Sidospåret, en modulär hemmabana

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Blrjade skruva lite om detta sidoprojekt i Töva-tråden men nu får den en egen tråd.

I rådande tider så gäller det att hålla sig hemma så mycket man kan på fritiden och då jag har Töva i Huddingelokalen och dessutom blev tvungen att riva min lilla hemmabana i klädkammaren så blev det till att spåna på något nytt. En modulär hemmabana byggd på cellplastskivor med stadga i botten av 3mm mdf. Planen var från början att hålla det enkelt, platt landskap med lite grönt, fasta bitar av pikos räls med banvall och en inte alltför stor kurvradie, dessa är nu inte riktigt mmm-standard utan ett eget påhitt men det ska tillverkas passbitar som möjliggör hopkoppling till "riktiga" moduler.

Nu blev det visst inte som planerat, det blev en kurvradie på 907mm dvs pikos r9 för jag vill ju kunna köra mitt timmertåg och det fixar inte mindre radie. Rälsen fick en smutsad ssm-aktig ballast, landskapet blev böljande med olika kulörer av statiskt gräs, lite klippor och annat strömaterial, det enkla spårade ur och sånär som på ett annat spårläge så ser det ju ut som riktiga moduler i nån väldigt låg profil. Eftersom det kommer passbitar till mmm-standarden så får byggtråden hamna här. Har fyra körbara kurvor klara varav två är landskapade. Vi får se var detta slutar.
DSC_0625_copy_2201x1238.jpg
DSC_0624_copy_2201x1238.jpg
DSC_0628_copy_2201x1238.jpg
DSC_0627_copy_2201x1238.jpg
DSC_0625_copy_2201x1238.jpg
Senast redigerad av 2 MickeWestberg, redigerad totalt 2021 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Sidospåret, en modulör hemmabana

Inlägg av LLJ »

Snyggt!

En nyfiken fråga Varför använda fasta kurvbitar istället för flexräls? Tänker mest att flexräls ger en större frihet att välja radie.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulör hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Lars, anledningen till att inte använda flexräls var att jag dels tycker det är struligt att jobba med flexräls i kurvor samt att jag ville ha räls med banvall för att slippa bygga egen banvall med kork.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Åkte ju tyvärr på Covid för drygt två veckor sedan men är nu tack och lov bättre. Mellan tröttheten och tristessen över att ha hela familjen i karantän så är det tur att man har en hobby att aktivera hjärnan med. Mina 4 kurvor är nu nästintill klara och det går hur fint som helst att koppla ihop dem till en stor cirkel och köra runt. Jag gjorde om all ballast då min "nedsmutsning" såg förjäklig ut, nu är det ren ssm-blanding i ballasten. Kurvorna är ju de som jag beräknade skulle ta längst tid att göra så nu är det bara att börja producera raksträckor. Gör jag en 6 meters linjeraka på ena sidan så blir det perfekt med töva + passbitar (från min knepiga gavelprofil till ssm) på den andra sidan, nästan en liten uppvisningsbana. Fixade även till eldelen så att man utöver skarvjärnen även kan koppla körström på undersidan. Alltid retar det någon när man kör sina 2r lok med en märklin ms2. Tycker personligen ms2:an funkar helt perfekt till både körning och den lilla programmering av lok som jag behärskar. I modulträffsammanhang så är det dock z21-appen som gäller. Fortsättning följer.
SSP (1).jpg
SSP (2).jpg
SSP (3).jpg
SSP (4).jpg
SSP (5).jpg
SSP (6).jpg
SSP (7).jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av stasv »

Läckert Micke! Skönt att höra att du är på bättringsvägen nu. /S
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Staffan, jo det känns toppen att man är okej igen.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Då har arbetet påbörjats med en raksträcka, tanken är att ha en järnvägsövergång och en banvaktsstuga med tillhörande dressinskju, klassiskt tema med andra ord.
DSC_0656_copy_2201x1238.jpg
DSC_0657_copy_2201x1238.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Kvällens lilla hemmapyssel, en enkel mockup i kartong av en banvaktsstuga bara för att se om det gick att få till.
SSPbv.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

SSP_(10).jpg
SSP_(11).jpg
SSP_(12).jpg
SSP_(13).jpg
Ägnade nån timme åt att plantera stenar och strössla lite gräs idag. Hoppas få lite mer gjort ikväll. Vi tar semester/föräldraledigt och åker till sommarstället på lördag och är borta till mitten på augusti så det vore kul att få nån form av grund.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"