Fremo tågmagasin

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Fremo tågmagasin

Inlägg av daniel »

VäxjöRallarna funderar på att bygga ett tågmagasin med Fremogavel. Växlar i ena änden och lös loklyft i andra änden. Modulbredd 500 mm. Tillig EW1 växlar tror jag. Modulen lär inte åka på Fremoträff men kanske ModulSyds träffar.

Hur många spår i bredd är lämpligt?

Vilken minimilängd bör man eftersträva på spåren?

Med vänlig hälsning
Daniel
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Jag har 4 växlar och en del räls jag fick med i ett beg köp ev kan vi ju använda det
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av LLJ »

Rekommenderar att inte använda snävare växlar än Ew3, trots att det är ett tågmagasin.
Bygg med minst 50 mm cc mellan spåren för att göra det smidigt att hantera fordon i magasinet.
Hur många spår i bredd beror på växelgemoetri men också om det finns skydd längs sidorna som hindrar att fordon kan välta i golvet om magasinet skulle få sig en lätt knuff.
När det gäller längd så är nog minst 3 m lämpligt för det kortaste spåret. Tror att Sydpolen har 2,70 som kortast, vilket är i kortaste laget.

/Lars
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av BengtOhliv »

En modul består ofta av flera sektioner för att vara lätta att transportera. Upplevs modulen för kort så bygger man en sektion till att stoppa in och få längre spår.
Antal spår i bredd? Det är kul om även ett tågmagasin har järnvägsmiljö som plattformar, landskap och stationshus (kan byggas som kuliss). Jag skulle inte bygga mer än 5 spår i bredd.
/Bengt
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av StaffanWiman »

Tycker tvärom: Visserligen är det fint med landskap men ett magasin ska i första hand vara smidigt för att plocka upp och ner, ställa ut vagnskort mm.
Enkel och intuitiv, helst manuell växelmanövrering som alltid fungerar är en stor fördel.
Ju flera spår desto bättre så länge det går att ställa ut vagnskort och komma åt att koppla av och lyfta vagnar. Naturligtvis säkerhetskanter.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av LLJ »

BengtOhliv skrev: 2017-07-16, 19:37 Antal spår i bredd? Det är kul om även ett tågmagasin har järnvägsmiljö som plattformar, landskap och stationshus (kan byggas som kuliss). Jag skulle inte bygga mer än 5 spår i bredd.
/Bengt
Ett tågmagasin har som syfte att symbolisera omvärlden. Därför bör det inte finnas en massa byggnader och liknande som tar plats om man istället kan få in fler spår. Man kan dock ha spåren ballasterade och ha ett enklare landskap t.ex. buskar. Man får tänka på att man enkelt skall komma åt att lyfta dit och dän fordon på spåren.

Tågmagasinet Göransberg har 7 spår i bredd och är 500 mm brett.

/Lars
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av BengtOhliv »

Jag uttryckte mig oklart om tågmagasinets utformning. Med landskap menar jag några buskar i in och utfartsänden som inte är i vägen för av och påsättning av lok och vagnar samt ballasterade spår och om möjligt en (låg) plattform mellan två spår för att lite mer järnvägskännsla även för persontåg.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av StaffanWiman »

Det behövs inga perronger. Passagerarna får inte stiga på i magasinen :-)
Däremot kanske något mellan spåren som gör att vagnskorten inte halkar mot tåget på spåret framför.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2017-07-16, 17:43 Rekommenderar att inte använda snävare växlar än Ew3, trots att det är ett tågmagasin.
Tågmagasinet är i första hand till vår klubblokal, vilket innebär att vi har ont om utrymme. Så EW1 blir nog en bra kompromiss. Att jag är inne på att använda EW1 växlar är för att vi har redan fem EW1 högerväxlar och tre EW1 vänsterväxlar. Men sju spår i bredd med 70 mm c/c mått kan nog funka bra.

Sen är det ju upp till banplaneraren om han vill ha med tågmagasinet på träffen eller inte.

Med vänlig hälsning
Daniel
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Fremo tågmagasin

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Hei Daniel :-)
En liten kommentar fra andre siden av grensen.
Ikke kall det Fremo togmagasin. Kaller du det Fremo togmagasin så sier du indirekte at det følger Fremos standard hvilket du jo ikke tenker gjøre. Kall det heller klubbmagasin eller modulmagasin. Da er du fri til å bruke de veksler du finner hensiktsmessig.
Du skriver at det er opp til banplaneraren om han vil ha med magasinet på treff eller ikke. I mine øyne er det ikke så enkelt. Melder du det på til et Fremo-treff tar ihvertfall jeg utgangspunkt i at magasinet er bygd etter Fremos standarder.

Og bare for å unngå misforståelser:
Hva dere gjør på modultreff er ikke min sak, men jeg svarer som jeg gjør fordi du kaller det Fremo togmagasin og ikke modulmagasin, dermed tror jeg at du kan tenke det å ta det med på Fremotreff.

MVH
Dag Cato
MVH
Dag Cato
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"