Lägga räls direkt på cellplast?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av UBJ »

En bra grej med Möllehem är att du kan använda det som du vill. På Tibro styr jag växlarna med vippomkopplare och Möllehems servodekoder och servon.
Jag har ett loconet-kort och en pryl för blåtandsanslutning till en mobil, så inställningarna gör jag med luren (bara android om jag minns rätt).
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av Per Widell »

Gissberg skrev: 2020-09-16, 18:58En fördel med cellplasten är ju att det går att karva ut försänkningar i landskapet och lätt att sticka ner träd och stolpar.
Då frågan gällde att lägga räls direkt på cellplast är det väl knappast en fördel att kunna sticka ned ett träd mitt i rälsen? ;)
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av StaffanWiman »

Det är väl inte så ovanligt om ett spår inte trafikeras. Färjeläget vid Rödby :-)
/Staffan
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av Gissberg »

Det jag tänker på angående cellplast som rälsunderlag är att stommen runt om av plywood rör sig med temperatur och fuktighet men cellplasten påverkas väl inte? Kan det vara till nackdel, rälsen är ju fäst i gavlarnas plywood och i övrigt fäst i cellplasten?
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av Per Widell »

Gissberg skrev: 2020-09-18, 09:10 Det jag tänker på angående cellplast som rälsunderlag är att stommen runt om av plywood rör sig med temperatur och fuktighet men cellplasten påverkas väl inte? Kan det vara till nackdel, rälsen är ju fäst i gavlarnas plywood och i övrigt fäst i cellplasten?
Om du kapar rälsen på mitten så kan rälsen expandera trots de är fästa i gavlarna.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av JanFrelin »

Gissberg skrev: 2020-09-18, 09:10 Det jag tänker på angående cellplast som rälsunderlag är att stommen runt om av plywood rör sig med temperatur och fuktighet men cellplasten påverkas väl inte? Kan det vara till nackdel, rälsen är ju fäst i gavlarnas plywood och i övrigt fäst i cellplasten?
Det har jag aldrig haft problem med. Jag tror att modulanvändningen är "snällare" än vår gamla klubbana i en fuktutsatt källare. Mina moduler förvaras i rumstemperatur, och flyttas annars till lokaler med anständiga förhållanden.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av ErikKuiper »

Problemet med att bygga direkt på cellplast av typen markisoleringsskiva är att hela skivan kan bli som en högtalare som förstärker ljudet mellan tåg och spår. Någon typ av vibrationsisolerande lösning mellan spår och markisoleringsskivan rekommenderas.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av daniel »

JanFrelin skrev: 2020-09-18, 18:39
Gissberg skrev: 2020-09-18, 09:10 Det jag tänker på angående cellplast som rälsunderlag är att stommen runt om av plywood rör sig med temperatur och fuktighet men cellplasten påverkas väl inte? Kan det vara till nackdel, rälsen är ju fäst i gavlarnas plywood och i övrigt fäst i cellplasten?
Det har jag aldrig haft problem med. Jag tror att modulanvändningen är "snällare" än vår gamla klubbana i en fuktutsatt källare. Mina moduler förvaras i rumstemperatur, och flyttas annars till lokaler med anständiga förhållanden.
Jag har sett en solkurva i N-skala pga detta. Så det förekommer.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"