Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av AiR »

Steninge expanderar med mer linjemoduler. Det är två FREMO-moduler som inköpts i byggsatsform. Lite fifflande ger ett par s.k. jokermoduler, med låg B96-gavel i ändarna, vända "mot varandra".Kurvan har 2 m radie. Steninge är MMM och gavlar för adaptering har också införskaffats. Det blir även kombiskarv på dessa FREMO-moduler och extra borrhål om så krävs för MMM-dockning i "fulskarv".

Färgen blir nog "soptunnegrön" för att passa ihop med andra FREMO-moduler inom MMM.

MEN! vem kan hjälpa mig med detta dilemma. Ska det på korkbanvall eller ej på FREMO-gavlarna från Harald? Hjälp med länkar och mått... hittar inga bilder eller bygganvisningar.

Bild
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av LLJ »

Varför inte välja den grå färg som gäller enligt FREMO?
För det är väl ganska troligt att modulen kommer att användas minst lika mycket vid FREMO körningar som MMM nu när det annordnas FREMO körningar i sverige och antalet FREMO moduler växer stadigt?

Ang. mått, de står i normen från sidan 11.
Bara att jämföra med Haralds gavlar.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Avståndet från modulens underkant till slipers underkant ska vara 104 mm vid lågprofil.http://www.fremo-net.eu/uploads/media/FREMO_H0_EU_3.pdf sidan 13.

Tante Edit:
Plockat direkt från minnet så ska du inte lägga på banvall på dessa byggsatskurvor.

Fö så låter det trevligt att det kommer att finnas FREMOduler igen inom MMM. :D Om vi nu inte räknar med US-gruppen av MMM (USMS) som redan från början valde att bygga enligt FREMOs standard.
:?: Men har man fortfarande kvar kravet på att man ska ha eller ska bygga VM/MMM-moduler inom MMM?
Urban "Södra Station" Johansson
Rolandhs
Inlägg: 96
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av Rolandhs »

Hej Jerker,

Jag har använt en egen gavel fräst här i La stada Nkpg framtagen efter Fremo´s ritning så måtten torde vara lika.
Jag har lagt kork std tjocklek d v s köpe.. och har exakt mått undersida slipers 104mm (eller 105) från undre kant (mycket märkligt sätt att mäta)

Roland S
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av AiR »

Tack Roland, mycket märkligt på min ära.

Tack Urban, och, man undrar, men jag tror inte det är ett krav nu när man köper sig in i gemenskapen. Men jag skall erkänna att jag aldrig brytt mig om den regeln eller dess eventuella tillämpbarhet. Förefaller tämligen fånig. Under en längre period har det funnits Seths Dalbyn, som är smyg-FREMO samt herrns kvarlämnade historiska verk Valskog aka Rakvattnet.

Vi hoppas nu på mer FREMO och adaptrar :) Jag har en kasse med lågprofilade FREMO att lattja med.

Lasse: du menar den grå som i Kolding föreföll svart, brun samt grön?
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av jhjelm »

Härligt att se alla nya modulbyggen. :)

MVH Jonas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av LLJ »

AiR skrev: Lasse: du menar den grå som i Kolding föreföll svart, brun samt grön?
De övriga svenska FREMO modulerna som var med i Kolding (möjligen undantag av Urbans station som inte är ommålad ännu) är målade grå enligt normen.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av UrbanJohansson »

LLJ skrev:
AiR skrev: Lasse: du menar den grå som i Kolding föreföll svart, brun samt grön?
De övriga svenska FREMO modulerna som var med i Kolding (möjligen undantag av Urbans station som inte är ommålad ännu) är målade grå enligt normen.

/Lars
Hm... Jokermoduler ska väl vara gula enligt någon gammal passerad norm ;)

Nu tar vi knappast så hårt på det här med färg på modulerna - under de 30 år som gått har diskussionens vågor gått både höga och kraftiga. Senaste varianten är att modulens färg ska vara grön, vilket mina moduler är, i alla fall på ovansidan :D :D :D

För modulsidorna (sargerna) är senaste normen:
  • 1 H0-Europa – NEM RAL 7001/ RAL 8011 Silvergrå/ Nötbrun
    2 H0-Hauptbahn – zweigleisige Module – NEM RAL 7001/ RAL 8011 Silvergrå/ Nötbrun
    3 H0-RE-QS - RP25/110 RAL 6025 Grön
    4 FREMO-E - eldridrift med kontaktledning och RP25/110 RAL 7001 Silvergrå
    5 H0-P - Privatbahn mit RP25/110 RAL 6005 Mossgrön
    6 H0-Hafen – Hafenmodule mit RP25/110 RAL 7001 Silvergrå
    7 H0fine – RP25/88 RAL 7035/ RAL 8011 Ljusgrå/ Nötbrun
    8 H0fine – Kleinbahn RAL 6025 Ormbunksgrön
    9 FREMO:87 – H0pur RAL 7003/ RAL 8017 Mossgrå/ Schokladbrun
Den uppärksamme noterar att modulfärgen är knuten till både förebild och modellspårsstandard ;) Å andra sidan är det flera lokalgrupper som har sin egen variant, både på profilens utformning som på modullådans sidor. ;)
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av Eke »

Hehe!!!
Med den färgfloran gör det knappast något om det skulle slinka in någon soptunnegrön katt bland dom flerfärgade hermelinerna! ;)
Hade inte en aning om att det fanns tre olika grå nyanser! RAL7001, RAL7035 och RAL7003 visserligen i olika sammanhang men ändå!
Undrar dessutom varför det finns två alternativ enligt normen för många av inriktningarna? Tror nog att det inom Fremo är som i andra modulföreningar, att dom har många viljor och även helt vanliga rebeller i leden på samma sätt som hos andra! ;)

Mvh. Peter
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Jokermoduler till Steninge (FREMO)

Inlägg av ErikKuiper »

Det som är så bra med standarder är att det finns så många att välja på :D. (Från en som nog kommer att välja RAL 7001 till sina modulsidor).

/Erik
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"