Helix i modulform

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

Bakgrund
Mitt intresse för MJ bygger främst på att _köra tåg_ framför exvis landskap och det sociala. Det innebär dock inte att jag inte uppskattar det sociala i modulträffar eller att jag imponeras extremt av exvis Gissbergs konstverk. Därav är ett tågmagasin en viktig del för mig så jag kan låta så många tåg som möjligt köra eller vara startklara. Mina planer på ett garage verkar inte gå att genomföras pga bygglov, så alternativplanen är att jag skaffar ett hobbyrum med typ 8x4m där jag skall kunna ha både min hemarbetsplats (jag jobbar med datorer), mitt ljusföretag, min Dj-utrustning, biorummet och mitt MJ-intresse. Tyvärr räcker inte ens detta utrymme till allt så därför har jag tänkt modulärt. Hänga upp lite lampor, projektor och duk i taket hindrar inget, så det är golvutrymmet jag planerar. Mitt skrivbord är höj/sänkbart med datorn monterad under skrivbordsskivan och tre monitorer fästa gör att jag känner att arbetsplatsen är svår att ”städa undan”. Allt med DJ är utöver program på datorn ett DJ-bås med lite tillbehör som jag har i case som finns i förrådet. En halv stöddag och mitt hobbyrum blir ett ”hemmadisko”, eller genom att bära in några fåtöljer en ”hemmabio”. Kvar är då allt med MJ och en fast bana är med detta modulära tänk uteslutet då det inte är tänkt att vara ett MJ-rum. Därav jag tänkt satsa massa på moduler, och kunna göra olika banor med två stationer och massa datastyrd persontrafik (ja, jag kan finna detta roligt) eller en station med containerterminal för intermodal trafik eller något helt annat. Behovet av tågmagasin kvarstår i alla alternativ.

Då har jag tänkt att en fast bana har ju ofta ett tågmagasin i ”källarnivån” och inte sällan en Helix ned dit. Vad hindrar en då för att ta samma tänk men i moduler var min start, genom att ha extra breda ”Ivar-ben” kan man ju ha magasinet på 80-100 cm höjd (som en hylla) och en Helix för att få ned trafiken. Frågan för mig är då hur får jag en Helix att vara ”delbar” så jag enkelt kan stuva undan den när rummet inte används i MJ-sammanhang.


Ben för dubbeldäckare
Benen följer "min" stationsbredd med 680 mm gavlar vilket ger att jag får ungefär 560 mm djupt magasin vilket borde ge mig 9 spår vilket räcker för mig. Jag har tänkt ha flyttbara "pelare" upp som modulerna fäster i, så jag kan ha både 337, 480 och 680 mm breda moduler.

Då jag som sagt vill ha mycket trafik är det enbart dubbelspår som är aktuellt för mig, då jag även kör modernt är det heller inte orealistiskt. Så både spårsträckor och stationer kommer ha dubbelspår varpå 337 är minsta bredden och även Helix kommer ha dubbelspår. Ingen ritning är gjord för benen än dock.


Helix konstruktion o spårplan
Helixen har jag tänkt enligt följande:
En oval med radie motsvarande Rocos R5/R6 radier så mina långa 80-tals personvagnar kan mötas utan att slå i varandra och en 40cm raksträcka mellan halvcirklarna. All räls i Helixen kommer dock vara flexräls.
Längst ned bygger jag ett stabilt ramverk med en fast 9 mm plywood med stort ovalt hål i mitten för åtkomst. Denna är tänkt att kunna delas på mitten genom att ha ”flat 337 gavel” på bägge skarvarna samt Gävlegängets styrstift, och en ”påhängsmodul” både för övre och nedre spåret (inte bestämt om det blir en modul eller två separata, lutar dock åt två separata) som ger Helixovalen till vanligt ”spårmitt” för modulerna. 16 st M10 gängstavar a 60 cm monteras i bottnen och är ramverket för stigningen.

Bild
Bild
Bild


Byggarbetsgång
Jag gör först en jigg med tydliga markeringar var varje gängstav kommer komma. Sågar sen ut en halvcirkel och halva raksträckan av 9mm plywood, limmar på kork och sen en 30mm hög ”remsa” av 4mm plywood som ”avåkningsskydd”. Borrar 12mm hål för alla gängstavar.

Bild

Därefter monterar jag fast delen på gängstavarna med både bricka och mutter enligt följande mått. Höjdskillnad per varv blir 120mm vilket motsvarar 3 graders lutning.

Bild

Min tanke är att ha ett ”plattjärn” (se nedan) som jag ”fäller in” under varje våningsplan mellan de korta raksträckorna som ”skarvfäste” då man inte vill ha mer som bygger på fria utrymmet i höjden men ändå få stabila skarvar.
Bild


Design
För att försöka få min Helix så snygg som möjligt tänker jag montera en bit spraymålat PVC-rör utanpå gängstaven, därmed får jag en mer äkta känsla av pelare, och PVC-rör är ju inte ens dyrt.
Bild


Eldragning
Varje sektion får sin strömdragning eftersom varje halvcirkel blir en fristående del. Jag har inte bestämt mig än för hur jag skall göra med eventuella blockindelningar än, blir kanske overkill med ett block för varje halvcirkel? Jag monterar en 4mm plywoodbit ”på höjden” där jag limmar fast en kabelkanal, därmed blir all kabeldragning nästan osynlig.

Bild


Så, vad tror ni, dels om själva Helixbygget i sig, men framförallt vad som underlättar ”delningen” av Helixen för enkel förvaring. Är inte ”enkel” utan ett måste då jag inte har möjlighet att förvara en koloss på 1,5x1,5x0,8 meter, går inte genom förrådsöppningen
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Helix i modulform

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2019-10-29, 20:09 Så, vad tror ni, dels om själva Helixbygget i sig, men framförallt vad som underlättar ”delningen” av Helixen för enkel förvaring.
Själv tycker jag det är svårt nog att få ihop bra skarvar i dubbelspår i ETT plan... jag vågar knappt tänka på hur det skulle vara att få till det i FLERA plan samtidigt OCH på två olika nivåer på varje rundel (dessutom med jämn lutning och jämn kurvatur).
Som du förstår kan jag inte erbjuda några råd tyvärr. Detta är för svårt för mig och jag saknar erfarenhet.

Med tanke på svårighetsgraden, ska du inte bygga en containerterminal istället? :D :D :D :D

Men det vore onekligen en otroligt cool/kul modul att se och använda på en träff. (Sen kunde man bygga ett berg-landskap runt denna helix med tunnlar och gallerier och låta publiken se tåget gå in/ut ur tunnlar flera varv!)

Så all lycka till om du ändå bestämmer dig för att gå vidare med planen!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Helix i modulform

Inlägg av daniel »

Det ser spännande ut! :)

Noggrannhet är A och O i ett sånt här projekt. Satsa på kvalitetsplywood, t ex 12 mm björkplywood. Välj bygghandel med omsorg. I Växjö som har flera bygghandlare är det stor skillnad i kvalitet, i synnerhet om man beställer färdigsågat.

Jag hade nog valt att ha två styrstift under nedre spåret och ett styrstift vid det översta spåret. De två styrstiften i botten gör att modulhalvorna sitter stabilt ihop utan att röra sig när du börjar bygga. Det övre styrstiftet stabiliserar modulhalvorna vertikalt när du kör trafik. Se bifogad bild.

Det är viktigt att rälerna i skarven skråfilas. Är du osäker på vad som avses med att skråfila rälerna så fråga någon modulbyggare i närheten eller ställ frågan på forumet så ska vi försöka förklara. Skråfilning minskar risken för urspårning drastiskt.
Bilagor
Styrstift.png
Styrstift.png (165.99 KiB) Visad 4484 gånger
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

Tack Tony, kan nog behöva ditt mentala stöd. :)
Berg o tunlar kan ju bli ett tufft landskap att ha som ”huv”...
Containerterminalen e inte släppt, men jag har ju inga vagnar så inte mycket att köra med hemma.

Daniel, det blir styrstift under nedersta spåren, tror inte jag kan ha det i övre spåret om de inte får plats enbart i en kant på 9 eller 12mm plywood. Jodå, kvalitétsmaterial och skråfilande blir det.
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Helix i modulform

Inlägg av Elmis »

Hiss?!
Typ pater noster...
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

Elmis skrev: 2019-11-01, 17:56 Hiss?!
Typ pater noster...
Jag har funderat på Elevation men den e ruskigt dyr, 20 000 för 12 1,8 m långa tåg. Då blir en helix med eget magasin klart mer prisvärt.
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Helix i modulform

Inlägg av Elmis »

Jösses!
Precis min tanke men ser vääääldigt dyr ut...
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Helix i modulform

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Dela helixen i kvadranter/tårtbitar kanske...
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"