Fristående underrede till stationsmodul

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av Niklas N »

Jag bygger en stationsmodul som består av ett antal meterlånga sektioner.
För att hålla nere antalet ben så vill jag ha ett benpar per sektionsskarv.
Tidigare har jag provat olika varianter där benen och modulerna hänger ihop,
men nu testar jag att göra ett fristående underrede som kan monteras och
justeras i höjd och våg innan sektionerna läggs på plats ovan på de uppstickande
"pinnarna" som syns i bilden på ett av benparen.
benpar.jpg
benpar.jpg (91.11 KiB) Visad 4071 gånger
Får se om jag behöver använda magneter eller gummisnoddar för att inte sektionerna
ska lyfta av misstag.. Sektionerna kommer att fästas ihop med bultar och vingmuttrar
på vanligt sätt. Sektionsskarvarna är lägre än MMM-standard, utom de i moduländarna förstås.
benpar2.jpg
benpar2.jpg (78.06 KiB) Visad 4060 gånger
benpar3.jpg
benpar3.jpg (64.08 KiB) Visad 4060 gånger
Varför "pinnarna" sitter så oregelbundet och varför sektionerna är så smala återkommer jag till..
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av fs_toni »

I denna tråd: viewtopic.php?p=42928#p42928 så fick jag intrycket att gavlarna är av plywood och rälsunderlaget i kartong. Men på en av bilderna så ser det nu ändå ut som om gaveln är även den i kartong?

Varför jag frågar är eftersom mitt tips är att hellre sammanfoga de olika sektionerna med styrstift och avsedda hål i metall än att använda bult och mutter. Styrstift är så mycket snabbare, enklare och ökar precisionen. Sen sätter du bara 1-2 klämtving för att dra ihop sektionerna riktigt tätt.

Ett annat tips är att fixera samtliga rälssektioner hela över sammanfogade sektionsskarvar och därefter kapa med Dremel kapskiva över sektionnskarvarna. Då vet du att alla räls-skarvar blir perfekta.
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av Niklas N »

Helt riktigt. Gavlar/sidor finns både i kartong (som jag ursprungligen tänkte använda, innan M-Play lades ner) och i plywood. Jag byter nog till plywood på alla sektioner till slut, men för inspirationens skull vill jag se lite framåtskridande (=nya sektioner) också och inte bara ”göra om, göra rätt”.

Styrstift har jag klurat på - kanske jag skulle byta till det? Magneter eller nåt kanske behövs för att sektionerna inte ska glida isär?

Jag har kört med ”fästa först, kapa sen” för växlar som går över sektionsskarvar. Körde med fintandad hobbysåg. Vilken kapskiva för Dremel/Proxxon passar för räls?
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av fs_toni »

Niklas N skrev: 2020-09-24, 16:37 Styrstift har jag klurat på - kanske jag skulle byta till det? Magneter eller nåt kanske behövs för att sektionerna inte ska glida isär?
Använder du en sån här undertill för att klämma ihop två sektioners gavlar så kan du strunta i magneter :-)
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000018448
Niklas N skrev: 2020-09-24, 16:37 Jag har kört med ”fästa först, kapa sen” för växlar som går över sektionsskarvar. Körde med fintandad hobbysåg. Vilken kapskiva för Dremel/Proxxon passar för räls?
Det finns nog olika förslag men jag har använt denna kombination:
https://www.dremeleurope.com/se/sv/drem ... +SpeedClic
och
https://www.dremeleurope.com/se/sv/drem ... p/?start=0&
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av Niklas N »

Tack för bra förslag - skönt med enkla lösningar! "Over-engineering" är annars min specialitet känns det som ibland...

Snabbtvingar+stystift får det bli för sektionsskavar där jag har plywood.

Jag har en Proxxon med motsvande böjliga förlängning, så jag ska försöka hitta en motsvarigheten till Dremel-skivan.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av LLJ »

Att ha delar från benen som sticker ut utanför modulerna känns mindre lyckat då man kommer att gå in i dessa.
Eller är det som syns på bilderna inte den färdiga konstruktionen?

/Lars
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av Niklas N »

Slutlig design vete tusan - trial and error är det som gäller :? Utstickande pinnar ska det inte bli dock:

Pga en olycklig begränsning orsakad av smala innerdörrar och trixig passage upp ur källaren är min maximala sektionsbredd liten, 48 cm för att vara exakt. Vid sidan om sektionerna lägger jag till spårlösa plattor med hus/landskap så att bredden blir totalt 96 cm.

Mer utrymme vore kul, men eftersom jag bor i huvudstaden och är allergisk mot stora bolån så blir detta min kompromiss..
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av Niklas N »

Ett litet steg framåt. I förgrunden "adapter" till MMM-standard - tillika första benstödet. Därefter två sektioner 48x100 och (längst bort t.h.) en "sidosektion" 38x100 med ett stationshus. Stationshuset ska egentligen stå intill sektionen bortanför, men källarväggen sätter just nu stopp för uppställning av denna :-(
tvåsektioner201004.jpg
tvåsektioner201004.jpg (84.67 KiB) Visad 3732 gånger
Bilden ger kanske en antydan om varför jag velat ha ett underrede som går att sätta upp separat - i det här utrymmet blir det ett mindre h-e att manövrera sektioner med ben utan att förstöra spår och landskap i samband med att jag slår i andra grejor, Hellre då sätta upp en benställning och lägga dit sektionerna på ett kontrollerat sätt.

Och: jag tänker INTE byta till Z eller T-skala :-)
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av Niklas N »

Som sagt, plywoodkanter ska det vara - M-Play-kanten får tacka för sig:
20201007A.jpg
20201007A.jpg (84.89 KiB) Visad 3632 gånger
Med några mm bortskuret från skivan så kommer den att passa perfekt i plywoodramen.
20201007B.jpg
20201007B.jpg (86.11 KiB) Visad 3632 gånger
När denna transplantation är klar återstår en sektion att göra om. Med tanke på hur mycket bättre det blir med plywood (passform, möjlighet till styrstift etc) så är det lika bra att köra..
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Fristående underrede till stationsmodul

Inlägg av Niklas N »

Som sagt, styrstift... Det verkar fungera ypperligt :)
20201010.jpg
20201010.jpg (71.28 KiB) Visad 3548 gånger
Andra renodlade M-play-sektionen nu också "halvtransplanterad" dvs kanterna bortskurna och skivan tillskuren för att läggas ned i plywoodramen. När jag fått in alla styrstift ska jag limma fast transplantaten med rätt spårläge.

De M-play-moduler (hopsatta men ej spårlagda) som blir över ska jag kapa till som sidosektioner för landskap. Där fungerar de utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"