Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)
Som rubriken lyder.
Vem på forumet har möjlighet att rita/ordna med utskärning,tillkapning/ordna med leverans?
(Byggsats)

Enligt bild är jag i behov av följande moduler för ett modul/stationsprojekt. (Hallinden)
Jag vill ha dem anpassade för MMM standard. (Finns ben av god kvalité att köpa eller är det fortfarande IKEA som gäller?)
Jag vill ha uttag för 2 styrstift i alla moduler. (Finns det styrstift att köpa/någon standard?

Mvh Rickard
Bilagor
Hallinden 1.jpg
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Vmjf´s benfästen i stålplåt för 25 x 25 mm rör kan ordnas via mig. Storlekar hög ( 100 mm) eller lågprofil (60 mm), 60 kr/ st plus frakten
Du kan alltid spara lite ben genom att:
- nyttja 4 ben på dom yttre modulsektionerna och kanske någon i mitten.
- dom övriga kanske det räcker med två ben per sektion.

Många har upptäck fördelarna med dessa benfästen.

Styrstift - pojkarna Ove o Leif i Gävle har bra stift

Mvh
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av fs_toni »

Jag har bara en synpunkt: nämligen att jag av egen erfarenhet (och även t ex baserat på Caspers nya stora Cda), så tycker jag att när man bygger en så lång/stor enhet med så många moduldelar, då tycker jag man ska tänka till och satsa på en ben-konstruktion/ställning som är super-snabb att sätta upp och ta ner samt höjdjustera. Det gör det så mycket trevligare att åka på träff!

Rent konkret så rekommenderar jag därmed att rata lösa ben som ska stickas in i hål och höjdanpassas individuellt för 13 olika moduler. Det blir för jobbigt och tar för lång tid. Istället fundera på en lösning där hela underbyggnaden kan sättas upp snabbt och separat, varefter själva modulerna placeras ovanpå. Har man en bra budget så hade jag specialbeställt underrede i aluminium. (Annars kan t ex min egen lösning med IKEA-ben funka.)

Det viktiga här är ju att man tänker till innan modulerna byggs eftersom man då kan se till att det i modullådorna byggs fästen på passande ställen (d v s anpassa modulerna till hur benen ser ut snarare än tvärtom)
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av RickardNordström »

Hej.
Väcker lite liv i denna tråd igen.
Har fortfarande inte köpt moduler eller andra tillbehör. Dock gjorde jag ett inköp av 2 växlar hos HobbyCenter i Tisdags.
Så lite på väg vill jag ända säga att detta projekt är.
Jag behöver dock en hjälpande knuff i rätt riktning. Jag har lärt mig både genom egen men också andras erfarenhet att underbyggnaden är oerhört viktigt för ett problemfritt rallande men också för att kunna göra stationen så tekniskt fungerande som möjligt. Det är svårt att backa när väl rälsen är på plats. Tanken är att jag skall sektionera alla spår och bygga den som en fiktiv Hallinden som är signalreglerad med både huvudsignaler och dvärgar styrt via ett ställverk. Men jag kommer ingen stans utan moduler. Jag vill ha högsta kvalité så materialet inte slår sig. Jag vill ha styrstift men funderar också på så kallade tie-plates?? för att få gavlarna så säkra som möjligt.
Jag har helt enkelt inte ork att sätta mig ner och leta rätt på det som är rätt och/eller bäst för mitt bygge. Jag hoppas expertisen finns framarbetad här på forumet. Ser fram emot svar här i tråden.
Mvh Rickard :)
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av hakang »

Ett problem, eller kanske snarare utmaning, eller kanske hellre komplikation, eller kanske ännu hellre allmän krånglighet är att det finns så väldigt många olika sätt att bygga på. Få är riktigt usla, många är ok och många funkar bra. Problemet/utmaningen/komplikationen/krångligheten ligger i att du i alla fall i slutänden sitter med alla alternativ på hand och måste välja själv.

Här är i alla mitt inspel.

- Plywood med många lager/bra kvalitet för ändstyckena (dvs mellan sektionerna). Sidorna kan vara vad som helst, jag skulle inte använda annat än 8 mm och billigt. Sågat till remsor där jag köper dem.
- Ivarhyllor som benställningar. De står av sig själva och är stabila om man använder kryssen på rätt sätt. Man kan komma undan med hyllor under varannan sektion. Nackdelen är att det blir väldigt tungt att transportera.
- Använder man tillräckligt bra plywood kan det möjligen vara bra med styrstift, jag har ingen egen erfarenhet men är lätt skeptisk. Vill gärna ha lite justermån i trämojängerna.
- Tieplates är bra, de ser inte särskilt kul ut bredvid rälsen, i alla fall inte om man ändrar slipersavstånden, men funkar annars bättre än att löda rälsen på mässingsskruvar i skarvarna. (Att man lägger rälsen över hopskruvade modulskarvar och sågar efter rälsläggningen förutsätter jag att du har kläm på).
- I modulskarvarna, dvs i ändarna på Hallinden, rekommenderar jag frästa ändstycken som köps från MMM.
- För att styra upp det hela finns det bara ett alternativ - MGP! Det kommer bli bökigt med alla kablar ändå men går inte att komma ifrån hur man än gör.
- Hur du än bestämmer dig för att bygga upp det hela kommer du ha en jämrans massa trä att flytta med dig. Stationen blir ju runt 8 meter lång. Fundera länge och intensivt på listiga lösningar för hur du ska transportera det hela. Jag har en station som står på en låda med lock som har måtten l 170, b 70, h 160. Mittsektionen står ovanpå med rätt höjd, två större och tre mindre delar transporteras inne i lådan. Stationen är drygt 6 meter lång, tillsammans med lådan, som står på hjul f.ö., väger den säkert över 100 kg. Man behöver goda kamrater... Dessutom är lådan väldigt stor.
- Givet förra punkten, fundera starkt på att banta Hallinden till mer hanterbara dimensioner.

/Håkan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av daniel »

Mina erfarenheter:

* Bra plywood i gavlarna är A och O. Jag kör med 12 mm björkplywood.

* Ove o Leif i Gävle har bra styrstift som rekommenderas varmt! Jag använder genomgående dessa.

* Leta reda på ett byggvaruhus som kan såga med riktigt bra precision. I Växjö har vi flera byggvaruhus, men ett står i en klass för sig, Fellessons. De har ett digitalt sågbord där de lägger hela plywoodskivan på bordet. Och sedan sker all mätning digitalt. Och de har välutbildad personal som vet hur man använder prylarna. Ja, det är dyrare där, men det är värt varenda krona.

Sedan råder jag dig att bygga stationen från vänster. Bygg de två yttersta raka linjemodulerna på vänstra sidan så får du erfarenheter som du har stor nytta av framöver. Och sedan kanske bygga en av de krökta linjemodulerna till höger. Vi är många på forumet som byggde en station som första modul och som sen insett hur många misstag vi gjorde.

Börjar du med stationens linjemoduler och du sen inser misstag som gör att de inte funkar i stationen så kan du istället använda dem som separata linjemoduler.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av RickardNordström »

Hej. :)
Tack för input.
Jag har nog gjort de flesta misstagen man kan göra då jag säkert byggt ett 30 tal moduler. Mestadels sålda.
Mitt största misstag skall vi inte prata om. Det viktigaste är att man lär sig av sina misstag :oops:

Visst kommer det bli ett rejält bygge med stora volymer att frakta.
Tanken är att bygga transportlådor så de ej kan påverkas av yttre faktorer under transport eller inbärning. (Behöver nog köpa kapell till släpet.)
Målsättningen är att bygga en station som blir "klar" och har ett tydligt budskap. Landskap och realism.

Jag har påbörjat allt för mycket som inte blivit bra eller som har slängts. Jag behöver göra något som jag kan ta med mig på träffar som inte är halvfärdigt eller som går sönder. Allt vad stress eller kompromisser skall bort från detta bygge. Urspårningar är ett big No No!
Som träffdeltagare skall man känna "Fan vad kul att får köra till eller på denna station". De där halvfärdiga eller de så kallade playwood city skall försöka undvikas så mycket det går. Längre mötesspår för de tillfällen då tågen inte skall slaktas på trafikspel men också möjlighet för godshantering för trafikspel. Minst lika mycket linjemoduler som stationsmoduler för att få en bra avvägning då man ofta kan se allt för få metrar linjemoduler mellan stationerna. Allt skall höra ihop så att säga.

Men som sagt. Jag kommer ingenstans utan modulerna.
Mvh Rickard :)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej!

I våras hade jag kontakt med Mara på Pikart modele och frågade om N-Re modulstommar. Han var positiv och har du en konkret förfrågan är han nog inte sen att sätta igång att producera laserskurna modulstommar åt dig.

https://pikartmodels.com/
https://www.facebook.com/pikartmodele/

https://www.facebook.com/mara.mamare
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av Daniel Rydell »

Vad blir frakten till Sverige, på ett ungefär, om man beställer från Pikart?
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Hos vem på forumet kan man beställa skräddarsydda moduler av?

Inlägg av thomas.carlson »

I vintras köpte jag några modulbyggsatser från Pikartmodels. Hyggligt snabb leverans, när det gäller modulerna så finns det utrymme för utveckling vad gäller passform, några moduler krävde lite ombyggnad för att kunna monteras.

Hur som helst så kommer jag att köpa ytterligare moduler från dom då det är mycket mer arbete att scratchbygga själv än att göra nödvändiga modifieringar.

IKEA:s Ivarben passar rätt bra till dessa moduler.

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"