Tillbyggnad till lastplats

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av TomasJ »

Hej

Jag har ju varit med på några körningar i MMM med min 3R modul som utgör en lastplats för containrar, flis och liknande. Jag funderar på att göra en mindre tillbyggnad till denna.

Den befintliga modulen ligger i MMM modulbiblioteket som "Tomas J Lilla Folkesta". Bifogar en skiss på denna. Det finns också en 80*40 cm modul med rakspår som kan sättas till höger eller vänster om lastplats-modulen.

Folkesta 2.jpg
Folkesta 2.jpg (44.01 KiB) Visad 3824 gånger
Nu till den nya sektionen. Jag har gjort en 120*48 cm låda av samma format som de två befintliga 120 cm sektionerna för att kunna transporteras tillsammans med dem. Först tänkte jag att jag skulle lägga denna i rad med de andra modulerna. Men eftersom den befintliga lastplatsen redan kräver en del växling passar den inte så bra på huvudlinjen, utan bäst som industrispår. Jag funderar nu på att bygga den nya sektionen som en förgrening från huvudspåret som ett industrispår och samtidigt lägga någon typ av lastplats/lagerbyggnad även på denna. Det känns roligare även om en mindre modifiering av själva lådan jag redan byggt krävs. Annars vill jag helst inte göra några betydande ombyggnationer på den befintliga "Lilla Folkesta"-modulen.

Jag har gjort två förslag på hur den nya sektionen skulle kunna se ut. Minimiradien på båda är R2 dvs ca 430 mm. Detta ska vad jag förstå vara ok på sidospår enligt MMM 3R normen. Kurvan från huvudspåret är 60 grader. De ytterligare moduler som jag skissat in på huvudlinjen är bara för att illustrera hur det skulle kunna gå att planera banan.


Förslag 1:
Folkesta_30gr_mellan.jpg

Förslag 2:
Folkesta_30gr_spegel.jpg

En begränsning med båda förslagen är att lokrundgång kräver att spår 2 är fritt. En annan begränsning är att det bara går att köra in till lastplatserna från ett håll på huvudlinjen. Jag tänker att det då blir nödvändigt att det ligger en modul med station eller någon slags bangård i den riktningen så att det där går att göra rundgång dels för att komma från rätt håll och dels i de fall det är nödvändigt att backa till eller från modulen (om man väljer att använda spår 2 som lastspår).

I förslag 1 går det att inom modulen få till ett tillräckligt långt utdragsspår för att växla in containervagnarna till terminalen. I förslag 2 ligger alla lastplatser åt samma håll och behovet av rundgång borde då vara mindre.

Blir den här utformningen lätt eller svårt att planera in i en bana på en modulträff? Det finns kanske helt andra utformningar som är bättre? Eller ska jag helt strunta i idén att göra tillbyggnaden som en förgrening och satsa på att lägga modulen på rad med de andra som jag tänkte först?

/Tomas
Senast redigerad av 1 TomasJ, redigerad totalt 2021 gånger.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av TomasJ »

Ett par 3D bilder också som visar de båda förslagen.

Förslag 1:
3D_Folkesta_30gr_mellan.jpg

Förslag 2:
3D_Folkesta_30gr_spegel.jpg
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag tycker din idé men en förgrening verkar väldigt vettig. Ska nog inte var några större problem att planera in den i en modulbana.

Tänker också att förgreningen kan placeras som början på ett industrispår med fler industrier i följd efter din.

När det är en industrimiljö gör det oftast inte så mycket att huvudspåret behöver användas för rundgång.


Men jag har dålig koll på vilka andra lämpliga MMM 3R moduler den passar med.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av TomasJ »

Alexander, tack för input! Ja absolut ger ju förgreningen möjlighet att koppla fler industrier i följd kanske både före och efter min, där man kan använda huvudspåret som utdragspår.

När det gäller rundgång menar jag också den rundgång som behövs för växling till och från de två lagerbyggnaderna. Om ett längre containertåg uppdelat i två står på spår 2 och 3 (se nedan), går det inte att göra rundgång i samband med växling till lagerbyggnaderna. Då får man backa in eller ut och/eller lägga trafikspel så att det inte står några vagnar uppställda på spår 2 när det ska ske växling till lagerbyggnaderna.
Jag funderar lite på om det är rimligt att det kan så ut så i ett industriområde? Och om det i ett trafikspel tillför något eller om det blir för komplicerat?

(Jag har alltså av någon oförklarlig anledning komplicerat numren på spåren, se nedan.)
Folkesta 2.jpg
Folkesta 2.jpg (44.01 KiB) Visad 3775 gånger
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av Östvall »

Jag tycker att bägge förslagen ser bra ut, oavsett vilket förslag du väljer kommer det att bli ett bra tillskott till en modulbana. Det blir kanske lite mer växling i version 2 jämfört med version 1 men det är inget som innebär något negativt tycker jag. Jag har lagt några banor och jag tycker att det bästa är att placera en modul som denna intill en station och den blir då ett bra komplement till en station med få lastplatser, bra för en varierad godstrafik. Som jag brukar sägea den bästa modulen är den som blir byggd : )

MVH Anders
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av TomasJ »

Tack Anders, bra att höra hur modulen kan passas in i en bana. I version 2 ser jag att det kan bli svårt att växla vagnar från det innersta containerspåret (spår 3) om man inte bygger på med ett längre utdragsspår.

I version 1 skulle man enkelt kunna få både in och ut ett tåg som är så långt som den totala längden av spår 2 och 3 under förutsättning att man kan backa in det.

Är det rimligt att backa ett kanske 20 vagnars långt tåg från närliggande station till lastplatsen? Om det blir så långa tåg är en annan fråga förstås!

Jag lutar alltså åt version 1, trots att det innebär att infarten till "lagerbyggnaderna" ligger åt olika håll och kanske inte kan växlas samtidigt.

Är det ett problem om vinkeln blir något udda t ex 54,3 grader istället för 60 grader?

Sen är det väl som sagt dags att börja bygga! ☺

/Tomas
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av Östvall »

Jag tycker att i och med att du har möjlighet till rundgång kommer version 1 att fungera bra trots att infart/växel mot lagerbyggnad ligger åt olika håll.

I och med att det är en lastplats spelar vinkeln mindre roll. Man bygger ju sällan rundbanor och därmed är vinkeln på växeln av mindre betydelse.

Jag tänker lite på hur det ser ut vid våra stationer, det finns rätt många ställen där bangård och industrier ligger en bit ifrån varandra, ser inte det som något problem.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av TomasJ »

Låter bra, tack för input!
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av TomasJ »

En liten uppdatering hur det går med min tillbyggnad.
Som det gärna blir så expanderade planerna och jag tror att tillbyggnaden får mötesspår och blir i tre sektioner, totalt 360 cm.
SodaPDF-converted-förgreningsdp_sidospår_enkel_ver6c.jpg
20220208_175103.jpg
Det blir då egentligen en egen modul med åtminstone ett sidospår och ev ett utdragsspår/uppställningsspår och ett spår som kan vika av till industri/liknande. Modullådorna är klara och jag håller på med el och förbereder C-rälsen för spårledning för att senare möjliggöra signaler. Lika bra att isolera/kapa räler i växlarna för att möjliggöra omkopplingsbar drift mellan 2R/3R (dock kommer spåret som viker av ha för liten radie för 2R standarden).

Innan jag börjar såga i växlarna, välja växeldriv, sätta fast spåren ordentligt, lägga ballast osv så tänkte jag att jag skulle höra om någon har några tankar eller synpunkter.

Spårplanen. Vill inte göra modulen längre eftersom detta är max vad som får plats i bilen. Max tåglängd ca 280 cm. Det skulle kunna gå att få in ett mötesspår på andra sidan huvudspåret också. För att få ett separat utdragsspår har jag tidigare ritat in en kort växel r=437. Jag är lite sugen på att istället använda C-rälsens R3 kurvväxel r=515 eftersom jag tror det blir snyggare. Vet dock inte om det går att isolera rälerna i den och om den är ok i en 3R modul. Det skulle ev också kunna gå att göra om utdragsspåret till ett rundgångsspår men då blir det ju kortare tåglängder.

Växeldriv/styrning. Jag har Märklin växelmotorer (mest av den ”nya” varianten) som är lockande att använda. Jag har ju läst att en del haft problem med dessa, men i min äldre modul från typ 2012 har även den äldre varianten fungerat bra. Å andra sidan skulle möjligen servon och Loconet (eller kanske CLEES?) göra det lättare att sedan utöka med spårledning/signaler osv. Har MGP servo/dekoder/paneldekoder på liten hemmabana och det skulle väl funka här med tänker jag. Finns någon bra lösning som passar med 3R och C-räls?

Alla ev tankar, synpunkter är uppskattade!
Tidigare kommentarer har inte varit förgäves, de har varit till nytta även i det här nya utförandet så tack för dessa!

/Tomas J
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Tillbyggnad till lastplats

Inlägg av TomasJ »

Den här mötesmodulen blir MMM modern i 2R/3R, lite omarbetad sedan sist.


Första etappen är att bygga om gamla lastplatsen Folkesta med slanka växlar och göra den 2R/3R. Lagt in växlarna och börjat fixa i ordning runt om.
20230309_224903.jpg

Med slanka växlar blir spåren för korta för rundgång, så dessa växlar och därmed rundgångs/mötesmöjlighet har tagits bort. Det blir med andra ord tydligare en renodlad lastplats och inte mötesstation. Lastplatsen har 2 lastspår med plats för 160 cm vagnar vardera.
20230309_224907.jpg
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"