Tilligräls & Spårgeometri
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Tilligräls & Spårgeometri
Hej,
Håller på att bestämma vad vi ska bygga inför DreamTrack.
Planen är att bygga rakt dubbelspår, på enklaste sätt. Nästan.
Men det finns en framtida plan som jag vill förbereda för, en avstickare från dubbelspåret in till en terminal av något slag. Därför behöver jag lägga in två växlar på dubbelspåret, men blir osäker på Tilligs geometri.
Så här ser de 4 moduler ut som ska byggas nu.
Växlarna jag hittar i AnyRail som passar ihop ger enligt nedanstående.
Men är det rätt växlar att använda om jag vill få till MMM dubbelspår (cc 57?)?
Har aldrig använt AnyRail, går cc-avstånd att mäta på något fiffigt sätt?
Eller är det andra växlar jag ska använda?
Är växelradien (EW2) inom MMM & Fremostandard?
Jag har 10 meter Tillig brunerad flexräls. Därav rälsvalet.
Tack på förhand.
Håller på att bestämma vad vi ska bygga inför DreamTrack.
Planen är att bygga rakt dubbelspår, på enklaste sätt. Nästan.
Men det finns en framtida plan som jag vill förbereda för, en avstickare från dubbelspåret in till en terminal av något slag. Därför behöver jag lägga in två växlar på dubbelspåret, men blir osäker på Tilligs geometri.
Så här ser de 4 moduler ut som ska byggas nu.
Växlarna jag hittar i AnyRail som passar ihop ger enligt nedanstående.
Men är det rätt växlar att använda om jag vill få till MMM dubbelspår (cc 57?)?
Har aldrig använt AnyRail, går cc-avstånd att mäta på något fiffigt sätt?
Eller är det andra växlar jag ska använda?
Är växelradien (EW2) inom MMM & Fremostandard?
Jag har 10 meter Tillig brunerad flexräls. Därav rälsvalet.
Tack på förhand.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Ew2 är för snäv i huvudspår, även som avvikande spår. Minsta växel är Ew3.
I AnyRail kan man använda "Roco 4 växlar med kors" som mått för MMM dubbelspårsavstånd 57mm.
/Lars
I AnyRail kan man använda "Roco 4 växlar med kors" som mått för MMM dubbelspårsavstånd 57mm.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Ok. Tack.
Hur kommer jag fram till vilken dubbel korsningsväxel som har tillräckligt stor radie?
Den med störst radie jag hittar är denna: Länk HaboHobby
Men den har radien 276mm enligt AnyRail. Alltså mindre än en växel 85351 som är EW3 och har radie 284mm.
Tillig kanske inte har någon korsväxel med tillräckligt stor radie för MMM? (Tycker det verkar märkligt med tanke på alla moduler jag har sett med korsväxlar... )
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Min rekommendation är att helt avstå från dubbla korsningsväxlar, i synnerhet i huvudspår på linjen. Korsningsväxlar sparar visserligen plats men riskerar att krångla mer än vanliga växlar eftersom korsningsväxlar är mer komplicerade i sin konstruktion. Dessutom är korsningsväxlar ovanliga i förebilden, i synnerhet på huvudlinje.
Tilligs korsningsväxel 85391 som du länkar till avråder jag helt ifrån att använda. Vi har haft den korsningsväxeln på modelljärnvägsklubben i Växjö och den växeln måste hanteras med stor försiktighet. Tilligs korsningsväxel är konstruerad för att enbart två växelmotorer ska behövas för att lägga om växeln, i stället för fyra växelmotorer, men det leder till en mycket ömtålig växel. Så efter praktiska försök med den växeln så avråder jag starkt ifrån att använda den.
--------------------
Tillbaka till din modul:
Du måste inte ha övergång mellan dubbelspåren på din modul även om du har en terminal på din modul. Det är betydligt bättre att du bygger terminalen och att någon annan bygger övergången mellan dubbelspåren.
När din modul planeras in i banan kan det göras på två sätt:
* Antingen växlas vagnar till din terminal bara i ena riktningen. Dvs. terminalen ligger någonstans på linjen och enbart tåg på övre linjen kan nå terminalen. Med tanke på att vi normalt kör vänstertrafik i Sverige och att loket behöver backa in på terminalen är det helt rätt med en högerväxel in till terminalen.
* Eller så placeras terminalen intill en station som har övergång mellan dubbelspåren inne på stationen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Tilligs korsningsväxel 85391 som du länkar till avråder jag helt ifrån att använda. Vi har haft den korsningsväxeln på modelljärnvägsklubben i Växjö och den växeln måste hanteras med stor försiktighet. Tilligs korsningsväxel är konstruerad för att enbart två växelmotorer ska behövas för att lägga om växeln, i stället för fyra växelmotorer, men det leder till en mycket ömtålig växel. Så efter praktiska försök med den växeln så avråder jag starkt ifrån att använda den.
--------------------
Tillbaka till din modul:
Du måste inte ha övergång mellan dubbelspåren på din modul även om du har en terminal på din modul. Det är betydligt bättre att du bygger terminalen och att någon annan bygger övergången mellan dubbelspåren.
När din modul planeras in i banan kan det göras på två sätt:
* Antingen växlas vagnar till din terminal bara i ena riktningen. Dvs. terminalen ligger någonstans på linjen och enbart tåg på övre linjen kan nå terminalen. Med tanke på att vi normalt kör vänstertrafik i Sverige och att loket behöver backa in på terminalen är det helt rätt med en högerväxel in till terminalen.
* Eller så placeras terminalen intill en station som har övergång mellan dubbelspåren inne på stationen.
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Jag stödjer Daniels kommentarer till 100%.
Om du tycker att du har plats så skulle jag rekommendera TIllig EW6, men annars är det som Lars skriver EW3 som är den skarpaste växeln som fungerar med det mesta.
Om du tycker att du har plats så skulle jag rekommendera TIllig EW6, men annars är det som Lars skriver EW3 som är den skarpaste växeln som fungerar med det mesta.
- RickardNordström
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
- Ort: Göteborg
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Hallå Alexander...
Mitt tips till dig är att tillfälligt skrota planer på en terminal på dessa 4 modulerna. Dels för att jag personligen hade valt bredare moduler för detta ändamål samt att det blir roligare för dig och de andra deltagarna på DreamTrack om du kommer med färdig moduler istället för halvfärdiga. 3 månader är en mycket kort tid att färdigställa 4 moduler. Det är synd att slarva då det finns så mycket facit på just slarv (Läs Rickard).
Linjemoduler saknas, så varför inte bygga dessa fyra som linjemoduler med 4 växlar där man kan byta mellan spåren. Detta tillsammans med Möllehems signaler och spåravkänning.
De 2 yttre modulerna har inga växlar utan enbart signaler och de 2 mittre modulerna har 2 växlar vardera. På detta vis kan du enkelt få till spåravkänning och snygga radier som efterlyses.
Till höstens träff 2018 i vårt område kommer det med största sannolikhet finnas mycket dubbelspårsmoduler. Jag själv håller på att färdigställa ca 15m dubbelspår med station med hjälp av Theo.
För varje meter station jag bygger kommer jag minst bidra med minst lika mycket linjemodul. Det är ett sunt tänk tror jag.
Mvh Rickard
(Ser fram i mot en terminal för hantering av gods oavsett sort. )
(Finns en liten risk att jag valt fel signaler för platsens ändamål.)
Mitt tips till dig är att tillfälligt skrota planer på en terminal på dessa 4 modulerna. Dels för att jag personligen hade valt bredare moduler för detta ändamål samt att det blir roligare för dig och de andra deltagarna på DreamTrack om du kommer med färdig moduler istället för halvfärdiga. 3 månader är en mycket kort tid att färdigställa 4 moduler. Det är synd att slarva då det finns så mycket facit på just slarv (Läs Rickard).
Linjemoduler saknas, så varför inte bygga dessa fyra som linjemoduler med 4 växlar där man kan byta mellan spåren. Detta tillsammans med Möllehems signaler och spåravkänning.
De 2 yttre modulerna har inga växlar utan enbart signaler och de 2 mittre modulerna har 2 växlar vardera. På detta vis kan du enkelt få till spåravkänning och snygga radier som efterlyses.
Till höstens träff 2018 i vårt område kommer det med största sannolikhet finnas mycket dubbelspårsmoduler. Jag själv håller på att färdigställa ca 15m dubbelspår med station med hjälp av Theo.
För varje meter station jag bygger kommer jag minst bidra med minst lika mycket linjemodul. Det är ett sunt tänk tror jag.
Mvh Rickard
(Ser fram i mot en terminal för hantering av gods oavsett sort. )
(Finns en liten risk att jag valt fel signaler för platsens ändamål.)
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Hej!
Tack för er fina och snabba respons! Det gör det hela mycket roligare.
Jag har skrotat idén på korsningsväxel efter Daniels argument. Det var ungefär den banbyggnaden jag också spånade.
(Även om jag inte förstår riktigt hur en mer robust korsningsväxel kan behöva 4 motorer?! Men det är väl en diskussion för en annan tråd. EDIT: Hittade just en annan tråd där Daniel hade följande länk, förstår att det kan bli stökigt. )
(I Värnamo förra helgen klarerade jag Nättelund och de tre korsningsväxlarna där fungerade fint, anar att det är Tilligräls på den stationen.)
Angående Rickards input så är det inte frågan om att bygga en terminal till DT18, utan endast det som är på skisserna. En terminal av stickspåret kan kanske bli något i framtiden. Till DT18 blir det 4 meter linje.
Landskapet ska bli rätt enkelt landskap, och snabbyggt.
Men nu när jag justerade spårläget till 140mm från modulkant så blir det tajt om plats på sidan, som Rickard nämnde.
Anledningen till att vi är där vi är i planerna, pappa & jag, är att vi har 4 träfärdiga MMM-moduler, men vi är inte helt nöjda med att bygga rakt enkelspår. Spårläget med 140mm från kant känns skevt om det är enkelspår. I november frågade jag i denna tråd men då konstaterade vi tillsammans här i forumet att kruvigt spår på en rak modul inte är optimalt.
Så här ser planen ut nu, har inte bestämt på EW3 eller EW6 än.
EW3 EW6
Tack för er fina och snabba respons! Det gör det hela mycket roligare.
Jag har skrotat idén på korsningsväxel efter Daniels argument. Det var ungefär den banbyggnaden jag också spånade.
(Även om jag inte förstår riktigt hur en mer robust korsningsväxel kan behöva 4 motorer?! Men det är väl en diskussion för en annan tråd. EDIT: Hittade just en annan tråd där Daniel hade följande länk, förstår att det kan bli stökigt. )
(I Värnamo förra helgen klarerade jag Nättelund och de tre korsningsväxlarna där fungerade fint, anar att det är Tilligräls på den stationen.)
Angående Rickards input så är det inte frågan om att bygga en terminal till DT18, utan endast det som är på skisserna. En terminal av stickspåret kan kanske bli något i framtiden. Till DT18 blir det 4 meter linje.
Landskapet ska bli rätt enkelt landskap, och snabbyggt.
Men nu när jag justerade spårläget till 140mm från modulkant så blir det tajt om plats på sidan, som Rickard nämnde.
Anledningen till att vi är där vi är i planerna, pappa & jag, är att vi har 4 träfärdiga MMM-moduler, men vi är inte helt nöjda med att bygga rakt enkelspår. Spårläget med 140mm från kant känns skevt om det är enkelspår. I november frågade jag i denna tråd men då konstaterade vi tillsammans här i forumet att kruvigt spår på en rak modul inte är optimalt.
Så här ser planen ut nu, har inte bestämt på EW3 eller EW6 än.
EW3 EW6
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- RickardNordström
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
- Ort: Göteborg
Re: Tilligräls & Spårgeometri
HallåAlexanderEhn skrev: ↑2018-01-13, 16:22
Angående Rickards input så är det inte frågan om att bygga en terminal till DT18, utan endast det som är på skisserna. En terminal av stickspåret kan kanske bli något i framtiden. Till DT18 blir det 4 meter linje.
Landskapet ska bli rätt enkelt landskap, och snabbyggt.
Ovan citat är ett nybörjarmisstag som jag själv gjort både 1 och 2 gånger.
Jag vill rekommendera att du vänder på orden. Landskapet ska bli rätt avancerat, och ta lång tid att bygga. Nu behöver det inte nödvändigtvis ta lång tid. Theo kan säkert vara en bra handledare en dag i Borås.
Linjemoduler är alltid uppskattat. Den skiss jag visade i förra inlägget är något som blir vanligare. Det är inte lätt att få liv i moduler utan landskap. I detta fall med signaler så tar du det till ytterligare en nivå. Just det upplägget är en bra infart till en lite större industri/terminal eller som en blocksträcka. Som du själv skrev så är 48cm för smalt för en terminal.
Men du är chef över ditt egna bygge.
Och som alternativ till brädgården har du nu möjlighet att köpa färdigsågat virke i riktigt fin plywood i Borås.
68cm finns och passar utmärkt till en framtida terminal.
Mvh Rickard
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Haha!RickardNordström skrev: ↑2018-01-13, 17:11
Hallå
Ovan citat är ett nybörjarmisstag som jag själv gjort både 1 och 2 gånger.
Jag vill rekommendera att du vänder på orden. Landskapet ska bli rätt avancerat, och ta lång tid att bygga. Nu behöver det inte nödvändigtvis ta lång tid. Theo kan säkert vara en bra handledare en dag i Borås.
Linjemoduler är alltid uppskattat. Den skiss jag visade i förra inlägget är något som blir vanligare. Det är inte lätt att få liv i moduler utan landskap. I detta fall med signaler så tar du det till ytterligare en nivå. Just det upplägget är en bra infart till en lite större industri/terminal eller som en blocksträcka. Som du själv skrev så är 48cm för smalt för en terminal.
Men du är chef över ditt egna bygge.
Och som alternativ till brädgården har du nu möjlighet att köpa färdigsågat virke i riktigt fin plywood i Borås.
68cm finns och passar utmärkt till en framtida terminal.
Mvh Rickard
Tack för realismen Rickard.
Jag blev väldigt sugen på några 68cm moduler...!
Planen blir att lägga räls på alla fyra och sen bygga landskap en meter i taget. Så får det bli så många det blir till DT. Minst 2 meter, max 4. Hoppas banplaneraren kan acceptera den flexibiliteten.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Tilligräls & Spårgeometri
Om du tittar på Tilligs korsningsväxel ser du att växeln i princip är fyra olika växlar som sitter ihop. De fyra växlarna har var sin växelomläggare som lägger om tungorna och problemet är att växelomläggarna sitter ihop parvis. Det sitter en kort bit mellan växelomläggarna som länkar ihop växelomläggarna. Det innebär att varje växelmotor lägger om fyra tungor. I en vanlig växel läggs bara två tungor om av en växelmotor.AlexanderEhn skrev: ↑2018-01-13, 16:22 Jag har skrotat idén på korsningsväxel efter Daniels argument. Det var ungefär den banbyggnaden jag också spånade.
(Även om jag inte förstår riktigt hur en mer robust korsningsväxel kan behöva 4 motorer?!
Problemet förvärras av att tungorna i Tilligs växlar har en klen infästning i växelomläggaren. Spetsen på tungan har en liten flärp som sticker ner i växelomläggaren. På korsningsväxeln tenderade tungorna hoppa ur växelomläggaren innan man hade monterat korsningsväxeln och för varje gång det sker ökar risken att den lilla flärpen går av och då är hela växeln förstörd.
Om man hade konstruerat korsningsväxeln för fyra växelmotorer istället för två hade man vunnit flera saker:
* När man rör en växelomläggare rör sig den andra växelomläggaren i samma par också. Detta är en stark orsak till att tungorna hoppar ur växelomläggarna innan man har monterat korsningsväxeln. Med fyra växelmotorer och växelomläggare som inte är parvis kopplade hade man sluppit detta.
* Tungorna på Tilligs växlar är inte ledade som på en del andra växlar, så det behövs en viss kraft att lägga om växeln. På korsningsväxeln med parvis kopplade växelomläggare är det fyra tungor som ska läggas om samtidigt vilket gör att det går dubbelt så tungt att lägga om växeln, jämfört med en vanlig växel.
Jo, det går att använda korsningsväxlarna på moduler. Men det kräver avsevärt mer av byggaren och risken att problem uppstår är mycket större jämfört med en vanlig växel.AlexanderEhn skrev: ↑2018-01-13, 16:22 (I Värnamo förra helgen klarerade jag Nättelund och de tre korsningsväxlarna där fungerade fint, anar att det är Tilligräls på den stationen.)
Värt att notera är att även på förebilden, i skala 1:1, undviks korsningsväxlar så långt det går. De är dyrare, har större risk för att gå sönder och klarar inte lika höga hastigheter som vanliga växlar.
Med vänlig hälsning
Daniel