Dels-Bo - Förgreningsmodul

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Satt och skissade lite i anyrail och eftersom jag nu har fastnat för k-rälsen så tänkte jag kolla om det gick att göra en förgreningsmodul med hjälp av flexräls och en slank växel, frågan till er är om det finns ett behov för denna typ av modul innan jag plockar fram snickarbältet, bifogar en ritning på hur jag har tänkt. I grunden är det en modul som är 700x280mm med en förgrening med lite marginal som har bredden 290mm i 45 graders vinkel. Eller är idén helt off.
Förgrening.jpg
Senast redigerad av 4 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Förgreningsmodul

Inlägg av stasv »

Under våren hade vi en diskussion om förgreningsmodul. Och visst är det ett behov av sådana. Robert skissade en hel del så kolla i kväll med honom.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Förgreningsmodul

Inlägg av Tompa »

Ideen är mycket bra
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Förgreningsmodul

Inlägg av jhjelm »

Kolla om det finns mer stationer som går ut och höger eller vänster och bygg förgreningsmodulen åt andra hållet.
Det brukar gå åt höger så en förgreningsmodul som svänger av åt vänster är inte fel.

MVH Jonas
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Förgreningsmodul

Inlägg av StaffanWiman »

K-räls, ska den bli 2R-kompatibel?
Vad är det för radie på svängen?
Minska till 30° för att få större radie?

Staffan
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Tack för tipsen, den kommer tyvärr inte att bli 2r kompatibel. Orsaken är att jag lämnade 2r för att bygga och stötta 3r där det enligt min uppfattning och erfarenhet är mer fokus på att ha roligt istället för att hänga upp sig på koppel, ploghöjd och jämförelser med fremo, inte lika många nitrallare. 2r sidan har ju moduler i överflöd och då är det roligare att bygga där det behövs mer. Nu blev svaret längre än jag tänkt med det är min ståndpunkt.
Senast redigerad av 3 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Då har jag börjat med lite snickerier och gjort grunden till första "lådan" skulle precis limma dit och göra klart tårtbiten som ska stick ut som förgrening då jag upptäckte att jag tänkt rätt men gjort fel och vänt och kapat förgreningsgaveln upp och ner. Det kanske går att rädda men då får det bli en vänstergren istället för höger.......morr.
DSC_0161-1920x1080.JPG
DSC_0160-1920x1080.JPG
Senast redigerad av 3 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Förgreningsmodul

Inlägg av SethSwede »

Bra Micke. Du kommer att ha bra banmöjligheter med denna modul. Som jag berättade så går det bra att avvända utan förgrening genom lös modultårtbit.
Rekommenderar att du bygger en tvärbalk i mitten för extra stöd när andra moduler hänger på förgrenings spåret.
Mvh
Seth
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Seth. Jodå det ska in två tvärbalkar för att förstärka upp konstruktionen. Och jag kommer att köra konceptet med lös tårtbit då det måste vara lätt att transportera. Landskapet kommer på den raka modulen att vara något sluttande, högre än rök i bakkant och lägre i framkant. Tårtbiten kommer att få minuslandskap
Senast redigerad av 3 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Förgreningsmodul

Inlägg av Tompa »

Bra synpunkt från Seth att den utstickande sidospårsdelen utsätts ofta för extra påfrestningar. Det är inte ovanligt att en liten kurva utan ben monteras där. Så att ha extra ben på sidospårsdelen kan vara en bra lösning
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"