lite mer.
Blir inte helt klok på hur elen kopplas, men ungefär: sladdar löds på skarvjärn och så används Kato's "skarvjärns-klick-skenskarv" för att sätta ihop rälsen. Oklart om dessa sken-clips är det enda som håller ihop modulerna.

Bild


Har du någon mer input för att jag ska förstå bättre?

Lite imponerande att Kato har lyckats få en globalt MJ-rörelse att användas endast deras grejer. :)

Lite länkar:
http://ttrak.wikidot.com/make-your-own-terminal-joiners
http://ttrak.wikidot.com/wiring-for-t-trak
http://ttrak.wikidot.com/layout-wiring
http://ttrak.wikidot.com/swarmtrak-modu ... ower-poles
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av LLJ »

Helt riktigt så hålls modulerna ihop av de s.k. Unijoiners. Även elen mellan modulerna matas den vägen.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2017-07-18, 22:33 Helt riktigt så hålls modulerna ihop av de s.k. Unijoiners. Även elen mellan modulerna matas den vägen.

/Lars
Hmm... ja, det är kanske ett alternativ. Skarvjärnen till Fleischmanns Profi-räls är ju av snäppvariant och rätt stabil.

Det kanske skulle räcka.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snabbyggd modulbana för mycket tågkörning

Inlägg av AlexanderEhn »

Niklas N skrev: 2017-07-18, 22:26 För att fortsätta på Ikea-spåret: två runda träpluggar 6 mm diameter och motsvarande hål i moduländarna skulle hjälpa till att hålla saker på plats. Gör en mall och borra efter den.
Jag var också inne på träplugg som styrstift! Det kan behövas kanske?!

Min ursprungliga idé var att att magneterna skulle vara tillräckligt starka för att hålla skarven på plats i sidled och höjdled. Men nu är jag tveksam till att det duger.

Det finns starkare magneter, men det ska ju inte bli för dyrt heller.
Nu använde jag en 2 kg magnet. Köpte 10-pack för 69 kr. Men jag har hittat ett annat 10-pack från biltema för 34 kr, med 3 kgs dragkraft. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Do ... 000017900/
Tanken är att det ska vara två magneter per skarv då blir det 6 kgs.

Annars blir det styrstift!

Fick tips från ett annat håll om dessa http://beslaget.se/shop/product/styrstift
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"