Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av AlexanderEhn »

Det här var en synnerligen inspirerande byggtråd!

En fråga, jag har fått tipsen att inte använda gips på moduler då de flyttas runt en del och det kan spricka. Är det något du, eller någon annan, kan ge input på?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Tompa »

AlexanderEhn skrev: 2017-10-10, 14:27 Det här var en synnerligen inspirerande byggtråd!
Kul att höra
AlexanderEhn skrev: 2017-10-10, 14:27 En fråga, jag har fått tipsen att inte använda gips på moduler då de flyttas runt en del och det kan spricka. Är det något du, eller någon annan, kan ge input på?
Frågan har varit upp några gånger. Som du ser så använde jag gipsbinda på Skarpsväng. Lika så på mina Ostkrokar viewtopic.php?f=21&t=1122 som har varit med ett tag och inget har spruckit hitintills.
Jag använder gips för att annat landskapsmaterial fäster bra på gipsen. Fästet på gips är bättre än vad det normalt fäster direkt på markskiva som många använder.
Endast "hardshell" tekniken är inte lyckad på moduler, den spricker med all sannolikhet. Tricket är att jag lägger sågspån och vitlimblandning som nästa lager och sen gör limmet att alltihop blir en seg och stark yta. Så gipset på mina moduler flexar utan att spricka och det blir automatiskt en en bra skogsmark. Så för mig funkar gipsbindorna bra.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av daniel »

Gips är hårt och saknar helt elasticitet. Moduler rör sig, både av själva hanteringen, att man flyttar moduler, sätter ner dem lite hårt på golvet och av att modulen skakar i bilen eller släpet. Och träet i modulen rör sig pga variationer i fukt och temperatur.

Gips klarar inte av dessa förändringar och spricker därför lätt om man inte som Tompa skriver har något elastiskt som kompenserar för det. Jag har för mig att det finns bättre alternativ än gips men jag kommer inte ihåg det nu.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av AlexanderEhn »

Aha! Jag förstår!

Tack för väldigt snabba och bra svar.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"