Turebergs Station

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Turebergs Station

Inlägg av Tompa »

Jag ska nog erkänna jag inte målat alla mina gavlar mer än lite "runt hörnen". Dom jag har måla gavlar på har jag tagit väldigt utspädd färg och mer eller mindre torrbortat in i träet med en tvättsvamp. Det ger ju inte lika fin lyster som modulsargen men tar bort plywood känslan om gavel skulle bli synlig.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Javisst grabbar, jag tillhör också dem som hellre satsar på bra färg och jag lydde såklart rådet att köpa Nordsjö Professional Snickeri. Den kommer inte att klibba kan jag lova. Jag lyckades t.ex. få en fläck på mina shorts som aldrig kommer att gå bort och ytan är hård som laminat redan. Men vi får se....
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av AlexanderEhn »

Haha!

Förlåt att jag garvar, men ser situationen tydligt framför mig! :lol:
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Det är oroväckande lugnt på detta forum, min nybörjartråd har har legat överst här sedan 25/8.
Jag vet att det skrivs och uppdateras flitigt i några andra trådar från och till, men det känns lite som om viruseländet har lagt sordin på modulbyggarstämningen på sina håll. Men jag gissar att en och annan modulkamrat filar och justerar med hög frenesi på sina moduler i isoleringens och karantänens enslighet utan att för den delen känna något behov av att redovisa allt i offentligheten.

Jag tillhör dem som gärna delar med mig av byggandet, men uppehållet på nästan tre månader har berott på ett förmaksflimmer, som nu är behandlat och förhoppningsvis väck. Ovanpå det en veckas strul med svårstoppat näsblod p.g.a. den blodförtunnande medicinen man måste ta. Det är också behandlat nu och äntligen kan jag fokusera på annat i vardagen. Turebergs Station t.ex. :P

Så nu har jag äntligen införskaffat virke, måttat, sågat, limmat, borrat, skruvat och tvingat...svurit ett par gånger och klappat mig på axeln ett par gånger. Det börjar i alla fall likna något.
Spårplan uppdaterad.jpg
Spårplanen var ju inte så svår att få till, problemet var ju att Turebergs Station inte är byggd efter MMM-normen och då krävs en konverterings/skarvmodul som löper från bakre spår vid stationen till ett främre spår på nästkommande modul. På den ursprungliga skissen var tanken att modulsargen skulle ha en snygg vinkling i framkant för att dölja modulgaveln. Jag skrotade det, gör modulen helt rektangulär och tar smällen med att gaveln till vänster blir delvis "frilagd". Med facit i hand så tror jag att det är rätt beslut. Det är svårt nog att få till räta vinklar.
20201114_113251.jpg
Testade att lägga ut räls och växlar enligt spårplanen, mest för att mäta och se att jag tänkt rätt med måtten.
Provkörde inget nu, det får vänta tills jag skall dra el och fästa allt. Längtar....
20201116_210443 (2).jpg
Mitt regelverk är aningen okonventionellt, men det funkar perfekt än så länge, vi får se om någon här ser ett framtida problem, säg till i så fall innan jag bygger in allt.
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Turebergs Station

Inlägg av MickeWestberg »

Snyggt bygge, jag håller med att det är oroväckande lugn aktivitet. Nu om nånsin så är hobbyutövning en viktig del för hjärnan i dessa coronatider. Det är bra att kunna fokusera på nått kreativt och roligt mellan alla dystra nyhetsuppdateringar. Själv underhåller jag hemmabanan samt har upptagit ett gammalt projekt som det snart kommer en tråd om. Keep up the good work.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Turebergs Station

Inlägg av Elmis »

Lugnt på forumet, men får känslan av ökad aktivitet hemma hos hobbyister.
Elmis
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Kan det vara så att alla modulbyggare har isolerat sig och sitter och filar på sina byggen?
I så fall kommer vi fullständigt översvämmas av moduler när dammluckorna öppnas någon gång igen.
Jag saknar bara alla uppdateringar som beskriver denna frenesi i alla påbörjade trådar. :?

Nåja, jag kämpar vidare med min modul och har kommit så långt att all räls är fastskruvad nu, snart all el också.
När jag granskade mina foton så såg jag dock något som borde oroa en aning, men jag hoppas att oron är obefogad. Spåren på den bortre färdiga men "oäkta" modulen viker av en aning och man ser tydligt att de inte är lagda i rät vinkel från första början, när man jämför med den nya modulens spårdragning. :?
20201129_090621.jpg
20201129_090621.jpg (312.06 KiB) Visad 3739 gånger
Man fick en liten klump i magen när man tittar närmare på denna bild.
20201127_201153.jpg
Pågående bygge...
20201127_200905.jpg
20201127_200905.jpg (254.32 KiB) Visad 3739 gånger
Testar med en vagn innan jag ställer ett lok på spåret. Skarven som går rakt igenom växeln fungerar utan stora problem, puh!
20200607_202842.jpg
20200607_202842.jpg (181.72 KiB) Visad 3739 gånger
Här går jag i min ensamhet...

Här är en liten film från testkörningen.
https://youtu.be/VyPJFjflMXc

Ha en trevlig vecka nu, så ses vi snart igen.
:)
Vänliga hälsningar,
Simon
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Turebergs Station

Inlägg av StaffanWiman »

Men oj, vad har du gjort med ögat???
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Turebergs Station

Inlägg av daniel »

Ser bra ut!
Simon Johannesson skrev: 2020-11-29, 19:39 Nåja, jag kämpar vidare med min modul och har kommit så långt att all räls är fastskruvad nu, snart all el också.
När jag granskade mina foton så såg jag dock något som borde oroa en aning, men jag hoppas att oron är obefogad. Spåren på den bortre färdiga men "oäkta" modulen viker av en aning och man ser tydligt att de inte är lagda i rät vinkel från första början, när man jämför med den nya modulens spårdragning. :?
Jag tror inte det är något problem så du behöver nog inte vara orolig.

Daniel
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Turebergs Station

Inlägg av Simon Johannesson »

Ok, vad skönt, då kör jag vidare.
Tack Daniel!
Vänliga hälsningar,
Simon
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"