Hanviken 1

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Hanviken 1

Inlägg av StefanFjällemark »

Snyggt. Berätta gärna hur du gjort staketet.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Hanviken 1

Inlägg av Östvall »

Det gör jag gärna.

Stolparna är gjorda av plasticard profil "H" varianten, minsta jag hittade. Kapade till lämplig längd, toppen böjde jag genom att försiktigt värma mot ett stearinljus (går säkert på andra sätt), det var lätt att övervärma och smälta plasten, man får vara lite försiktig. Jag grundade stolparna med valejo rust och spraymålade sen med en neutral grå.

Själva nätstaketet är gjort av tyll, från tygbutiken, det finns olika varianter, jag valde en finmaskig men hyfsat styv variant (butiken heter stoff och stil). Jag sprejade nätet grått med sprayfärg (vattenlöslig), neutral grå. Tyllet limmade jag mot stolparna med vanligt vitlim, kräver lite efterbehandling med färg eller torrpastell för att få bort ev vitlimsblänk.

Tråden som egentligen ska vara taggtråd är slät tråd från EZ-line, den flexar, vilket gör att man kan dra åt den lite. Jag hade bara rödbrun tråd hemma så jag satte upp den och målade den bitvis med neutral grå och bitvis med valejo rust.

Staket och stolpar har fått lite ytterligare valejo rust och ska få lite behandling med torrpastell i antracit och oxidrött.

Pilligt men det gick
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Hanviken 1

Inlägg av MickeWestberg »

Grymt snyggt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Hanviken 1

Inlägg av SethSwede »

Wow!!!!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Hanviken 1

Inlägg av Tompa »

:thumbsup:
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hanviken 1

Inlägg av daniel »

Mycket snyggt! :)
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hanviken 1

Inlägg av fs_toni »

Östvall skrev: 2019-08-30, 12:03 ... nätstaketet är gjort av tyll, från tygbutiken, det finns olika varianter, jag valde en finmaskig men hyfsat styv variant (butiken heter stoff och stil).
På deras hemsida finns ”enfärgad tyll” och ”brudtyll”. Den sistnämnda verkar mer finmaskig möjlige? Hårdheten kan jag inte se att det står något om... Vet du vilken som motsvarar den du köpte mer exakt?

Men det som bekymrar mig lite är ifall ”hålen” är mer sexkantiga i utseendet? Jag får det intrycket... Jag vill ha helt fyrkantiga.

Jag tänkte prova tyll till det stängsel som ska omgärda min kombiterminal om jag kan hitta finmaskigt med fyrkantiga hål.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Hanviken 1

Inlägg av SethSwede »

Prova brudslöja, jag är nöjd med resultatet.
IMG_4305.JPG
IMG_4305.JPG (151.03 KiB) Visad 4009 gånger
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Hanviken 1

Inlägg av Östvall »

Det var tyvärr inte helt fyrkantiga hål men det funkade tyckte jag, jag tog tyll, brudslöja var mjukare men det beror ju lite på hur man spänner upp den.

Jag har försökt att efterlikna ett gammalt stängsel, det fick gärna bölja lite.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hanviken 1

Inlägg av JanFrelin »

Snyggt Seth!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"