Sidospåret, en modulär hemmabana

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Hemma och vabbar med minsta tjejen....igen. Förkylningarna avlöser varandra och barnen är mer hemma än på förskolan. Passade på att fortsätta lite med hemmamodulbanan. 2 stycken mötesspårsmoduler på runt 230cm. Dessa är även gjorda så att de går att använda som en liten slutstation med ett utdragsspår för rundgång om man väljer att köra punkt till punkt istället för rundbana.
SSP(20).jpg
SSP(20).jpg (81.11 KiB) Visad 1675 gånger
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Nu har jag kommit till en punkt då jag inte riktigt vet om jag ska fortsätta att skriva om detta projekt då det inte är en mmm-2r moduler i den bemärkelsen undantaget att jag har passbitar för att koppla ihop dem. Dock har jag tänkt att lite snabbt snickra ihop en två stationer för att kunna köra punkt till punkt trafik hemmavid eller ha dem som mötesspår i en rundbana. Varje station består av två delar och den ena delen av station Ormträsk börjar se sitt slut. Om jag ska flytta hela denna tråd till något som har med moduler att göra men som inte faller under mmm 2r skulle man kunna få lite hjälp med detta. Om det nu finns ett intresse att fortsätta läsa om denna tråd. Stationera avviker helt från att funka med mmm 2r standard då jag har på tok för snäva växlar samma som kurvorna (908mm) samt att de inte har ledande kors då jag fortsatte att använda pikos växlar för att få det att funka med övriga rälsen. men de är ju tänkt för hemmabruk. Skickar upp lite bilder på den ena delen av det som kommer att bli den lilla mötesstationen Ormträsk med Bröderna Brännströms mekanisk verkstad mittemot.
Ormträsk (1).jpg
Ormträsk (2).jpg
Ormträsk (3).jpg
Ormträsk (4).jpg
Ormträsk (5).jpg
Ormträsk (6).jpg
Ormträsk (7).jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av daniel »

MickeWestberg skrev: 2021-12-20, 23:29 Nu har jag kommit till en punkt då jag inte riktigt vet om jag ska fortsätta att skriva om detta projekt då det inte är en mmm-2r moduler i den bemärkelsen undantaget att jag har passbitar för att koppla ihop dem. Dock har jag tänkt att lite snabbt snickra ihop en två stationer för att kunna köra punkt till punkt trafik hemmavid eller ha dem som mötesspår i en rundbana. ...
Förvisso inte mmm-2r-moduler, men tråden är en stor inspirationskälla oavsett modulstandard och skala så du får gärna fortsätta skriva här. Och eftersom tråden är väletablerad vid det här laget är det nog bra att ha kvar den där den är.

Dina inlägg är mycket uppskattade och jag hoppas du fortsätter skriva om dina alster!

Mvh Daniel
Webbmaster
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Kanon, då kommer jag att skriva vidare.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av Henrik Maude »

Eftersom det finns skarvmoduler som har MMM-profil på sin ena sida bör väl hela gruppen med moduler kunna anses vara av MMM-standard. Grupper av moduler behöver ju inte MMM-profil på interna skarvar.
Och modulerna bör ju kunna användas som en speciell del av en bana med begränsningar för vilken typ av trafik som kan köras på dem. Som någon typ av industimoduler.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Henrik. Som du säger kan det funka som industrimoduler eller nån bibana.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

God fortsättning modulvänner. Då jag har semester denna vecka så passade jag på att göra klart min hemmastation/hållplats/mötesspår Ormträsk (Orm). Avslutade det sista grovjobbet idag med att klistra på svarta sarger och givetvis en uppmontering ihop med en av de tidigare rakmoudlerna, totalt 3,6 meter raksträcka i hallen. Provkörde med mitt Lima T43 då det är det lok som har sämst strömupptagning och därmed det bästa att testa med. Funkar det så funkar ju det mesta. Tänkte väl detaljera en aning mer längre fram med lite gubbar och kanske några träd, men håll till godo, här kommer en bildsamling.
Ormtrask (1).jpg
Ormtrask (2).jpg
Ormtrask (3).jpg
Ormtrask (4).jpg
Ormtrask (5).jpg
Ormtrask (6).jpg
Ormtrask (7).jpg
Ormtrask (8).jpg
Ormtrask (9).jpg
Ormtrask (10).jpg
Ormtrask (11).jpg
Ormtrask (12).jpg
Ormtrask (13).jpg
Ormtrask (14).jpg
Ormtrask (15).jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av daniel »

God fortsättning!

Snyggt! :)
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av SethSwede »

Häftigt Micke
Dina smala moduler blir en perfekt bibana , koppla en av dina v/h sväng modulerna efter eller före Töve Timmer. Sedan har man lastplats för timmer som ska transporteras.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"