Tilligräls & Spårgeometri

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2018-01-13, 17:26 Haha!

Tack för realismen Rickard. :D

Jag blev väldigt sugen på några 68cm moduler...!

Planen blir att lägga räls på alla fyra och sen bygga landskap en meter i taget. Så får det bli så många det blir till DT. Minst 2 meter, max 4. Hoppas banplaneraren kan acceptera den flexibiliteten. :)
68 cm ger mycket plats till landskap, men blir avsevärt svårare att hantera. Ett bättre alternativ är att göra "landskapsmoduler" som du monterar på baksidan av din modul som gör att modulen blir bredare. Du kan då bygga din terminal på dina befintliga moduler och sedan vid tillfälle bygga de kompletterande modul-delarna för att få modulen bredare. Se bifogad skiss.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Modul med landskapsmoduler.png
Modul med landskapsmoduler.png (7.27 KiB) Visad 4522 gånger
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av RickardNordström »

:)
Tänk vilka kreationer man kan göra i windows paint :-)
Bilagor
Alex1.png
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2018-01-13, 16:22 (I Värnamo förra helgen klarerade jag Nättelund och de tre korsningsväxlarna där fungerade fint, anar att det är Tilligräls på den stationen.)
Nättelund är byggd med Peco-räls och Medium växlar. Charlottendahl är byggd med Tillig-räls och EW6- och EW5-växla

PS. Ligger den här tråden i rätt kategori? Ska du bygga 3R med Tillig-räls?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2018-01-13, 19:21
AlexanderEhn skrev: 2018-01-13, 16:22 (I Värnamo förra helgen klarerade jag Nättelund och de tre korsningsväxlarna där fungerade fint, anar att det är Tilligräls på den stationen.)
Nättelund är byggd med Peco-räls och Medium växlar. Charlottendahl är byggd med Tillig-räls och EW6- och EW5-växla

PS. Ligger den här tråden i rätt kategori? Ska du bygga 3R med Tillig-räls?

Jaha, är det Peco. Tack.

Ja Charlottendal såg jag. Väldigt fin räls.


P.s. Nej det är 2R. Läste nog bara MMM- H0. Flytta gärna tråden. D.s.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av daniel »

Tråden är nu flyttad till MMM-H0-2R - moduler.

Med vänlig hälsning
Daniel
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Är väl inga problem om modulen är någolunda färdig.
Bara bygga det man vill. Hade jag byggt detta hade jag gjort landskapet på den sidan terminalen inte ska vara på och sen kan man ta andra sidan när man bestämt sig.

Själv har jag 11 nya moduler som ska vara med på dt18 där kommer allt inte vara färdigt men get mig fan på och få ihop så mkt det bara gå på den tiden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av LLJ »

Tänk bara på att det är svårare att placera in en lång modul än många korta bitar i banan. Det som banplaneraren ofta vill ha är kurvor >= 2 m radie och några få graders vinkel.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-01-14, 12:15 Tänk bara på att det är svårare att placera in en lång modul än många korta bitar i banan. Det som banplaneraren ofta vill ha är kurvor >= 2 m radie och några få graders vinkel.

/Lars
Ja, är helt med på det. Därför blir det nu 4 st moduler som alla kan användas var för sig. Sen kanske modulerna byggs om i framtiden.

Har planerat att inte sätta styrstift, just för att de ska gå och använda själva. Även om det hade varit bra ifall alla 4 alltid ska sitta ihop, som i terminalscenariot. 🙂
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av daniel »

Gävle-gänget har styrstift som kan användas i ditt fall. Deras styrstift är hona+hane, men man tar då två honor och skruvar ihop modulen med M6-skruvar (har jag för mig) genom styrstifts-honorna. När du använder modulen med andra moduler använder du istället M8-skruv med de vanliga bulthålen.

Gävle-gänget brukar sälja sina styrstift på träffar, men det kanske finns någon i Borås som kan låna ut till dig i väntan på nästa träff?

Med vänlig hälsning
Daniel
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Tilligräls & Spårgeometri

Inlägg av Per Widell »

Ni som byggt moduler med dubbelspår, hur fungerar exvis Tilligs Ew3 växlar vid en övergång? Spåravståndet stämmer väl inte auomatiskt, men behöver man kapa av eller lägga till lite spår emellan? Hur lång blir två motsatta växlar totalt? Visst klarar Ew3 branshstandarden även om så klart Ew5 har ännu högre radie?
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"