Station i kurva och kombiterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Premiär för den kompletta terminalen och utdragsspår / station på träffen i Grimslöv. Allt funkade helt klockrent och helt utan några som helst problem eller underhållsbehov. Man kan summera att bygget fram till körklart tog lite över ett års tid. Nu vidtar en längre framtid med landskapande, elektronisk styrning, ballastering och allmänt finslipande och förbättrande. Men under tiden kan allt användas och köras :-)

036ECA1E-85EC-49B5-ABF3-7759689A12A1.jpeg
F823279C-3F85-4D6E-965A-CAD819F44E69.jpeg
4FBEB074-EF20-4B2F-9D71-C3A0DB09145A.jpeg
Bilagor
59C0D407-98A0-444B-A067-7570CB484441.jpeg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av LLJ »

Imponerande bygge!

/Lars
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av PeterAlsén »

Skitkul station!
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
OscarAbrahamsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-05-15, 16:43

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av OscarAbrahamsson »

Jag hade förmånen att få stå vid Tonys fina station under ett trafikspel i Grimslöv och jag kan intyga att det var väldigt roligt! Stationen fungerade väldigt väl och var mycket genomtänkt. En del extra motion pga växlarna som ännu är manuella...

Och väldigt kul med en station i en kurva...

Verkligt bra jobb Tony!
GunnarNilsson
Inlägg: 13
Blev medlem: 2020-03-11, 20:02

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av GunnarNilsson »

Ser fiffigt ut. Jag följer ditt projekt för att lära mig bygga min första modul!
GNV
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

Jag ska åka på FREMOdern träff i Kolding om några veckor är tanken. Ballastering och grundning av landskapet har påbörjats därför efter att sommaren inneburit stillestånd i modulbyggandet.
3B0CF5E0-76B6-49E6-A18A-640D27A0C6B8.jpeg
29D3927C-0F35-4FA5-91B8-36B1B6386003.jpeg
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2019-09-04, 15:27 Det förargliga faktumet är ju att Peco inte verkar ha s k "large" växlar med betongsyllar så då får man mixa plast-svarta växlar med grön-grå vilket inte ser så snyggt ut "original".

Jag var nyfiken på resultatet efter spray-målning så jag tog en ledig timme på em och testade på en modul. Först tejpade jag rälsen med blå s k "randtejp", smal 3mm. Sen sprejade jag grå färg på banvallen för att få ett enhetligt utseende på alla syllar under såväl linje som växlar. Jag valde för enkelhetens skull Biltemas gråa och matta s k primer-färg.

Sen tejpade jag bred målartejp ovanpå hela banvallen och sprayade sen med brunt och lite skvättar av grönt - ånyo med Biltemas hobbyfärger.

Om tid ges så ska jag sen dutta på lite dekorationer. Jag är ganska nöjd med detta. Förhoppningsvis så duger detta som temporärt "landskap" under något år medan jag bygger vidare. Så kan jag även testa körbarheten genom att modulerna kan få deltaga i detta skick på träffar medans jag bygger vidare på dem undan för undan.

IMG_3786.jpg
IMG_3788.jpg
IMG_3790.jpg

Har nu kommit till exakt samma dilemma med min kombiterminal.

Är du fortfarande nöjd med målningen av växlarna? Något du skulle gjort annorlunda?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2020-09-09, 23:20
fs_toni skrev: 2019-09-04, 15:27 Det förargliga faktumet är ju att Peco inte verkar ha s k "large" växlar med betongsyllar så då får man mixa plast-svarta växlar med grön-grå vilket inte ser så snyggt ut "original".

Jag var nyfiken på resultatet efter spray-målning så jag tog en ledig timme på em och testade på en modul.
Har nu kommit till exakt samma dilemma med min kombiterminal.

Är du fortfarande nöjd med målningen av växlarna? Något du skulle gjort annorlunda?
Nej. Resultatet blir enligt mig så bra det kan bli. Det gäller att spraymåla innan man ballasterar. Att måla för hand hade varit alltför tidskrävande. Att lämna som original och bara måla växlarna hade heller inte blivit så roligt eftersom även betongsyllarna har ett "plastigt" utseende i original enligt mig.

Att vara noga med tejpning/maskering (även runtom! Sprayfärg sprids till omgivande delar av modulen...) - eller att direkt vara på och torka av rälsen om den är dåligt maskerad.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2020-09-10, 09:40 Nej. Resultatet blir enligt mig så bra det kan bli. Det gäller att spraymåla innan man ballasterar. Att måla för hand hade varit alltför tidskrävande. Att lämna som original och bara måla växlarna hade heller inte blivit så roligt eftersom även betongsyllarna har ett "plastigt" utseende i original enligt mig.

Att vara noga med tejpning/maskering (även runtom! Sprayfärg sprids till omgivande delar av modulen...) - eller att direkt vara på och torka av rälsen om den är dåligt maskerad.
Vad bra att du fortfarande är nöjd. Bra input att alla syllar behöver målas.

Syns trästrukturen på träsyllarna igenom färgen? Funderar på att prima och slipa lite eller lösa något och sätta på syllarna för att dölja trästrukturen.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Station i kurva och kombiterminal

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2020-09-10, 10:33 Vad bra att du fortfarande är nöjd. Bra input att alla syllar behöver målas.

Syns trästrukturen på träsyllarna igenom färgen? Funderar på att prima och slipa lite eller lösa något och sätta på syllarna för att dölja trästrukturen.
Ja om man tittar nära så ser man trästrukturen genom färgen. Men om man tittar normalt så tänker man inte på det utan det ger ett enhetligt intryck.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"