Turebergs Station

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Ok, då skall jag introducera och visa Turebergs Station lite mer ingående här.

Från början var Turebergs Station ett projekt som var tänkt att delas i upp i moduler, men tidigt under byggets gång tänkte jag om och ville ha en fast hyllbana om totalt 7 meter inklusive vändslingor. Jag använde Märklin C-räls, slanka växlar med växelmotorer, men inga dekodrar och inga signaler. Alla byggnader skulle vara scratchbyggda utifrån verkliga förebilder och landskapet runt omkring skulle efterlikna hur det såg ut så gott det gick.
IMG_4324 (2).jpg
IMG_4324 (2).jpg (154.8 KiB) Visad 6237 gånger
Modellen skulle spegla stationen som nu heter Sollentuna Station, hur den såg ut under första delen av 1900-talet. Tanken var att köra ånglok och även tidiga ellok och därför började jag installera kontaktledning också, men bara för syns skull utan ström.

Problemet med modellen blev till slut den knappa tillgången av bildmaterial och annan historik kring stationen. I kombination med det och att jag insåg att rummet jag har modellen i idag borde nyttjas till en del andra fritidsaktiviteter också(Filmvisning, Pingis, träning etc..) så tog jag beslutet att konvertera modellen till moduler och där är jag idag.

Så här ser delen med stationsområdet ut för tillfället.
20200423_113906.jpg
Gångbron har blivit kraftigt skadad under konverteringen tyvärr.
Övriga byggnader var lösa så de kunde jag plocka bort och "rädda" innan jag började arbetet, men bron var fastlimmad och elen inkopplad...
Kontaktledningsstolparna är borta och lämnade en del hål efter sig tyvärr. Som ni ser har jag gjort egna modulgavlar för dessa moduler eftersom de bara kommer att kopplas ihop med varandra och inte med andra moduler. I De yttre modulerna(som inte finns än) kommer jag att använda de inköpta MMM-gavlarna jag har för att kunna koppla ihop stationen med andras moduler.

Ha en fortsatt trevlig söndag så återkommer jag under veckan med en uppdatering.
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av stasv »

Trevlig station, så avlägset dagens pendeltågsstation.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Turebergs Station

Inlägg av Tompa »

Det blir fina 3R moduler. I Sollentuna :) Då får du komma och träffa oss andra Stockholms-3Rare när Corona har lugnat sig. Vi är ett MMM-3R-gäng som håller till i Södra Stockholm.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Javisst, jag får också intrycket att stationen bör ha varit rätt trevlig. På den tiden var ju Sollentuna en s.k. landskommun och lantlig idyll där Stockholmsborna spenderade sin fritid. Här är stationen fotad kring 1925. Bilden är lånad från stiglundin.se.
Tureberg8.jpg
Tureberg8.jpg (29.02 KiB) Visad 6207 gånger
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Tompa skrev: 2020-04-26, 15:20 Det blir fina 3R moduler. I Sollentuna :) Då får du komma och träffa oss andra Stockholms-3Rare när Corona har lugnat sig. Vi är ett MMM-3R-gäng som håller till i Södra Stockholm.
Tack Tompa! Absolut, det ser jag fram emot. Jag hann träffa några av er i Uppsala precis innan Corona-eländet började. Det enda positiva för egen del är att jag hinner bygga klart modulerna nu. Vi ses.
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Jag har ju helt glömt att uppdatera min tråd här. :oops:
Inser såklart att många av er även brukar kolla in SVMJ-Forum, men jag vill gärna hålla liv i tråden här också nu när jag har startat den och bygget är aktivt.
20200514_160136.jpg
Har installerat lampor på stationshusväggen och mittenperrongen. Dragit om elen till perrongtaket och fått igång det också. Nu börjar det se ljust ut... :D

20200524_233724.jpg
20200524_233724.jpg (224.43 KiB) Visad 5747 gånger
Gångbron är återställd i dubbel bemärkelse ;). Lyckades ju krascha den totalt när jag höll på med underredet under konverteringen. Har fått ihop allt igen och målat om räcken och bytt ut en lykta. Jag limmade sedan fast dykkert utan spikhuvud nertill på brostolparna och tryckte ner dem i "marken", så nu står den stadigt och går enkelt att lossa och sätta tillbaka vid och efter flytt av modulen för att undvika framtida katastrofer.

20200526_211020.jpg
Lagade sprickorna i kanten efter itusågningen med Foam Putty från WS.
Verkar fungera bra, men jag är inte klar med detta moment än så jag återkommer om det.

20200528_204016.jpg
20200528_204016.jpg (195.24 KiB) Visad 5747 gånger
Eftersom jag bestämt mig för att bygga ut stationshuset med en flygel åt höger så började jag med att såga ut och flytta en vägg.

20200529_163047.jpg
Ett nytt tak är producerat, limmat och målat och själva flygeln med väggar, fönster och dörr är klar.

20200529_224114.jpg
20200529_224114.jpg (185.01 KiB) Visad 5747 gånger
Alla delar till flygeln, inklusive skorsten och stuprör redo för montering.
När det är gjort skall allt vädras och huvudbyggnaden skall få lite mer kosmetika också.


Uppdatering bör ske senast imorgon om jag inte fastnat i något annat projekt.... :?
Vänliga hälsningar,
Simon
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Turebergs Station

Inlägg av LarsRobert »

Imponerande byggen! Precis som alla andra längtar jag till att få se det hela på riktigt vid någon körning.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Nu behöver jag hjälp igen. Jag skall köpa färg till modulsidor och gavlar nu. På SvMJf uppstod en kort diskussion om vilken grön nyans som var korrekt enligt normen för 3R. Men kort efter det fick jag tipset att ändå måla svart. :?:

Tittar man på bilder från tidigare modulträffar så är det en rätt så jämn mix av gröna nyanser och svart. Själv känner jag att svart är mer neutralt, alltså inget utrymme för "fel" nyans av grönt...och mest snyggt i mina ögon. Kommer jag få arga eller himlande blickar från er andra om jag kör på svart runt om? :?
Vänliga hälsningar,
Simon
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Turebergs Station

Inlägg av Tompa »

Vi i MMM-3R har aldrig bytt färg (så som MMM-2R har gjort). Jag vill nog påstå att majoriteten av 3Rmodulerna i Stockholm har den i normen rekommenderade sargfärgen så om du inte har särskilda skäl till att du vill ha svart så tycker jag du ska välja den rekommenderade gröna i 3Rnormen.
Det kan hända att MMM-3R kommer rekommendera en annan färg i framtiden men i dagsläget har 3Rbanorna i Stockholm grön sarg, inte svart.

Saxat ur MMM-3R normen:
"4.3 Landskapsprofil
Det finns ingen bestämmelse om landskapsprofilens form i modulskarven, men
landskapet får i gaveln inte vara djupare än 100 mm från rälsens överkant.
Gavel och långsidor bör vara målade med en grön nyans: S5030-G30Y, halvmatt 15.
Färgen ska vara av genomtorkande typ (annars klibbar gavlarna ihop), t.ex. ”Nordsjö
Ready, snickeri och järn”"
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Tompa skrev: 2020-07-13, 16:30 Vi i MMM-3R har aldrig bytt färg (så som MMM-2R har gjort). Jag vill nog påstå att majoriteten av 3Rmodulerna i Stockholm har den i normen rekommenderade sargfärgen så om du inte har särskilda skäl till att du vill ha svart så tycker jag du ska välja den rekommenderade gröna i 3Rnormen.
Det kan hända att MMM-3R kommer rekommendera en annan färg i framtiden men i dagsläget har 3Rbanorna i Stockholm grön sarg, inte svart.

Saxat ur MMM-3R normen:
"4.3 Landskapsprofil
Det finns ingen bestämmelse om landskapsprofilens form i modulskarven, men
landskapet får i gaveln inte vara djupare än 100 mm från rälsens överkant.
Gavel och långsidor bör vara målade med en grön nyans: S5030-G30Y, halvmatt 15.
Färgen ska vara av genomtorkande typ (annars klibbar gavlarna ihop), t.ex. ”Nordsjö
Ready, snickeri och järn”"
OKIDOK, jag rättar in mig i ledet och målar grönt. :)
Nu skall jag inte fråga om detta igen, jag lovar... ;)
Vänliga hälsningar,
Simon
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"