Längdbehov med fällbara ben

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

Skall till slut börja testa mer med monterade fällbara ben och har funderat lite.
Kör man med lågprofilgavlar behöver ju benen vara typ 120 cm långa och fälls dom så blir ju bara där längden 120 cm för modulen.
Sen måste man ju ta hänsyn till fria rummet på 10 cm vid varje gavel, då är man uppe i 140 cm. Eller kan man ha benfästen inom det fria utrymmet?
Därefter tillkommer gavlar och kör man 12mm plywood så blir det ju 142,4 cm och en modul skall ju vara jämna dm, så då blir väl minsta längden för en modul med fällbara ben 150 cm?
Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av JanFrelin »

Jag har gjort löstagbara ben. Men det kanske du vill slippa?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av LLJ »

Löstagbara ben som fästs i benfästen där man klämmer fast benen är att föredra. Då kan man enkelt justera höjden ståendes och slippa böja sig ner och skruva på fötter. Möjlighet att justera på höjden med hjälp av foten finns ändå kvar ifall benfästet inte räcker för att justera höjden.

/Lars
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

Fast monterade ben gällde frågan, förlåt att jag var otydlig.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av daniel »

Modulen behöver inte ha något fritt utrymme vid modulens hörn. Man behöver komma åt att skruva bultar mellan modulerna, men så länge inte benen och benfästena inkräktar på det så är det nog inga problem.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2020-07-30, 00:40 Modulen behöver inte ha något fritt utrymme vid modulens hörn. Man behöver komma åt att skruva bultar mellan modulerna, men så länge inte benen och benfästena inkräktar på det så är det nog inga problem.
Oki, det gör att modulen behöver vara iaf 122,4 cm lång vilket get 130 cm, tänker jag rätt då?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av AlexanderEhn »

Per Widell skrev: 2020-07-30, 00:44
daniel skrev: 2020-07-30, 00:40 Modulen behöver inte ha något fritt utrymme vid modulens hörn. Man behöver komma åt att skruva bultar mellan modulerna, men så länge inte benen och benfästena inkräktar på det så är det nog inga problem.
Oki, det gör att modulen behöver vara iaf 122,4 cm lång vilket get 130 cm, tänker jag rätt då?
Har lite svårt att hänga med på hur du räknar ut modullängden baserat på benlängden.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

AlexanderEhn skrev: 2020-07-30, 09:35
Per Widell skrev: 2020-07-30, 00:44
daniel skrev: 2020-07-30, 00:40 Modulen behöver inte ha något fritt utrymme vid modulens hörn. Man behöver komma åt att skruva bultar mellan modulerna, men så länge inte benen och benfästena inkräktar på det så är det nog inga problem.
Oki, det gör att modulen behöver vara iaf 122,4 cm lång vilket get 130 cm, tänker jag rätt då?
Har lite svårt att hänga med på hur du räknar ut modullängden baserat på benlängden.
Det har jag försökt skriva i första inlägget.
Om jag vill ha fast monterade fällbara ben (för att slippa ha massa lösa delar att glömma att ta med) så kommer ju benlängden påverka modullängden vid uppfällt läge.
Benen behöver vara 120 cm långa vilket dom är även uppfällda, man behövde inte ta hänsyn till fria utrymmet i modulens hörn men utöver benen kommer ju gavlarna som blir 2,4 cm om man använder 12mm plywood. Då får jag en minsta längd om 122,4 cm och då en modul skall vara jämna decimetrar så behöver en modul då vara minst 130 cm.
Det är så jag försöker tänka/räkna.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2020-07-30, 00:40 Modulen behöver inte ha något fritt utrymme vid modulens hörn. Man behöver komma åt att skruva bultar mellan modulerna, men så länge inte benen och benfästena inkräktar på det så är det nog inga problem.
Daniel, stämmer verkligen detta? Enligt standarden är första hålet 40mm från kanten och det fria utrymmet skall vara 25mm i sidled. Det ger dig enbart 15mm till både långsida, ben och fäste vilket inte räcker.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Längdbehov med fällbara ben

Inlägg av daniel »

Per Widell skrev: 2020-07-30, 10:10
daniel skrev: 2020-07-30, 00:40 Modulen behöver inte ha något fritt utrymme vid modulens hörn. Man behöver komma åt att skruva bultar mellan modulerna, men så länge inte benen och benfästena inkräktar på det så är det nog inga problem.
Daniel, stämmer verkligen detta? Enligt standarden är första hålet 40mm från kanten och det fria utrymmet skall vara 25mm i sidled. Det ger dig enbart 15mm till både långsida, ben och fäste vilket inte räcker.
Om du tittar på MMM-2R-standarden , sidan 14, så är hålet 40 mm från kanten inte obligatoriskt.

Praktisk erfarenhet visar att man behöver två bultar mellan modulerna för att det ska funka bra, så det behövs två hål som passar mellan två moduler och de tre mittersta hålen bör funka i de flesta fall.

Mitt tips är att du borrar alla hålen efter standarden men att det yttersta hålet bara är "i nödfall"-hål. Så länge andra modulrallare följer normen ska det räcka med de tre mellersta hålen, men för säkerhets skull kan det vara bra att borra upp även de yttre hålen.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"