Station med tillhörande lastplats

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av SethSwede »

HejLars
Så är tanken med verklighets korsningen i Modesto Industries. Finns något liknande i Sverige?
image.png
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av LLJ »

Industrispår som förgrenar sig finns det nog gott om, t.ex. Jönköping.
Däremot har vi inte många i modulform. I Hartmannsdorf hade man en trevlig förgrening, se bild.
IMG_0256.JPG
IMG_0256.JPG (123.29 KiB) Visad 5493 gånger
.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Arne Ivan skrev:
JanFrelin skrev:Spontant gillar jag Freddes lösning (och tar till mig Eriks reflektion). Borde gå att ordna med nycklar om lastplatsen ska användas standalone.
Nycklar?

Staffans lösning då? Med ett rundgångsspår som används för att placera avgående vagnar på.
Då behöver tåget som ska ta med sig vagnar bara lämna vagnar som ska lämnas på huvudspåret och backa in och hämta från avgående spår, som ju är öppet i båda ändar.
Under tiden hämtar växlaren ankommande vagnar på huvudspåret och drar in dom på sin plats.
Det värsta som kan hända är att godståget åker åt 'fel' håll. Då måste växlaren vänta tills godståget är borta innan det kan ta ankommande vagnar från rätt håll i förhållande till stickspåren. Men det är nog klart innan godståget kommit till nästa station.
Det är precis så jag bygger Äckelberga Gross-store.
En tanke jag tänkt är det sista.. när ansvarig för lastplatsen släpper linjen för att växelloket och vagnarna är borta. Finns det nåt handtecken som betyder "Stick nu". Just vid "Fel-håll-läget"
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av JanFrelin »

Jag försöker hålla mig till lösningar som använts i verkligheten. En lastplats är plats på linjen där trafikutbyte kan ske, och som har sidospår. Dessa var i regel obevakade, och oftast låsta med K-nycklar. När de ska växlas medförs nycklar på tåg eller vagnuttagning, så att de kan låsa upp lastplatsen själva. Lastplatser med eget växellok var nog ovanligt, men inget hindrar i princip att det förekommer.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Då kanske inte Scrogås är en lastplats.. Industri kanske?
Industrin ansvarar för att placera avgående vagnar på "rundgångsspåret" allteftersom kunder ringer in och gör beställningar och vagnarna lastas.
Nån måste flytta vagnar till avgående spår för lastning, annars kommer dom inte med nästa tåg, och redan lastade vagnar kommer inte heller med om linjeloket ska ranger dit tomma för lastning.
Dessutom kan bara, i mitt fall, tåg från höger till vänster komma åt stickspåren.
Och ett ytterligare problem, som var det jag först ville lösa, så låses linjen för länge för att modulen ska kunna användas på publik körning.
Med ett växellok på plats, som industrin gärna betalar för att ge snabbare leveranser, ska man kunna klara ett vagnbyte på 30 sekunder eftersom all rangering sker med öppen linje.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av JanFrelin »

Lite begreppsförklaring här:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/säke ... nst+för+MJ

Nu vet jag inte vilken spårplan Scrogås har, men ligger den på linjen där det går tåg är det nog en lastplats. Det kan också vara så att publik körning realism i trafiken biland kommer i konflikt. Man får välja vad som är viktigast.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av Arne Ivan »

JanFrelin skrev:Lite begreppsförklaring här:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/säke ... nst+för+MJ

Nu vet jag inte vilken spårplan Scrogås har, men ligger den på linjen där det går tåg är det nog en lastplats. Det kan också vara så att publik körning realism i trafiken biland kommer i konflikt. Man får välja vad som är viktigast.
Jättebra länk!
Klippt från 2R-beskrivningen
Arne Ivan skrev:Jag började fundera lite medans jag låg fast 4 veckor i en sjuksäng på Academiska. Se efter listan spårens användning.

Bild

Spår 1, med pilarna är ett genomgående spår.
Spår 2 är från vänster ett stickspår som rymmer ett lok och två vagnar, en korsningsväxel, och ett parallellspår avsett för avgående vagnar, därför finns en lastkaj i vitt. Dessutom finns det en växel i högra änden och ett kort stickspår åt höger som säkring. Den växeln är samkopplad med växlen på spår 1 och den strömbrytaren har ett skyddslock. Växeln till vänster på spår 1 är kopplad på samma sätt med spårkorset.
Spår 3, andra sidan av lastkajen, är avsett för ankommande gods.
Spår 4 är avsett för tomvagnar som grosshandeln äger samt, under andra våningen på den grå lagerbyggnaden, en möjlighet att hissa upp gods direkt från flakvagnar upp i lokalen, max storlek en liten 20fots container.
Och nån typ av godsmottagare kommer att finnas på ett utdragsspår åt vänster från spår 4, dels för att kunna ställa dit en dieseltankvagn till en tankanläggning mellan spår 2 och 4, och troligen nån liten verkstad eller lager längst till vänster på spår 4, för att ge växlaren en utmaning.

Och det känns svårt att klara sig utan ett eget lok på industrin/lagret.
Jag kanske måste skaffa signaler..
Men säg gärna vilken kategori just den här stationen/lastplatsen tillhör.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av LLJ »

I mina ögon ser det ut som en lastplats, som inte har eget lok. Vid vagnutbyte skickas en VUT/Spärrfärd (beroende på epok) och "låser in sig" så att trafik kan fortsätta på linjen.
Vid behov så får man begära linjen, t.ex. om man skall utnyttja spår 2 för att göra rundgång. Och sedan låsa in sig igen.
När man är klar så begär man linjen och låser växlarna efter sig.

Lastplatsen känns alldeles för liten för att ha eget lok om det skall vara realistiskt. Sedan kan det vara kul att ha ett lok där ändå, men det är en helt annan sak.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Oki LLJ, låter vettigt.
Det kan iofs uppstå ett läge där man behöver flytta ytterligare vagnar till avgående när dom första är lastade. Men då får man göra en extra VUT, liksom när man ska skicka diesel till vänstra delen på spår 4.
Så ska det nog se ut på ett trafikspel.
På publika körningar så får man mer rörelse på lastplatsen och kortare störning på linjen med ett växellok på plats. Och ytterligare en lokförartjänst.
Förra Älvsjö körde jag inte en meter men hade iofs kul ändå.
(Och hemma hos mig blir det en timesaver.. :D )
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av LLJ »

Det var inte ovanligt att man använde linspel eller traktor för att flytta på vagnar på en lastplats.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"