Färg till 2r modul?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Färg till 2r modul?

Inlägg av Mikael Pettersson »

Hej
Vad är det för färg till modulramen för 2r?
Mikael Pettersson
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Färg till 2r modul?

Inlägg av hakang »

Med inspiration från SSM är dagens de-factostandard att måla ramen svart. I normen finns nog ingen färg angiven tror jag, ens som rekommendation. Rätta mig gärna om jag har fel.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Färg till 2r modul?

Inlägg av Per Widell »

hakang skrev: 2020-07-07, 11:13 Med inspiration från SSM är dagens de-factostandard att måla ramen svart. I normen finns nog ingen färg angiven tror jag, ens som rekommendation. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag var övertygad om att normen nämner grönt, men efter ditt inlägg så har jag läst igenom normen igen, https://www.malarmodulmote.se/wp-conten ... 2R-2.3.pdf
Det enda som står om färg är att gaveln skall ha samma färg som sargen, vilket är logiskt. SSM är snygga med sina svarta färger även om vi med modernare moduler blir diskvalificerade från SSM så hindrar det inte oss från att måla svart vi med. :)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Färg till 2r modul?

Inlägg av AlexanderEhn »

Per Widell skrev: 2020-07-07, 14:50
hakang skrev: 2020-07-07, 11:13 Med inspiration från SSM är dagens de-factostandard att måla ramen svart. I normen finns nog ingen färg angiven tror jag, ens som rekommendation. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag var övertygad om att normen nämner grönt, men efter ditt inlägg så har jag läst igenom normen igen, https://www.malarmodulmote.se/wp-conten ... 2R-2.3.pdf
Det enda som står om färg är att gaveln skall ha samma färg som sargen, vilket är logiskt. SSM är snygga med sina svarta färger även om vi med modernare moduler blir diskvalificerade från SSM så hindrar det inte oss från att måla svart vi med. :)
Erfarenhet från N-skalemoduler ger att det är bäst att inte måla gaveln alls, oavsett färg på gaveln ökar chansen att modulerna klibbar ihop sig.

Men modulsidorna behöver ju målas såklart.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Färg till 2r modul?

Inlägg av thomas.carlson »

Svart är snyggt, och hjälper ögonen att fokusera på det viktiga, tåg, landskap och byggnader. :D
/thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Färg till 2r modul?

Inlägg av ArneL »

[attachment=0]20200708_135200.jpg[/attachment]
Denna rekommenderas.
Bilagor
20200708_135200.jpg
-----------------
/Arne Larsson
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"