Turebergs Station

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Hej igen, då var semestern över och man är tillbaka på jobbet, eller jag jobbar igen skall jag säga, hemifrån...som vanligt för min del. Men många jobbar hemma för första gången i sina liv och det funkar bra har många märkt, om man inte jobbar inom service t.ex. som min fru såklart.
Nåja, nog om det, nu till viktigare saker här i livet än jobb. :)

Jag har trots obefintlig motivation och sommarstugeprojekt under semestern äntligen köpt gavelfärg och målat mina tre moduler. Jag tycker det blev helt ok, och nu börjar också byggsuget komma tillbaka, jag har ju två moduler kvar att bygga innan Turebergs Station är komplett. Tur i oturen kan man säga att alla körningar är inställda den närmaste tiden, men det är ju oerhört ledsamt att nästan ett helt års träffar går förlorat p.g.a. viruseländet.
Jag hade så gärna varit med även utan modul och bara tittat på, lärt mig och hjälpt till, men men...vi blickar framåt och hoppas.

Före och efter bilder.
20200707_101537.jpg
20200822_170046.jpg
20200706_234238.jpg
20200822_200418 (2).jpg
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av stasv »

Snyggt resultat.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av AlexanderEhn »

Snyggt!!

Men du behöver inte måla gavlarna, det gjorde jag och färgen klibbar ihop sig på träffar. Bäste att lämna gavlar omålade.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

stasv skrev: 2020-08-22, 22:46Snyggt resultat.
Tackar Staffan!
Senast redigerad av 1 Simon Johannesson, redigerad totalt 2020 gånger.
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

AlexanderEhn skrev: 2020-08-23, 10:01 Snyggt!!

Men du behöver inte måla gavlarna, det gjorde jag och färgen klibbar ihop sig på träffar. Bäste att lämna gavlar omålade.
Tack Alexander, jag läste det där också någonstans, men i samband med det läste jag också att den färg jag skulle använda inte klibbar, vilket verkar stämma. Uppstår ändå det problemet så får jag helt enkelt slipa bort en del färg, men jag tror jag klarar mig. Skall testa att skruva ihop mina moduler nästa helg och provköra lite, så då får vi svaret. Cliffhanger.... :)
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av AlexanderEhn »

Simon Johannesson skrev: 2020-08-23, 10:24
AlexanderEhn skrev: 2020-08-23, 10:01 Snyggt!!

Men du behöver inte måla gavlarna, det gjorde jag och färgen klibbar ihop sig på träffar. Bäste att lämna gavlar omålade.
Tack Alexander, jag läste det där också någonstans, men i samband med det läste jag också att den färg jag skulle använda inte klibbar, vilket verkar stämma. Uppstår ändå det problemet så får jag helt enkelt slipa bort en del färg, men jag tror jag klarar mig. Skall testa att skruva ihop mina moduler nästa helg och provköra lite, så då får vi svaret. Cliffhanger.... :)
Testa! Det finns väl inget rätt eller fel.

Min "klibbfria" färg klibbade också. Sen hade jag svårt att motivera varför jag skulle måla gavlarna. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

AlexanderEhn skrev: 2020-08-23, 13:53
Simon Johannesson skrev: 2020-08-23, 10:24
AlexanderEhn skrev: 2020-08-23, 10:01 Snyggt!!

Men du behöver inte måla gavlarna, det gjorde jag och färgen klibbar ihop sig på träffar. Bäste att lämna gavlar omålade.
Tack Alexander, jag läste det där också någonstans, men i samband med det läste jag också att den färg jag skulle använda inte klibbar, vilket verkar stämma. Uppstår ändå det problemet så får jag helt enkelt slipa bort en del färg, men jag tror jag klarar mig. Skall testa att skruva ihop mina moduler nästa helg och provköra lite, så då får vi svaret. Cliffhanger.... :)
Testa! Det finns väl inget rätt eller fel.

Min "klibbfria" färg klibbade också. Sen hade jag svårt att motivera varför jag skulle måla gavlarna. :D
Yes, jag lämnar min "comfort zone" och testar. ;)
Huvudmotivet tiöö att måla gaveln är kanske att ens modul kan fungera som slutmodul och då ser det mer enhetligt ut? Sedan är det ju rätt prydligt trots allt, när det är målat runt om, men som du är inne på, förmodligen rätt onödigt ändå. :D
Vänliga hälsningar,
Simon
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Turebergs Station

Inlägg av Henrik Maude »

Jag skulle nog ha gjort en platta och målat den i rätt färg. Så kan den monteras på modulens ände om modulen ska vara en ändstation.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Turebergs Station

Inlägg av Nicke »

Det finns tyvärr färg som påstås vara klibbfri, men som ändå klibbar lite om man tvingar ihop två ytor några dygn eller längre. Förutom moduler så ställer de till ett elände om man målar en bokhylla med dem, efter några månader sitter böckerna fast.

Jag gick till en "riktig" färgaffär och förklarade vad jag skulle ha färgen till, och den färg jag fick med mig hem har funkat i alla år och är den färgen som står som exempel i 3R-normen (alltså inte bara kulör utan också fabrikat):
Citat från 4.3
Gavel och långsidor bör vara målade med en grön nyans: S5030-G30Y, halvmatt 15.
Färgen ska vara av genomtorkande typ (annars klibbar gavlarna ihop), t.ex. ”Nordsjö
Ready, snickeri och järn”
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Turebergs Station

Inlägg av LarsRobert »

Tyvärr så "utvecklas" färgerna hela tiden. I just det här fallet (hårdhet vs klibbighet) så tycker jag färgerna blivit sämre. Annars har jag lärt mig den hårda vägen att köpa "riktig" målarfärg. Snål som jag är så betalar jag ändå gärna lite mer för bra färg. Brukar bli billigast i slutändan.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"