Banvall

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Banvall

Inlägg av JanFrelin »

Jag har inte hittat nån riktigt bra lösning på hur man bygger banvall. Jag har prövat kork, plywood och kapa-skivor genom åren, inget av det är riktigt tillfredställande. Vad använder ni? Är ni nöjda?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Banvall

Inlägg av plj »

Vad är det som gör att Du inte är nöjd med utfallen? Utseende? Ljuddämpning? Komplicerat arbete? Annat?
PLj
TobiasHamström
Inlägg: 54
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Banvall

Inlägg av TobiasHamström »

Korkmatta (3mm) använder jag. På platsen där banvallen ska läggas ritas i spårmitt ett streck. Korkmattan skärs i remsor om 5 mm bredd och remsorna stryks med lim. Remsorna placeras med ca en millimeter till strecket på vardera sida om detsamma och nålas fast. Låter torka. När sedan spåret läggs är vallen precis lagom bred. (Det bör tilläggas att jag kör skala N)

Jag är jättenöjd! Flexibelt och böjligt och ger möjlighet att justera innan (vit)limmet torkar.
/Tobias Hamström
Verkebäck, Namnlösa, Rälinge, och lite till i N-RE
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Banvall

Inlägg av JanFrelin »

Plj: Korken blev gärna lite ojämn tycker jag, fick mycket spårskevning. Plywooden måste sågas till i rätt form. KAPA-skivan är minst dålig hittills, men det blir inte så mycket ljuddämpning och det blir lätt skadad.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Banvall

Inlägg av LLJ »

Kork har funkar bra för mig. Om du fick skevningsfel så var nog underlaget skevt, inte själva korken. Man kan behöva justera själva spåret innan man ballasterar. Det är en av anledningarna till att jag skruvar spåret först och inte limmar det på plats.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Banvall

Inlägg av ErikKuiper »

Som Lars skriver så känns det för mig som det är underlaget som banvallen ligger på som är ojämnt och inte själva banvallen. Själv använder jag WS skumbanvall men med plywood som banvall de sista 2 centimetrarna innan modulgaveln. Skälet till valet är för att reducera resonansljud.

/Erik
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Banvall

Inlägg av JanFrelin »

Erik, kör du WS även på bangårdar?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Banvall

Inlägg av Bo Andersson »

Av min erfarenhet så är kork överlägsen, och mest beprövad.
Ljudet tror jag man ska avhjälpa på annat sätt, hur!! beroende på hur underlaget är uppbyggt.
I Jan,s fall där man har fått skevhet, så avhjälpes detta lätt med en excenterslip, och här kan man då dosera kurverna om så önskas.

Kork är dyrt i inköp iförhållande till vad man kan köpa på Matton exempelvis.
Kapaskiva, modellpolystyren är material som gärna ger resonans, likaså markskiva som stomunderlag.

Limma med vanligt vitlim är också ett material som blir hårt och ger resonans.
Finns även flexibelt vitlim på Pandurohobby, som torkar relativt snabbt.

Att limma rälsen på sitt underlag, tycker jag det fungerar bra med att skära ut mallar i kartong i den radie man så önskar, då behöver jag inte fundera så mycket.

Det finns säkert många andra möjligheter, men det jag tar upp har jag prövat mig fram på.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Banvall

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev:Erik, kör du WS även på bangårdar?
På f.d. Ekholmens kombiterminal och Ekholmens industriområde så använde jag det och jag har inte haft något problem med det materialvalet. Jag kom dock aldrig så långt att jag ballasterade spåret på dessa moduler så jag vet inte hur bra ballasten fäster mot skumbanvallen. Värt att notera är att skumplasten i WS skivor är lite annorlunda än skumplasten i linjebanvallen.

Att limma WS skumbanvall är också ett intressant kapitel. Mellan trä och banvallen har jag använt trälim. Detta håller banvallen på plats, men inte så jättehårt. Jag skulle bara rekommendera detta lim för linjesträckor där ballasten senare kommer att hjälpa till att fixera spåret och banvallen. Där jag hade markisoleringsskiva som underbyggnad använde jag dubbelhäftande tejp. Det fungerade mycket bra, men det hugger direkt så lagd banvall ligger. Problemet här är att jag inte skulle rekommendera att använda markisolering som underbyggnad då jag inte upplever att den är tillräckligt plan. För att fästa spåret i banvallen har jag använt CA. Detta håller spåret på plats tillräckligt väl (fäster lite dåligt i plastslipers). För slutgiltig fixering av spåret litar jag på den limmade banvallen.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Banvall

Inlägg av JanFrelin »

Jag brukar använda bygglim från Clas Ohlsson, det fäster på det mesta. Då blir det nog inköp av diverse produkter från WS.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"