Dels-Bo - Förgreningsmodul

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av AlexanderEhn »

MickeWestberg skrev: 2017-11-19, 13:46 Tack så mycket och jag håller faktiskt med, det blev bättre, ska finjustera en hel del då det blev lite för mycket sly. Ballasten är Woodland scenics medium gray blend B94. Slipers är spraymålad med snabbtorkande akrylfärg från montana gold 7010 heter nyansen

Tack så mycket!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Fortsatt fixande med landskapet ikväll. Väntar på flexräls för att göra klart den sista biten, blev dock ballast på den del av rälsen som är på plats.
del1.JPG
del2.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Nu är äntligen all räls på plats med fuskbetongslipers och modern ballast, kvar är att måla själva rälsen. Kvarstår är växelmotor, elstolpar och en massa landskapsjobb. Kabeldragningen på undersidan ska jag också snygga till. Resultatet hittills är bättre än vad jag trodde att det skulle bli. Ibland kan det vara värt att riva upp och göra om. Här är lite bilder
de6.JPG
de5.JPG
de2.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

All räls på plats, tortoisemotorn installerad samt fortsatt fixande på landskapet, får se om träden ska stå kvar eller inte. Fortsättning följer.
DSC_0001-2752x1548.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av CurtanSvensson »

Blir jättebra, alltid kul att följa en byggtråd. :)
Curten
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Tack så mycket CurtanSvensson. Jag sliter vidare med detta projekt som aldrig verkar ta slut men det är väl så det ska vara. Listan med saker att göra minskar faktiskt för varje dag samtidigt som nya idéer dyker upp och håller att göra listan i balans. Idag tog jag mig an det elektriska, den del jag ogillar mest men samtidigt en rätt viktig detalj. Lödde fast alla kablar från rälsen till de genomgående strömkablarna och avslutade med krympslang, försökte få det så snyggt som jag kunde och de blev rätt okej. En vippströmbrytare för omläggning av växeln via tortoisemotorn är fastmonterad och försänkt i modulsargen, givetvis en provkörning, därefter fortsatt landskapande och limning av en väldigt massa träd, här kommer lite bilder.
t1.JPG
t2.JPG
t3.JPG
t4.JPG
t5.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av Östvall »

Snyggt!!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Gör om gör bättre är kanske kvällens ledord. Hittade till min förvåning en hel bit flexräls som jag tänkte använda till rakspåret istället för lösa sektionsbitar, ju mindre skarvar desto mer driftsäkert (och mindre kabeldragning). Bara att rensa bort lite ballast, lägga nytt och sen är det klart.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Nu är all spårläggning klar inklusive en en sista justering av stickspårskurvan mot modulkant. Ballasteringen är också klar samt målningen av räls. När grovjobbet nu är klart kan man sätta fokus på smådetaljer. Kontaktledningsstolpar har monterats sen gjorde jag ett prov med att limma fast två gula fyrkanter som skulle likna atc-baliser, lite pillrigt då vi 3r-are har en pigg i mitten av slipersen att ta hänsyn till, men det gick att fästa och blev rätt okej. Slutligen en varningsdekal vid växelomläggaren.
led.JPG
baliser.JPG
DSC_0005-2201x1238.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

DSC_0030-2752x1548.JPG
Transport och förvaringsskydd inför Norrköping snart klart, fattas bara sidostycken.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"