Station med tillhörande lastplats

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av daniel »

Ett alternativ om Arne Ivan gärna vill ha ett växellok är att ändra spårplanen till att vara en industri. Genom att förlänga spåret över modulkanten så har du en stor industri med flera byggnader och ett omfattande spårområde, fast det är bara en liten del av industrin som finns med på modulen. Det kostar en växel till men du behöver inte ha någon växelmotor eller krångla med strömmatningen till spårkorset, då växeln alltid ska ligga in mot magasinet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Industri.png
Industri.png (21.86 KiB) Visad 5511 gånger
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Ett alternativ om Arne Ivan gärna vill ha ett växellok är att ändra spårplanen till att vara en industri. Genom att förlänga spåret över modulkanten så har du en stor industri med flera byggnader och ett omfattande spårområde, fast det är bara en liten del av industrin som finns med på modulen. Det kostar en växel till men du behöver inte ha någon växelmotor eller krångla med strömmatningen till spårkorset, då växeln alltid ska ligga in mot magasinet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Den stora skillnaden på eget lok eller inte beror på anslutningen mot linjen, kan växlingen ske utan att påverka att linjetrafik och tvärtom. Oftast någon typ av överlämningsspår elle bangård.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av JanFrelin »

I trafikmässig mening är det fortfarande än lastplats, så länge anslutningen ligger på linjen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av MickeC »

JanFrelin skrev:I trafikmässig mening är det fortfarande än lastplats, så länge anslutningen ligger på linjen.
Alldeles riktigt :)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:Det var inte ovanligt att man använde linspel eller traktor för att flytta på vagnar på en lastplats.

/Lars
Jag har skissat på en traktor fast inte på den här modulen. ;)
Återkommer med den.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av daniel »

MickeC skrev:
daniel skrev:Ett alternativ om Arne Ivan gärna vill ha ett växellok är att ändra spårplanen till att vara en industri. Genom att förlänga spåret över modulkanten så har du en stor industri med flera byggnader och ett omfattande spårområde, fast det är bara en liten del av industrin som finns med på modulen. Det kostar en växel till men du behöver inte ha någon växelmotor eller krångla med strömmatningen till spårkorset, då växeln alltid ska ligga in mot magasinet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Den stora skillnaden på eget lok eller inte beror på anslutningen mot linjen, kan växlingen ske utan att påverka att linjetrafik och tvärtom. Oftast någon typ av överlämningsspår elle bangård.
Är stationen tillräckligt stor så motiverar det ett växellok oavsett hur anslutningen till linjen ser ut. Har industrin ett omfattande spårnät där vagnar flyttas mellan olika platser inom industrin så behövs växellok. Det är förvisso ovanligt idag men mycket vanligt förr i tiden.

Mitt förslag bygger på en stor industri med ett spårnät inom industrin, men där bara en liten del finns med på ArneIvans modul.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av LLJ »

Lite OT, men on topic om man tänker på Daniel:s förslag:
Se detta fantastiska klipp.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Hade jag haft mer plats hemma så...
Fast tanken är just att man ska kunna rangera ihop vagnar till nästa tåg utan att störa linjen.
Tanken kom när jag klarerade Bilbo som då var ganska liten men hade stickspår åt båda hållen, på Gävlemodul för två år sen.
Seth kommer med ett godståg och vi ska lyckas dels lämna vagnar på Bilbo och dels ta med rätt vagnar.
Det ihop med att vagnarna hade väldigt små nummer gjorde att vi fick ta till 0-5-0-växellok och dessutom utnyttja helikopter.
Jag skrev efteråt att jag aldrig tar en sån station utan växellok.
Hade jag inte haft en så erfaren lokförare på godståget hade jag nog satt mig i ett hörn och gråtit.. :shock:
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av LLJ »

Om tanken är att det är tågloket som skall göra rangeringen så krävs det att den som lagt tidtabellen lagt in tillräckligt med tid för detta.
Jag brukar lägga in minst 10 verkliga minuter vid 6x klocka vid vagnutbyte på trafikplats med växellok. Utan växellok får man göra tiden längre.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"