Hanviken 1

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Hanviken 1

Inlägg av Östvall »

”Jag har fortfarande inte hittat "min" metod för att göra grunden till landskapet.

Hur har du gjort här? Cellplast som du har smetat något på?

Jag provade med gips, men det sprack. Är det Sculpta-mold du har använt?”

Jag använder frigolit som bas, den tätare sorten och formar till landskapet som jag vill ha det. Ovanpå lägger jag vanligt väggspackel ( lätt handspackel), det går lätt att slipa och torkar tämligen fort, det blir sprickor i det om det blir för tjockt, men det fortsätter inte spricka när det väl torkat ordentligt. Torktiden kan vara från några timmar till ett dygn beroende på tjocklek. Jag lägger på ett tunt lager.

Ibland blandar jag ut det med lite vatten till en tjock välling och penslar på det. Ibland lägger jag på ett tunt lager och tar en pensel med vatten för att släta ut det efteråt.

Det har hittills hållit bra på de moduler jag gjort. Eventuella sprickor som uppstår vid torkning brukar jag täta med latexfog.

Anledningen till att jag började använda detta var för att jag hade det hemma och då orkade jag inte gå och fixa nått annat material. 😀
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hanviken 1

Inlägg av AlexanderEhn »

Östvall skrev: 2018-09-11, 08:31
Jag använder frigolit som bas, den tätare sorten och formar till landskapet som jag vill ha det. Ovanpå lägger jag vanligt väggspackel ( lätt handspackel), det går lätt att slipa och torkar tämligen fort, det blir sprickor i det om det blir för tjockt, men det fortsätter inte spricka när det väl torkat ordentligt. Torktiden kan vara från några timmar till ett dygn beroende på tjocklek. Jag lägger på ett tunt lager.

Ibland blandar jag ut det med lite vatten till en tjock välling och penslar på det. Ibland lägger jag på ett tunt lager och tar en pensel med vatten för att släta ut det efteråt.

Det har hittills hållit bra på de moduler jag gjort. Eventuella sprickor som uppstår vid torkning brukar jag täta med latexfog.

Anledningen till att jag började använda detta var för att jag hade det hemma och då orkade jag inte gå och fixa nått annat material. 😀
Tack för svar! Att det finns hemma är den bästa anledningen. :D

Jag har lite spackel här hemma, ska testa det istället för Panduros gips!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Hanviken 1

Inlägg av RobertKlarén »

Jag kör med kakelfog. En fördel är att materialet är genomfärgat grått (eller valfri färg) vilket gör att man slipper vita fläckar om man råka skada ytskiktet.

Lättbearbetat.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Hanviken 1

Inlägg av Östvall »

Bra poäng där med genomfärgningen, lätt handspackel är ljusgrått, kakelgolv kan fås i flera färger, använd inte vitt träspackel, dels är torktiden lång och dels blir det stenhårt och svårt att bearbeta efteråt.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hanviken 1

Inlägg av AlexanderEhn »

Östvall skrev: 2018-09-11, 13:46 Bra poäng där med genomfärgningen, lätt handspackel är ljusgrått, kakelgolv kan fås i flera färger, använd inte vitt träspackel, dels är torktiden lång och dels blir det stenhårt och svårt att bearbeta efteråt.
Aha, det är nog vitt träspackel jag har hemma. Ska kolla.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Hanviken 1

Inlägg av Gissberg »

Ett annat sätt är också att pensla ut vitlim och strö sågspån på cellplasten och duscha vatten så limmet sugs upp samt måla det brunt. Det ger bra yta för vegetation samt sticka ned både stolpar och träd och sly. Hål görs enkelt genom att trycka ned skruvmejselspets. Efteråt om man vill göra diken mm, skär man med morakniv och lägger nytt lim och sågspån på uppkomna ytor.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hanviken 1

Inlägg av AlexanderEhn »

Gissberg skrev: 2018-09-15, 06:56 Ett annat sätt är också att pensla ut vitlim och strö sågspån på cellplasten och duscha vatten så limmet sugs upp samt måla det brunt. Det ger bra yta för vegetation samt sticka ned både stolpar och träd och sly. Hål görs enkelt genom att trycka ned skruvmejselspets. Efteråt om man vill göra diken mm, skär man med morakniv och lägger nytt lim och sågspån på uppkomna ytor.
Just det! Denna metod är ju vida känd. Och det blir snyggt! I H0 hade jag kört på detta, men jag bygger i N och är tveksam på hur sågspånet blir proportionellt till skalan.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Hanviken 1

Inlägg av SethSwede »

AlexanderEhn skrev: 2018-09-15, 12:15
Gissberg skrev: 2018-09-15, 06:56 Ett annat sätt är också att pensla ut vitlim och strö sågspån på cellplasten och duscha vatten så limmet sugs upp samt måla det brunt. Det ger bra yta för vegetation samt sticka ned både stolpar och träd och sly. Hål görs enkelt genom att trycka ned skruvmejselspets. Efteråt om man vill göra diken mm, skär man med morakniv och lägger nytt lim och sågspån på uppkomna ytor.
Just det! Denna metod är ju vida känd. Och det blir snyggt! I H0 hade jag kört på detta, men jag bygger i N och är tveksam på hur sågspånet blir proportionellt till skalan.
Hej Alexander
Sila sågspånen med en tesil, då får du fina sågspåns partiklar, borde fungera för N skalan. Jag använder denna metod när man lägger bark på trädstammen.
/S
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hanviken 1

Inlägg av AlexanderEhn »

SethSwede skrev: 2018-09-15, 12:30
AlexanderEhn skrev: 2018-09-15, 12:15
Gissberg skrev: 2018-09-15, 06:56 Ett annat sätt är också att pensla ut vitlim och strö sågspån på cellplasten och duscha vatten så limmet sugs upp samt måla det brunt. Det ger bra yta för vegetation samt sticka ned både stolpar och träd och sly. Hål görs enkelt genom att trycka ned skruvmejselspets. Efteråt om man vill göra diken mm, skär man med morakniv och lägger nytt lim och sågspån på uppkomna ytor.
Just det! Denna metod är ju vida känd. Och det blir snyggt! I H0 hade jag kört på detta, men jag bygger i N och är tveksam på hur sågspånet blir proportionellt till skalan.
Hej Alexander
Sila sågspånen med en tesil, då får du fina sågspåns partiklar, borde fungera för N skalan. Jag använder denna metod när man lägger bark på trädstammen.
/S

Ah! Smart! Tack.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Hanviken 1

Inlägg av Östvall »

Modulerna har numera bytt namn till Margaretetorp 1-6 och arbetet fortsätter, senaste insatsen blev stängsel runt den nedlagda gruvan.
Margaretetorp gruva 1.jpg
Margaretetorp gruva 1.jpg (172.34 KiB) Visad 4060 gånger
Margaretetorp gruva.jpg
Margaretetorp gruva.jpg (162.26 KiB) Visad 4060 gånger
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"