Margarinbolaget

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Nästan all ballast är på plats sånär som på den sista rälsbiten på det avslutande dubbelspåret. Detta för att jag ska justera sista rälsbiten så att det stämmer exakt mot en beprövad och använd duppelspårsmodul imorgon i "klubblokalen".
margarin17.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Idag försökte jag mig på att bygga Margarinbolagets kyllager. Ett scratchbygge bestående av kartong, kapaskiva och masonit. Fuskade och skrev ut tegelväggar som jag sedan limmade på kartong men det får duga, ville bara se om det gick att göra efter den ritning jag gjort som i sin tur är baserad på gamla arkivbilder. Om jag har tid, lust och framförallt råd så kanske det blir nån plasticardvariant i framtiden. Här kommer lite bilder, gillar den svartvita bäst, känns nästan lite äkta.
margarin18.JPG
margarin19.JPG
margarin20.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Idag blev det justering av en rak rälsbit i sektionsskarven sen ballast på denna. Ballasterade även den sista delen av dubbelspåret efter att ha justerat detta i tisdags. Det enkla landskapet har fått lite sly på drog på ganska mycket sly men det kommer att bli lite frisering av detta under morgondagen. Växelklotet tänkte jag försöka måla rött och gult, sen tänkte jag bygga klar kontorsdelen till lagerlokalen. Här är lite Idag blev det justering av en rak rälsbit i sektionsskarven sen ballast på denna. Ballasterade även den sista delen av dubbelspåret efter att ha justerat detta i tisdags. Det enkla landskapet har fått lite sly på drog på ganska mycket sly men det kommer att bli lite frisering av detta under morgondagen. Växelklotet tänkte jag försöka måla rött och gult, sen tänkte jag bygga klar kontorsdelen till lagerlokalen. Här är lite bilder.bilder.
margarin21.JPG
margarin22.JPG
margarin23.JPG
margarin24.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Margarinbolaget

Inlägg av AlexanderEhn »

Mycket snyggt!

Vad använder du som sly? Ser ut som grönmålad vitlav till adventsljusstakar?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Påminner lite om det fast den inte är riktigt torr. Köpte en påse grön "mossa" från woodland scenics och jag tycker det funkar ganska okej.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Liten uppdatering, lagerbyggnaden fick en liten kontorslokal idag. Plus att jag började måla växelklotet som ska bli gult och rött, tyvärr hade jag den gula färgen i Huddingelokalen så jag får fixa det under veckan.
margarin24.JPG
margarin25.JPG
margarin26.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Margarinbolaget

Inlägg av Gissberg »

Ska byggnaderna vara löstagbara? Kontorslokalens placering kant i kant med modulskarven medger ingen lådvägg mot modulsgaveln. Hur är det tänkt att förvara modulerna då dom inte används? Jag tänker på dammet i första hand sen är det praktiskt att kunna stapla dem på varann.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Jag har ju alltid ett logistikproblem att tänka på när jag bygger moduler då jag bor mitt i Stockholms innerstad och valt bort att skaffa bil då det dels inte är ekonomiskt försvarbart och dels är väldigt opraktiskt då det är omöjligt att hitta parkeringsplatser. Summa summarum så måste jag kunna ta med den modul jag bygger på enkelt när jag åker kommunalt, och det blir i princip varje tisdag då vi har byggkväll i Huddingelokalen. Jag skulle kunna lämna den på plats i lokalen och bara bygga på tisdagar men jag vill ju kunna pyssla hemmavid också.

Så mina moduler får från och med nu inte vara längre än 58 cm och ska helst byggas i par, antingen två sektioner eller två helt olika moduler , då går dom ner i dels en vanlig blå ikeasäck och dels en flyttkartong som också är den slutgiltiga förvaringen. Ikeasäcken används när jag åker till och från lokalen när modulgrunden byggs dvs, trä, el och landskapsgrund.
Modulerna är alltid inplastade under denna transport för skydd mot regn och snö.

Margarinbolaget är ju totalt 1m lång men är ju två-delad och när den transporteras eller magasineras är båda delarna staplade på varandra med "transportgavlar" i 3mm mdf som håller ihop dessa, det är precis så tjockt att det går ner, sen lindar jag ett lager bubbelplast runt långsidorna som ett dammskydd.
Alla delar som sticker ut såsom stolpar, hus och eventuella träd måste vara löstagbara då jag placerar dessa överst i flyttkartong också inlindat i bubbelplast.

Benställningarna till modulerna är anpassade så de passar alla mina moduler, ikeas llagerhylla Albert, har jag stationerade i Huddinge då de inte behövs hemmavid, mer praktiskt då vi ända alltid lastar där.

Sen har jag några moduler som jag byggt tidigare innan ovanstående idéer kom till som dels har fått och ska få skräddarsydda lådor. Som skydd.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

Det blev visst lite staket igår, nästan klart, bara lite tråd kvar på ena sidan.
margarin29.JPG
margarin30.JPG
margarin27.JPG
margarin28.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Margarinbolaget

Inlägg av MickeWestberg »

margarin31.JPG
Staketet på andra sidan är nu klart, lite svårt att se tråden då den är lite mer rostbrun än den bruna som jag använt tidigare. Jag blev rätt nöjd, staketet höjer utseendet på en annars simpel byggd modul tycker jag.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"