Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Hej!
Jag har under många år lekt med tanken att bygga min "barndomsstation" Östersund C i H0 med tema ca 1970.
Även med en nedskalning i längd och antal spår blir det för stort för att något annat än moduler ska funka.
En kort förebildsbakgrund - Östersunds station utgör i praktiken korsningen mellan den icke elektrifierade Inlandsbanan och den elektrifierade Norrländska Tvärbanan (numera Mittbanan) Sundsvall-Ånge-Storlien. Söderifrån delar banorna på ett enkelspår från Brunflo och norrut går banorna parallellt några kilometer. På Inlandsbanan gick långa Y7/Y6-tåg och dieselloksdragna godståg. Långa sovvagnståg till fjällen, expresståg från Stockholm etc.
Min nuvarande "tolkning" av stationen visas i denna skiss på en 6 meter lång sektionerad MMM-Modul.
Storsjöstranden uppåt i bild, verkstäder (äldre lokstall) till vänster, småbåtshamn/stadskärna åt höger.
Jag har börjat lite smått med sektion C och tänker sedan ge mig på A och därefter E/F.
MMM-moduler med hemsnickrade ben och modulförvaring är hyfsat på plats.
En stationsritning från 50-talet (hittade jag just som jag ritat ovanstående baserat på en ritning från 40-talet.. ) - vänd upp och ned och titta på mittersta tredjedelen..:
Så: vad ser ni mer erfarna modulbyggare, modulträffsdeltagare och trafikspelare i detta?
[*] Finns det tillräckligt av "points of interest" för åskådaren eller kommer det att se tomt och ödsligt ut?
[*] Utfarten åt norr (höger) ligger i en högerkurva så det skulle gå att låta modulerna längst till höger utgöra en modulböj.
Vore det bra eller dåligt ur planeringssynpunkt vid modulträffar?
[*] Kan man göra något kul på en sådan här station? Passagerarutbyte loktåg/rälsbuss, av/tillkoppling av sovvagnar, eh...?
[*] Som synes sticker de fyra "mittersta modulerna" ut till totalt 88cm bredd. Funkar det vid träffar?
[*] Längre åt vänster finns godsmagasin, frilastområden, Bilbolaget, gatuspåren till företagen
längs Bangårdsgatan etc, men det går nog över gränsen till storhetsvansinne att inkludera det
(Jag nämner inte ens ett av SJs största rundstall som ligger till vänster om verkstäderna).
Synpunkter mottages tacksamt
Jag har under många år lekt med tanken att bygga min "barndomsstation" Östersund C i H0 med tema ca 1970.
Även med en nedskalning i längd och antal spår blir det för stort för att något annat än moduler ska funka.
En kort förebildsbakgrund - Östersunds station utgör i praktiken korsningen mellan den icke elektrifierade Inlandsbanan och den elektrifierade Norrländska Tvärbanan (numera Mittbanan) Sundsvall-Ånge-Storlien. Söderifrån delar banorna på ett enkelspår från Brunflo och norrut går banorna parallellt några kilometer. På Inlandsbanan gick långa Y7/Y6-tåg och dieselloksdragna godståg. Långa sovvagnståg till fjällen, expresståg från Stockholm etc.
Min nuvarande "tolkning" av stationen visas i denna skiss på en 6 meter lång sektionerad MMM-Modul.
Storsjöstranden uppåt i bild, verkstäder (äldre lokstall) till vänster, småbåtshamn/stadskärna åt höger.
Jag har börjat lite smått med sektion C och tänker sedan ge mig på A och därefter E/F.
MMM-moduler med hemsnickrade ben och modulförvaring är hyfsat på plats.
En stationsritning från 50-talet (hittade jag just som jag ritat ovanstående baserat på en ritning från 40-talet.. ) - vänd upp och ned och titta på mittersta tredjedelen..:
Så: vad ser ni mer erfarna modulbyggare, modulträffsdeltagare och trafikspelare i detta?
[*] Finns det tillräckligt av "points of interest" för åskådaren eller kommer det att se tomt och ödsligt ut?
[*] Utfarten åt norr (höger) ligger i en högerkurva så det skulle gå att låta modulerna längst till höger utgöra en modulböj.
Vore det bra eller dåligt ur planeringssynpunkt vid modulträffar?
[*] Kan man göra något kul på en sådan här station? Passagerarutbyte loktåg/rälsbuss, av/tillkoppling av sovvagnar, eh...?
[*] Som synes sticker de fyra "mittersta modulerna" ut till totalt 88cm bredd. Funkar det vid träffar?
[*] Längre åt vänster finns godsmagasin, frilastområden, Bilbolaget, gatuspåren till företagen
längs Bangårdsgatan etc, men det går nog över gränsen till storhetsvansinne att inkludera det
(Jag nämner inte ens ett av SJs största rundstall som ligger till vänster om verkstäderna).
Synpunkter mottages tacksamt
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Fundering: gör "godsbangården" som en separat modul, annars blir det klent med godsutbyte. Eller lokstationen, då kan i alla fall persontågen utgår härifrån eller byta lok.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
En fördel med moduler är ju att stationen kan förlängas när möjlighet ges genom att en ny "mitt-modul" tillverkas som kan placeras in mellan redan befintliga.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Tack Jan o Henrik för era synpunkter!
Genom att utelämna verkstäderna på sektion "A" och tillfälligt placera godsmagasinet där så blir det mer växling av godsvagnar även om jag startar med A-C-E-F.
En liten "tårtbit" av lokstallet (med växlar, ingen vändskiva) ska väl gå att få in.
Jag tar en vända på ritbordet
Genom att utelämna verkstäderna på sektion "A" och tillfälligt placera godsmagasinet där så blir det mer växling av godsvagnar även om jag startar med A-C-E-F.
En liten "tårtbit" av lokstallet (med växlar, ingen vändskiva) ska väl gå att få in.
Jag tar en vända på ritbordet
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Den där blir kanon, själv håller jag på och bygger inlandsbane moduler, så roligt med en till som kan passa in,
men en lokstation får du nog tänka på ha med
mellan c och d skulle behövts in en del till för och få lite längd,
jag bygger sorsele station och den blir totallängd på 6 meter men bara 4 spår, så man får in lite långa tåg!
men en lokstation får du nog tänka på ha med
mellan c och d skulle behövts in en del till för och få lite längd,
jag bygger sorsele station och den blir totallängd på 6 meter men bara 4 spår, så man får in lite långa tåg!
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Vad kan göras bättre för trafikspel?
Det är två saker som jag tycker saknas för att stationen ska vara en bra trafikspelsstation.
Peco Large växel. 262 mm lång, 12 grader. Tätt stackad så blir c-c mellan spåren 56 mm (262 * tan(12)) på en bangård.
Peco Medium växel. 222 mm lång, 12 grader. Tätt stackad så blir c-c mellan spåren 47 mm (222 * tan(12)) på en bangård. Denna c-c fungerar, men det blir jobbigt att komma åt och koppla loss vagnar som står blockerade av andra vagnar.
Normalavståndet mellan spår på en bangård i verkligheten är omkring 4,5 meter (52 mm). Med detta avstånd får man nätt och jämnt in 4 Peco Medium på en 1 meter lång modul.
Om du bygger en ny station så skulle jag rekommendera att använda minst växlar med en radie som Peco Large (~1200 mm) för god driftssäkerhet och kompatibilitet med det mesta rullande material. Ju längre tåg man kör desto viktigare blir det med slanka växlar. Detta betyder dock att du inte får plats med 4 Peco Large efter varandra på en 1 meter lång modul. Pecos dubbla korsningsväxel rekommenderar jag dig att inte använda då den är snävare än Peco Medium.
6 meter längd fungerar för denna typ av station, men jag tycker egentligen att det nog är i kortaste laget. Som exempel är Nättelund (fd. Charlottendahl, ffd. Leifboda) undan godsbangård 6 meter lång, Vagnsta 7 meter lång och nya Charlottendahl 13,5 meter lång (och den kommer att bli längre). Jag rekommenderar dig att sikta på att kunna hantera tåg som är minst 2,5 meter långa.
88 cm moduldjup är inget problem för att köra stationen. Det ökar bara transportvolymen.
/Erik
Det är två saker som jag tycker saknas för att stationen ska vara en bra trafikspelsstation.
- Just nu verkar det inte finnas några lastplatser på stationen. Det innebär att stationen bara kommer att användas för att sortera vagnar mellan de utgående linjerna, och om stationen läggs på en dubbelspårig linje så behöver man antagligen inte sortera vagnar just här. Man kan tänka sig att det finns industrimoduler som kopplas till den här stationen för att fylla behovet av lastplatser, men jag upplever att det finns begränsat med industrimoduler så i praktiken så kan det bli ett problem.
- Det saknas utdragsspår. Just nu måste man använda linjen för att rangera vagnar och den är oftast hårt belastad i våra trafikspel vilket gör att rangeringen kommer att gå långsamt.
Peco Large växel. 262 mm lång, 12 grader. Tätt stackad så blir c-c mellan spåren 56 mm (262 * tan(12)) på en bangård.
Peco Medium växel. 222 mm lång, 12 grader. Tätt stackad så blir c-c mellan spåren 47 mm (222 * tan(12)) på en bangård. Denna c-c fungerar, men det blir jobbigt att komma åt och koppla loss vagnar som står blockerade av andra vagnar.
Normalavståndet mellan spår på en bangård i verkligheten är omkring 4,5 meter (52 mm). Med detta avstånd får man nätt och jämnt in 4 Peco Medium på en 1 meter lång modul.
Om du bygger en ny station så skulle jag rekommendera att använda minst växlar med en radie som Peco Large (~1200 mm) för god driftssäkerhet och kompatibilitet med det mesta rullande material. Ju längre tåg man kör desto viktigare blir det med slanka växlar. Detta betyder dock att du inte får plats med 4 Peco Large efter varandra på en 1 meter lång modul. Pecos dubbla korsningsväxel rekommenderar jag dig att inte använda då den är snävare än Peco Medium.
6 meter längd fungerar för denna typ av station, men jag tycker egentligen att det nog är i kortaste laget. Som exempel är Nättelund (fd. Charlottendahl, ffd. Leifboda) undan godsbangård 6 meter lång, Vagnsta 7 meter lång och nya Charlottendahl 13,5 meter lång (och den kommer att bli längre). Jag rekommenderar dig att sikta på att kunna hantera tåg som är minst 2,5 meter långa.
88 cm moduldjup är inget problem för att köra stationen. Det ökar bara transportvolymen.
/Erik
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
På den här bangårdsritningen över Östersund kan du se spåravstånden mellan spåren mitt på bangården.
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Andreas: Vi får hjälpas åt att sätta Norrlands inland på modulkartan
Erik: tack för många bra synpunkter. Jag kör Peco Code 75 och min skiss är nog som du säger överoptimistisk vad gäller växlarnas utrymmesbehov. Det får väl bli Scarm i nästa version av skissen...
Bangårdsritningen var just den 40-talare jag utgick från
Lastplatser och ett litet stall ska det bli! Utdragsspår får jag ta en funderare på.
Erik: tack för många bra synpunkter. Jag kör Peco Code 75 och min skiss är nog som du säger överoptimistisk vad gäller växlarnas utrymmesbehov. Det får väl bli Scarm i nästa version av skissen...
Bangårdsritningen var just den 40-talare jag utgick från
Lastplatser och ett litet stall ska det bli! Utdragsspår får jag ta en funderare på.
- PeterAlsén
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Nättelund kommer föräras 1mtr längre spår då en ny modul är under tillverkning dessutom byggs ytterligare 1 lastplats för ännu mer trafik samt om allt vill sig väl, anslutning med industrimodul.ErikKuiper skrev:Vad kan göras bättre för trafikspel?
*******
6 meter längd fungerar för denna typ av station, men jag tycker egentligen att det nog är i kortaste laget. Som exempel är Nättelund (fd. Charlottendahl, ffd. Leifboda) undan godsbangård 6 meter lång, Vagnsta 7 meter lång och nya Charlottendahl 13,5 meter lång (och den kommer att bli längre). Jag rekommenderar dig att sikta på att kunna hantera tåg som är minst 2,5 meter långa.
88 cm moduldjup är inget problem för att köra stationen. Det ökar bara transportvolymen.
/Erik
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Tkl i Nättelund
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
OT: kommer industrimodulen att ha SIH0 gavlar och möjlighet att ansluta fler industrimoduler (kan vara en ide även för Östersund C)?PeterAlsén skrev: Nättelund kommer föräras 1mtr längre spår då en ny modul är under tillverkning dessutom byggs ytterligare 1 lastplats för ännu mer trafik samt om allt vill sig väl, anslutning med industrimodul.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till