Längdbehov med fällbara ben

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2020-07-30, 18:08
Per Widell skrev: 2020-07-30, 10:10
daniel skrev: 2020-07-30, 00:40 Modulen behöver inte ha något fritt utrymme vid modulens hörn. Man behöver komma åt att skruva bultar mellan modulerna, men så länge inte benen och benfästena inkräktar på det så är det nog inga problem.
Daniel, stämmer verkligen detta? Enligt standarden är första hålet 40mm från kanten och det fria utrymmet skall vara 25mm i sidled. Det ger dig enbart 15mm till både långsida, ben och fäste vilket inte räcker.
Om du tittar på MMM-2R-standarden , sidan 14, så är hålet 40 mm från kanten inte obligatoriskt.

Praktisk erfarenhet visar att man behöver två bultar mellan modulerna för att det ska funka bra, så det behövs två hål som passar mellan två moduler och de tre mittersta hålen bör funka i de flesta fall.

Mitt tips är att du borrar alla hålen efter standarden men att det yttersta hålet bara är "i nödfall"-hål. Så länge andra modulrallare följer normen ska det räcka med de tre mellersta hålen, men för säkerhets skull kan det vara bra att borra upp även de yttre hålen.
Fast det är väl obligatoriskt på lågprofil, enligt dokumentet är det hålet svart för lågprofil men vitt för standardprofil...
Jag håller med om att det brukar räcka med de tre mellersta men man vill ju ändå följa standarden.

Om det inte är obligatoriskt för lågprofil så har man alltså 83 mm från ytterkant till obligatoriskt hål, där 25 mm skall vara fritt utrymme i sidled. Då kan man alltså ha 58 mm för långsida och benfäste, det borde räcka. :)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej Per!

Jag skulle behöva förstå mer vad problemet är med dina tidigare lösningar. Tänkte tipsat om tråden där Staffan byggde och "någon annan". Sen insåg jag att "någon annan", är du. :D

Jag tyckte idéerna och bygget i dessa inlägg ser väldigt bra ut.

viewtopic.php?f=20&t=3696
viewtopic.php?p=39326#p39326 / https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... #msg219060

Funkar det inte med teleskopben?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

Hej Alexander.

Det är inga problem med mina andra byggen, den du länkade till var enbart en prototyp och blev aldrig någon modul, har tänkt göra en hemmastation av den. Nackdelen med den var dels att fällbensbeslagen var ganska dyra och klumpiga att montera, samt att hela lösningen inte var tillräckligt flexibelt enligt mig. Jag gillar att konstruera så jag söker nog alltid efter förbättrade lösningar. Jag har länge tänkt att bygga med aluminiumprofil och nästa vecka får jag till sist leverans och jag avser göra några testprototyper där benen blir en del av dom. Kommer presentera prototypen om nån vecka sen får man se om det går att använda. Tanken är att få till en vikbar ”megamodul” med flexibla ben och allt. Dessutom är tanken att det skall fungera likväl för en stor stationsmodul i flera sektioner likväl som en enkel raka med landskap.

Därav jag behöver veta ”minsta längden” om man skall ha fastmonterade fällbara ben, självklart utan att bryta mot någon normstandard.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av AlexanderEhn »

Okej, då förstår jag bättre.

Så frågan blir egentligen hur nära gaveln och hur långt ner på sidan kan benfästena sitta.

Som Daniel var inne på så finns det väl inte någon begränsning i normen mer än att det ska gå att skruva i modulskruvar.

Sen kan det kanske bli kortare modul om du bygger högprofil för du kan ha benfästena 10 cm längre ner.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

Jo, men det är ju det som är otydligt. I normerna framgår det att yttre hålen för standardprofil är valfritt men det är inte lika tydligt om det är obligatoriskt för lågprofil. Bilderna indikerar att det är obligatoriskt men som Daniel säger är det inte behov av att vara obligatoriskt.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av daniel »

Det som kan ställa till det är om angränsande modul av någon anledning inte kan använda hålen i mitten. Men det har förekommit mer än en gång att tving har använts för att skruva ihop moduler.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2020-08-01, 22:59 Det som kan ställa till det är om angränsande modul av någon anledning inte kan använda hålen i mitten. Men det har förekommit mer än en gång att tving har använts för att skruva ihop moduler.
Japroblem kan uppstå och finurliga lösningar kan se till att problemet ”försvinner”, men kan någon tala om vad normerna faktiskt säger gällande låprofilgalar oh obligatoriska resp valfria hål?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av AlexanderEhn »

Ah, förstod inte att det var hålen du är ute efter. Kom till slutsatsen för något år sedan att det är hålet under spåret och hålen närmast på var sida som är viktigt.

Jag resonerar att jag måste kunna docka mot en smal modul som minimum. Fler hål är bonus. Men du skulle ju kunna kosta på dig ett hål i mitten ungefär.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2020-08-02, 10:37
daniel skrev: 2020-08-01, 22:59 Det som kan ställa till det är om angränsande modul av någon anledning inte kan använda hålen i mitten. Men det har förekommit mer än en gång att tving har använts för att skruva ihop moduler.
Japroblem kan uppstå och finurliga lösningar kan se till att problemet ”försvinner”, men kan någon tala om vad normerna faktiskt säger gällande låprofilgalar oh obligatoriska resp valfria hål?
Hej Per.
Inte heller jag vet vad normen faktiskt säger, men jag råder dig i enlighet med Daniels råd att inte låta normen stoppa dig i detta fall. Gör du en bra ben-lösning så kommer det inte vara något problem. Garanterat!

Min erfarenhet är att de två hål (vid dubbelspår) som i gaveln ligger precis under rälsen är de enda två kritiska att ha med god åtkomlighet för skruvar. Sen är det att föredra såklart att ha fler hål i gaveln, men som Daniel skriver kan de också ersättas med t ex en tving eller liknande om det blir komplicerat. Under åren har jag sett en del usla och dåliga gavlar på träffar, men det har ändå alltid funkat så länge spårlägen matchar och god vilja finns. Några gånger har vi t o m fått borra nya hål på träffar i folks gavlar! :-)
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"