Dels-Bo - Förgreningsmodul

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Eftersom det här är en förgreningsmodul så har jag börjat fundera på om man ska ha nån form av enklare stoppsignaler där spåren går ihop resp delar sig. Dvs du får inte köra om du inte har grönt ljus. Tänkte ha dessa kopplade till en enkel ställpult ihop med manövrering av den icke uppkörningsbara växeln. Tanken är att denna förgreningsmodul ska vara bemannad.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av jhjelm »

Signaler kan ju följa hur växeln ligger.
På min förgreningsmodul har jag kopplat växelmotorn till en RJ45-kontakt så att jag kan koppla in en nätverkskabel och dra den till närmsta station där
man sätter växelomläggaren. Sedan får man ju tänka på att det är växelström i nätverkskabeln så den fungerar inte att koppla till datorn. :)

MVH Jonas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av LLJ »

Ett tips är att göra en liten panel med en lite längre kabel, så att man vid behov kan flytta manövreringen till närmaste station.
Man kan också tänka sig en kort kabel till att börja med, men utrustad med ett kontaktdon, så att man vid behov kan bygga en förlängningskabel ock koppla in emellan.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av StaffanWiman »

Alla 3R-växlar är väl uppkörbara? I varje fall är mina K-rälsväxlar det.

Så det så ;-)

Staffan
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Förvisso är det så Staffan, men iochmed att det kommer att sitta en tortoise under så kommer tungan att ligga fast i det läge den är och orsaka urspårning om man inte lägger växeltungan rätt. Har kollat lite på märklins egna signaler som man kopplar till en ställpult och de kan funka, skulle helst vilja ha gamla mekaniska istället för lysen men dom är så dyra.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av LLJ »

En semafor kan styras med hjälp av ett servo eller tortoise. Om styrningen blir billigare än att köpa en färdig semafor vet jag dock inte.

/Lars
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av LarsRobert »

MickeWestberg skrev:Spånar man vidare och om det nån gång i framtiden blir en förgreningsmodul åt motsatta hållet kan den ju heta Vänsterpartiet
Den är på gång. Ska fila lite mer på den i kväll. Snart kanske man även törs visa bild på bygget.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Nu var det väldigt längesen jag skrev något om denna modul som efter mycket velande till slut får heta Dels-Bo. Blev aldrig riktigt nöjd med landskapet då det kändes för mycket tysk blågrön hobbykatalog över det hela. Så jag backade bandet till hur jag gjorde mina nystreckor, rensade bort allt och började om. K-rälsen blir kvar men är spraymålad så det iallafall på avstånd ska se ut som betongslipers, ballasten blir grå och grövre av den typ som används idag, tortoisemotorn ska hoppa på plats igen samt att det blir väldigt vild och slyig natur. Elen kommer dessutom att dras om. Här är ett smakprov, jag provballasterade utan att limma dessutom en bit raka för att se hur det skulle se ut.
DSC_0007-2201x1238.JPG
DSC_0008-2201x1238.JPG
DSC_0007-2201x1238.JPG
DSC_0007-2201x1238.JPG
Bilagor
DSC_0007-2201x1238.JPG
DSC_0008-2201x1238.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av AlexanderEhn »

Oj! Stor skillnad! Och personligen tycker jag det är snyggare.

Blir nyfiken, vad har du använt som ballast? Och med vad målade du sliprarna?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Dels-Bo - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Tack så mycket och jag håller faktiskt med, det blev bättre, ska finjustera en hel del då det blev lite för mycket sly. Ballasten är Woodland scenics medium gray blend B94. Slipers är spraymålad med snabbtorkande akrylfärg från montana gold 7010 heter nyansen
2017-11-19_12.40.57.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"