Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av ErikKuiper »

Niklas N skrev:Sökandet fortsätter - den här skönheten finns till priset av 4-5 Tilligväxlar
https://weinert-modellbau.de/2-startsei ... s-anzeigen
Ja. Där har du något som kommer att fungera bra. För att passa ihop med dess vinkel (8,6 grader) så måste du då nog också köpa Weinerts 1,66 växlar. Funktionsmässigt kommer det att bli bra, men det tar lite mer plats än Pecos växlar ...

Något som skiljer svenska växlar mot det tyska är att svenska växlar inte har dubbelslipers vilket används i Tyskland. Så frågan är var man vill kompromissa.

/Erik
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av JanFrelin »

ErikKuiper skrev:Något som skiljer svenska växlar mot det tyska är att svenska växlar inte har dubbelslipers vilket används i Tyskland. Så frågan är var man vill kompromissa.

/Erik
Några "svenska" växlar finns inte i modell, enda sättet att undvika kompromisser är att bygga själv...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev:Några "svenska" växlar finns inte i modell, enda sättet att undvika kompromisser är att bygga själv...
Det stämmer. Det är bara att bestämma sig för vilka kompromisser man vill göra.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Brimalm ska komma med att ca pris 1400-1500
430mm långa
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av JanFrelin »

Problemet är väl att man aldrig vet när Brimalm levererar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av LLJ »

Peco har även en korsningsväxel i sitt amerikanska code 83 sortiment, SL-U8363. Det är en #6 växel.
Visst, som redan påpekats så är slipersavståndet tätare på amerikanska växlar, men en kompromiss som man tänker mindre på än Tilligs tyska dubbla korsningsväxel som inte alls finns i Sverige.

/Lars
Användarvisningsbild
Niklas N
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-01-11, 21:02
Ort: Stockholm

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av Niklas N »

Det lutar åt Peco Code 83 - trots att det är för tätt mellan sliprarna och att jag får några övergångar till Code 75. Spåravståndet blir enligt Scarm 50 mm om SL-U3863 kombineras med #6-enkelväxlarna SL-E8361/SL-E8362.

Jag hittade en uppgift om att växelns nominella radie skulle vara 1092 mm. Att jag inte kan räkna mig fram till ett spåravstånd på 50 mm från detta får jag leva med.. (2*1092*(1-cos(9,5)) är definitivt inte 50.)

Lite pusslande på trädäcket med olika segmentuppdelning. Stationshusmockup skymtar längst bort intill hunden Uma som gärna ville hjälpa till..

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av JanFrelin »

Radien i en vanlig växel är inte konstant, det är väl därför det sällan framgår vilken radie olika växlar har. Vad säger MMM-normen om växlar?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av ErikKuiper »

JanFrelin skrev:Vad säger MMM-normen om växlar?
MMM2R-nomen, avsnitt 5.5 skrev: Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm. Övriga spår kan utformas med valfri radie, anpassat till modulens trafikidé.
Det är vad nomen säger. Sedan behöver man också fundera på vad som är lämpligt med tanke på hur och var man vill kunna använda stationen.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar

Inlägg av JanFrelin »

ErikKuiper skrev: Det är vad nomen säger. Sedan behöver man också fundera på vad som är lämpligt med tanke på hur och var man vill kunna använda stationen.
Jag ser helst större radier, (jmf. FREMO), men det är ju faktiskt upp till byggaren.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"