Magdbyn

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Magdbyn

Inlägg av daniel »

MickeWestberg skrev: 2018-02-24, 00:23 Funderar på om jag ska göra en bildserie om tillvägagångssättet. Finns det intresse för det.
Ja! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Magdbyn

Inlägg av Elmis »

@Micke. JA.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Magdbyn - Tummens Staketskola

Inlägg av MickeWestberg »

Här kommer en bildbeskrivning på hur jag gjort mitt staket, finns säkert hundra andra sätt som är lättare och bättre men så här gjorde jag.

1. Materiallista på de grejor som jag har använt inklusive vanliga tandpetare i trä. Använder två olika tjocklekar på borrarna till min fuskdremel. en som är något tjockare och en som är hälften så tjock som tandpetarnas tjocklek. Synålen bör också vara så pass tunn att den utan problem ska gå att trä igenom hålen.
Staket.JPG
2. Började med en "jigg" då det är nästintill omöjligt för mig att på frihand borra hål i en tunn tandpetare. Jag tog en bit regel och borrade först hål för att kunna föra in tandpetaren därefter två små hål för att kunna borra igenom tandpetaren. Storleken på tandpetarna är enkel, jag klippte dem på mitten. När jag borrat det första genomgående lilla hålet så fixerar jag tandpetaren med en bit ståltråd så den inte ska röra på sig när det andra hålet skall borras.
Staket a.JPG
Staket b.JPG
Staket c.JPG
Staket d.JPG
Staket e.JPG
Staket f.JPG
3. Tandpetarna ser nu ut som följande bild. Två genomgående hål längst upp. Jag använder en vanlig synål och en brun bomullstråd.
Staket g.JPG
4. Nu är det dags att måla alla "stolpar" och där använder jag vanlig akrylfärg i ett tunt lager, det gör inget om det ljusa träet syns igenom, skapar bara mer liv tycker jag. Direkt efter att jag målat varje stolpe så tar jag en knappnål och trycker genom borrhålen så att dessa inte täcks med färg. Risken är annars att det blir lite kämpigt när man sen skall trä igenom nålen.

5. När stolparna torkat så borrar jag hål i båda modulgavlarna för det är där de första och de sista stolparna skall sitta. Doppar stolparnas botten i lite vitlim, trär en halv knappnål genom ett av hålen och stoppar ner stolparna i hålen. Anledningen till att jag använder knappnålen är att jag då kan vrida stolparna så att hålen kommer åt rätt håll. Resten av hålen för stolparna görs med en vanlig syl då det bara är gips och markskiva som underlag. Glöm inte att doppa botten på alla stolpar i vitlim så att de sitter ordentligt inför nästa moment. Ett tips är att ha en mall av nått slag så man får samma avstånd mellan stolparna och likaså en bit som markerar hur högt man vill att stolparna ska sticka upp.
Staket h.JPG
Staket i.JPG
6. När limmet har torkat och stolparna är fixerade är det dags för det jobbigaste och pillrigaste, att trä igenom nålen genom alla stolphål och försöka undvika att tråden inte fastnar i landskapet. Tar man det lugnt så bör det gå bra. Jag börjar med de nedre hålen och när jag kommit till sista stolpen spänner jag efter tråden och fortsätter med de övre hålen. När jag kommit till sista stolpen i övre raden spänner jag tråden och snurrar den några varv runt toppen på sista stolpen och smetar på lite vitlim. Låt torka och klipp av överbliven tråd. Lycka till
Staket j.JPG
Staket k.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Magdbyn

Inlägg av daniel »

Tack! :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Magdbyn

Inlägg av MickeWestberg »

Ingen orsak Daniel.

Projektet börjar sakta närma sig sitt slut kanske ska tillverka några Garnar och placera i det ena hörnet, fixa till ytan på vägen/parkeringen något, införskaffa en bil av 60-talsmodell, kanske nån utemöbel med figurer och en grön luftledningsstolpe. I övrigt är jag rätt nöjd.
mgbs1.JPG
mgbs2.JPG
mgbs3.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Magdbyn

Inlägg av Elmis »

Jiggen är genial i sin enkelhet
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Magdbyn

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Elmis. Ikväll färdigställde jag en enkel modell i skala 1:87 av den redskapsbod som vi har i sommarstugan. Har man byggt den i fullskala 5x2 meter så måste den ju vara med som modell.
forrod.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Magdbyn

Inlägg av PeterAlsén »

Mycket snyggt!
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Magdbyn

Inlägg av MickeWestberg »

Efter att ha kollat in på nätet hur man gör egna sk garnar, granar av garn beslöt jag mig för att testa själv. Efter några misslyckanden så hittade både jag och dottern tekniken och massproduktionen satte igång. Vi använde två olika mallar och ett tunnare mörkgrönt bomullsgarn. Därefter spraymålade jag granarna med en grangrön färg och strösslade med lite turf. Här är fyra granar temporärt på plats, ser ju ganska okej ut
gran1.JPG
gran2.JPG
gran3.JPG
gran4.jpg
gran4.jpg (139.68 KiB) Visad 4656 gånger
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Magdbyn

Inlägg av BengtOhliv »

Jag blir bara mer inspirerad över ditt staket/stängsel!
Det är de små detaljerna som gör det.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"