Station med tillhörande lastplats

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Station med tillhörande lastplats

Inlägg av JanFrelin »

Till stationen jag planerar hör en lastplats som ingått i stationen sedan ett nytt ställverk installerats 1957.

Jag tycker lastplatsen är en cool detalj, men jag funderar på hur praktiskt det är att alltid behöva sätta en station och lastplats i nästgårds längs linjen vid banplanering. (Eftersom det är ett spårplansställverk, måste i så fall lastplatsen alltid sitta i samma relation till stationen).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av LLJ »

Skulle det "se konstigt ut" om man lägger stationen på en panel och lastplatsen på en annan?
Tanken är då att om de står ihop placerar man panelerna bredvid varandra.
Om man vill placera lastplatsen någon annanstans så kan man flytta dess panel dit och är inte bunden av stationen.

/Lars
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av FreddePettersson »

Förslag
Bygg ett ställverk som har med lastplatsen, se till att om inte lastplatsen finns ansluten så funkar ställverket ändå.

Bygg sedan ett litet extra ställverk med enklare logik om lastplatsen ska nyttjas " Standalone"

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev:Jag tycker lastplatsen är en cool detalj, men jag funderar på hur praktiskt det är att alltid behöva sätta en station och lastplats i nästgårds längs linjen vid banplanering.
Som trafikansvarig föredrar jag om lastplatser ligger vid en station och inom stationsgränsen. Växling ute på linjen låser linjen relativt länge och hindrar flödet av tåg.

/Erik
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av StaffanWiman »

Det beror väl på hur lastplatsen är utformad. Om den har ett utdragsspår eller t.o.m. rundgångsspår om godskunderna finns i båda ändarna av lastplatsen behöver den inte blockera linjen speciellt länge. Dessutom frigör växlingen på lastplatsen spår på stationen som annars skulle hindra tåg från att passera.

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av JanFrelin »

Spontant gillar jag Freddes lösning (och tar till mig Eriks reflektion). Borde gå att ordna med nycklar om lastplatsen ska användas standalone.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av Arne Ivan »

JanFrelin skrev:Spontant gillar jag Freddes lösning (och tar till mig Eriks reflektion). Borde gå att ordna med nycklar om lastplatsen ska användas standalone.
Nycklar?

Staffans lösning då? Med ett rundgångsspår som används för att placera avgående vagnar på.
Då behöver tåget som ska ta med sig vagnar bara lämna vagnar som ska lämnas på huvudspåret och backa in och hämta från avgående spår, som ju är öppet i båda ändar.
Under tiden hämtar växlaren ankommande vagnar på huvudspåret och drar in dom på sin plats.
Det värsta som kan hända är att godståget åker åt 'fel' håll. Då måste växlaren vänta tills godståget är borta innan det kan ta ankommande vagnar från rätt håll i förhållande till stickspåren. Men det är nog klart innan godståget kommit till nästa station.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av JanFrelin »

Just den här stationen (Kisa) går att växla utan att blockera trafiken. De lastplatser som är aktuella runt Kisa (det finns faktiskt två upptäckte när jag kollade noga) saknar däremot rundgångsspår.

Med nycklar menar jag s.k. K-nycklar som låser upp lastplatsen, används flitigt i verkligheten och finns för modulbruk från Outbus.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av JanFrelin »

Det var ju två lastplatser inom Kisa stationsområde som sagt. Jag var inte riktigt sugen på att bygga två lastplatser, men sen kom jag på att bygga den ena som en växel till en SIH0-gavel, så att en godtycklig industri kan anslutas. Hur låter det som idé?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station med tillhörande lastplats

Inlägg av LLJ »

Låter jättebra, för just förgreningar att ansluta fler industrier är det ont om.

/Lars, byggare av flera SIH0 moduler
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"