Bagatellen

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Tompa skrev: 2018-12-30, 10:10 Men det är ju bara en bagatell... :)

Förlåt. Jag kunde inte låta bli
Så sant. Det är en hobby vi håller på med. Konstaterade igår att det är ett år sen jag började med den första av de här modulerna. En årsproduktion på 0,8 m/år...
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Gissberg skrev: 2018-12-30, 12:41
LarsRobert skrev: 2018-12-29, 13:29
Dags att avlägga slutrapport. Inga direkta tårar men en viss nedstämdhet. Dvs det bĺev inte så bra som jag hoppades. Lacken flöt inte ut så bra eller om jag la på för lite. Kanske att jag försöker fixa till det senare med lite gräs i vattenkanterna men nu får det vara så här tills vidare.
Håller själv på med ett vattenparti och för att slippa klättrande vatten längs stranden lägger jag på "vatten" i flera omgångar. När det första har torkat efter några dagar har ju vattennivån sjunkit utom längs stranden där den ligger kvar. Jag häller ut en liten pöl mitt på sjön och penslar fram den mot stranden där "klättringen" börjar och har då fyllt på det som sjunkit. När detta torkat ser jag om jag behöver göra samma sak fler gånger. Jag penslar så jag får en mjuk övergång längs kanten. Nu använder jag Woodland Scenics vatten och jag vet ju inte om det agerar lika som det du använder. Men det jag menar är, att om det inte flutit ut ordentligt, ska inte vara något problem att lägga på ny lack och pensla omkring det där man vill ha det.
Tack för tipset! Jag tror det funkar även med min klarlack. Ska testa att lägga på fler lager men det blir efter träffen i Furudal.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Den här lacken har jag använt. Inköpt på Bauhaus.
20181215_171849.jpg
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Bagatellen

Inlägg av Tompa »

Just den nedersta texten på burken får en att undra vad som händer om man använder annan ogodkänd lack på slika träslag
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Tompa skrev: 2018-12-31, 14:38 Just den nedersta texten på burken får en att undra vad som händer om man använder annan ogodkänd lack på slika träslag
Jag glömde fråga om den är godkänd för masonit. Eller om det tillräckligt exotiskt...
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Bagatellen

Inlägg av HansBrage »

LarsRobert skrev: 2019-01-01, 15:35
Jag glömde fråga om den är godkänd för masonit. Eller om det tillräckligt exotiskt...
Med tanke på hur få som sett ett masonit-träd i verkligheten så måste det vara ett exotiskt trädslag :)
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Bagatellen

Inlägg av LarsRobert »

Det blev en långdragen historia de här två småmodulerna men nu är det äntligen dags för sista anteckningen i byggdagboken. Modulerna har nu varit med på sin första träff och funkade bra i fyra dagar. Avslutar tråden med att rista in de första strecken i modulsargerna.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"