Hej!
Håller på att tillverka några 280 mm dubbelspårskurvor och nu har frågan om spårplaceringen blivit aktuell.
Jag kommer att anväda Roco R20 5gr sektionskurvor med radien 1962 mm (42430) som huvudspår i mittläge. Kurvorna kommer att vara 5, 10 och 15 grader. Och det kommer att finnas fallskydd! Sidospåren blir Peco c75 flexräls.
Frågan är var jag skall placera sidospåret, i ytterläge eller innerläge?
//Thomas
Spårläge på dubbelspårskurvor MMM
- thomas.carlson
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 2016-10-31, 21:37
Spårläge på dubbelspårskurvor MMM
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Spårläge på dubbelspårskurvor MMM
Vet inte om jag fattat rätt, men dubbelspårsmoduler ska väl numera vara 28 + 6 (?) = 34 cm breda. Båda spåren blir lika långt från kanten. Därmed finns det ju inget som egentligen är huvudspår.
Men varför ska du ha olika spårtyper? Flexräls finns ju även i Rocoline.
Staffan
Men varför ska du ha olika spårtyper? Flexräls finns ju även i Rocoline.
Staffan
- thomas.carlson
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 2016-10-31, 21:37
Re: Spårläge på dubbelspårskurvor MMM
Tack Staffan!
Har hittat dubbelspårsgaveln i MMM-standarden Appendix A.
Gaveln skall vara 337 mm. 140+57+140=337 mm
Frågan som dyker upp nu är; Vilket spår räknar jag radien ifrån, Ytter eller inner? D v s vart lägger jag sektionsrälsen?
Anledning till rälsblandningen är att jag nördat in på Peco c75 räls, den är i mitt tycke den snyggaste rälsen (det finns säkert olika åsikter om detta, det behövs inte startas någon debatt i detta ämne ). Därför har jag ett stort lager med denna flexräls.
Sedan har jag kommit på att Roco sektionskurvorna gör det enklare att bygga kurvor då dom finns i bra kurvvinklar.
//Thomas
Det måste vara försommarvärmen, eller att den försvann för en dag eller två att jag inte tänkt klart.Vet inte om jag fattat rätt, men dubbelspårsmoduler ska väl numera vara 28 + 6 (?) = 34 cm breda. Båda spåren blir lika långt från kanten. Därmed finns det ju inget som egentligen är huvudspår.
Men varför ska du ha olika spårtyper? Flexräls finns ju även i Rocoline.
Har hittat dubbelspårsgaveln i MMM-standarden Appendix A.
Gaveln skall vara 337 mm. 140+57+140=337 mm
Frågan som dyker upp nu är; Vilket spår räknar jag radien ifrån, Ytter eller inner? D v s vart lägger jag sektionsrälsen?
Anledning till rälsblandningen är att jag nördat in på Peco c75 räls, den är i mitt tycke den snyggaste rälsen (det finns säkert olika åsikter om detta, det behövs inte startas någon debatt i detta ämne ). Därför har jag ett stort lager med denna flexräls.
Sedan har jag kommit på att Roco sektionskurvorna gör det enklare att bygga kurvor då dom finns i bra kurvvinklar.
//Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp
-
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: Spårläge på dubbelspårskurvor MMM
Jag hade räknat radien från mitt i modulen. Dvs mellan spåren. Så ser det ut i mitt huvud i alla fall. Troligtvis helt fel...
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Spårläge på dubbelspårskurvor MMM
Jag rekommenderar att lägga sektionsrälsen som innerspår för att få så stor radie som möjligt på spåren.
- thomas.carlson
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 2016-10-31, 21:37
Re: Spårläge på dubbelspårskurvor MMM
Erik skrev
Tackar så mycket.
//Thomas
Låter som ett klokt råd, så kommer jag att göra. Då kommer ytterkurvan att få ca 2000 mm radie.Jag rekommenderar att lägga sektionsrälsen som innerspår för att få så stor radie som möjligt på spåren.
Tackar så mycket.
//Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp