Det är planen.LLJ skrev:OT: kommer industrimodulen att ha SIH0 gavlar och möjlighet att ansluta fler industrimoduler (kan vara en ide även för Östersund C)?PeterAlsén skrev: Nättelund kommer föräras 1mtr längre spår då en ny modul är under tillverkning dessutom byggs ytterligare 1 lastplats för ännu mer trafik samt om allt vill sig väl, anslutning med industrimodul.
/Lars
Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 2014-04-14, 01:04
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Med Vänlig Hälsning
Måns Lundberg
Stationsråtta i Nättelund
Måns Lundberg
Stationsråtta i Nättelund
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
För modul A blir det som väntat knepigt att få in de tänkta spåren
Då har jag ändå inte valt korsningsväxel än och eftersom Peco går bort av radieskäl så verkar det bli ett problem:
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... ?f=4&t=450
Tilligs långa korsningsväxel 85391 kan vara ett alternativ, OM det går att såga bort den vedervärdiga balken i mitten...
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85391.html
Antar att växlarna runt omkring bör vara Tillig för att det ska se vettigt ut..
Då har jag ändå inte valt korsningsväxel än och eftersom Peco går bort av radieskäl så verkar det bli ett problem:
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... ?f=4&t=450
Tilligs långa korsningsväxel 85391 kan vara ett alternativ, OM det går att såga bort den vedervärdiga balken i mitten...
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85391.html
Antar att växlarna runt omkring bör vara Tillig för att det ska se vettigt ut..
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Om du syftar på den blanka balken i mitten så går den inte att ta bort då den är en aktiv del i korsningsväxeln.Niklas N skrev: Tilligs långa korsningsväxel 85391 kan vara ett alternativ, OM det går att såga bort den vedervärdiga balken i mitten...
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85391.html
Antar att växlarna runt omkring bör vara Tillig för att det ska se vettigt ut..
Att tänka på är att välja "rätt" Peco växlar, dvs de amerikanska, som har code 83 om du även skall använda växlar från Tillig. Peco:s amerikanska växlar finns i slankare utförande än de europeiska.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Hej!
När det gäller frågan om en modul i kurva så kan jag bara säga att som banplanerare har man oftast för många rakor och för få kurvor för att få ihop en bana! Två kurvor kan man sätta ihop till en rudimentär raka, men du kan aldrig göra en kurva av två rakspår. Så var inte rädd för att ta med kurvorna i planeringen, dom skadar inte i banplaneringen och dom får modulen och banan att se intressantare ut.
Jag skulle även, om det nu än något grusar dina förhoppningar, säga att du har en övertro till hur moduler fungerar i praktiken. Efter att byggt, byggt om, renoverat och även i enstaka fall slängt moduler i elden så skulle jag säga att jag vet ganska bra vad man kan göra och inte kan göra. Och jag avråder starkt från att lägga en växel mindre än 10 cm från en modul- eller sektionsskarv. Det fungerar helt enkelt inte i praktiken.
Ett så stort bygge som du tänker dig kommer att ta många år att få färdigt även om du jobbar i snabbare takt än dom flesta andra modulbyggare. Det är då tråkigt att stöta på hinder långt fram i byggprocessen som man kunde ha undvikit.
Mitt råd till dig är att först rita upp ditt tänkta projekt skalenligt i något program på datorn, eller för den delen på papper med penna, linjal och gradskiva om du nu inte är hemma i CAD-världen. Då kommer du att se vad som inte går att bygga innan du fastnar mitt i ett omöjligt bygge.
Jag hoppas att jag någon gång får se den här stationen i drift, det ser ut som ett mycket spännande projekt!
/Odd
När det gäller frågan om en modul i kurva så kan jag bara säga att som banplanerare har man oftast för många rakor och för få kurvor för att få ihop en bana! Två kurvor kan man sätta ihop till en rudimentär raka, men du kan aldrig göra en kurva av två rakspår. Så var inte rädd för att ta med kurvorna i planeringen, dom skadar inte i banplaneringen och dom får modulen och banan att se intressantare ut.
Jag skulle även, om det nu än något grusar dina förhoppningar, säga att du har en övertro till hur moduler fungerar i praktiken. Efter att byggt, byggt om, renoverat och även i enstaka fall slängt moduler i elden så skulle jag säga att jag vet ganska bra vad man kan göra och inte kan göra. Och jag avråder starkt från att lägga en växel mindre än 10 cm från en modul- eller sektionsskarv. Det fungerar helt enkelt inte i praktiken.
Ett så stort bygge som du tänker dig kommer att ta många år att få färdigt även om du jobbar i snabbare takt än dom flesta andra modulbyggare. Det är då tråkigt att stöta på hinder långt fram i byggprocessen som man kunde ha undvikit.
Mitt råd till dig är att först rita upp ditt tänkta projekt skalenligt i något program på datorn, eller för den delen på papper med penna, linjal och gradskiva om du nu inte är hemma i CAD-världen. Då kommer du att se vad som inte går att bygga innan du fastnar mitt i ett omöjligt bygge.
Jag hoppas att jag någon gång får se den här stationen i drift, det ser ut som ett mycket spännande projekt!
/Odd
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Jag skulle inte rekommendera att använda Pecos amerikanska växlar om du ska bygga en svensk station, detta då de ser amerikanska ut (tätare slipersavstånd). Spårkorsen behöver dessutom göras djupare för att fungera med NEM-hjul.LLJ skrev:Att tänka på är att välja "rätt" Peco växlar, dvs de amerikanska, som har code 83 om du även skall använda växlar från Tillig. Peco:s amerikanska växlar finns i slankare utförande än de europeiska.
De vanligaste spårsystemen som används i Sverige för att bygga svenska H0 2R-moduler är Peco Code 75 och Tillig Code 83. De två systemen har båda sina för- och nackdelar, och det är upp till dig vad du tycker är viktigast att prioritera.
/Erik
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Lars: Så "balken" behövs alltså... Går det inte ens att ta bort allt utom någon centimeter av de båda ändarna? Går det inte så går det inte, men "balken" känns lite "o-SJ:ig"
Lars, Erik: Får tänka lite mer på Code-valet.. Jag sitter redan med en del Peco Code 75 flexräls och några växlar.
Odd: först av allt - jag tappar inte motivationen av konstruktiv feedback.
Det här är ett mycket stort projekt för mig och jag ritar hellre om en skiss än kör igång vinkelslipen om några år.. Min största farhåga är att det blir ett "allt eller inget"-projekt där jag inte kan ha något trafikerbart (om än lite mindre) förrän alla sektioner är klara.
Intressant att kurvor är lite av en bristvara, ska ta med det i tänket.
Börjar dra ihop sig till rev 2 av skissen
Lars, Erik: Får tänka lite mer på Code-valet.. Jag sitter redan med en del Peco Code 75 flexräls och några växlar.
Odd: först av allt - jag tappar inte motivationen av konstruktiv feedback.
Det här är ett mycket stort projekt för mig och jag ritar hellre om en skiss än kör igång vinkelslipen om några år.. Min största farhåga är att det blir ett "allt eller inget"-projekt där jag inte kan ha något trafikerbart (om än lite mindre) förrän alla sektioner är klara.
Intressant att kurvor är lite av en bristvara, ska ta med det i tänket.
Börjar dra ihop sig till rev 2 av skissen
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Tillig:s korsningsväxel är av tysk modell och finns vad jag vet inte någonstans i Sverige när det gäller verkligheten.
Jag skulle rekommendera Tillig:s övriga växlar (Ew5 och Ew6 i huvudspår, Ew3 på rangerspår) då du får både slanka växlar och slipper att vädra rälerna.
/Lars
Jag skulle rekommendera Tillig:s övriga växlar (Ew5 och Ew6 i huvudspår, Ew3 på rangerspår) då du får både slanka växlar och slipper att vädra rälerna.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Jag tycker Erik K:s inlägg stämmer med mina erfarenheter till 100%.
Däremot tycker jag inte att man måste ha 10 cm från växel till internskarv på en station, det är bra om man kan få in 2-3 cm vanligt spår mellan växeln och skarven.
Jag förutsätter då att du använder styrstift i internskarvarna.
Jag skulle köpa ett antal av dom växlar som du ska använda (Peco c75 large är en vettig rekommendation tycker jag) och bygga växelgator med dom (kolla med en stållinjal eller liknande att växlarna ligger rakt).
Rita upp allt i 1/1 så att du ser att det stämmer. Jag missade det när jag byggde min station och det ledde till att jag fick förlänga en av moduldelarna för att få byggnaderna i rätt förhållande till varann. Jag ritade upp spåren på en pappersrulle (köpte på Svanströms) och den har jag använt en massa gånger för att kolla mått, rita in grejer som luftledningsbryggor och diverse detaljer. Det är väldigt praktiskt att bara rulla ut pappersrullen jmf att behöva sätta upp modulerna för att kolla något mått.
En blyerstpenna och ett bra suddgummi använde jag.
Spårplaneringsprogram är bra för att testa sig fram till en spårplan.
Kul att du bygger efter en verklig förebild.
Mvh UB som byggt på Tibro av och till sedan 2009 (men stationen blev körklar på 3 månader).
Däremot tycker jag inte att man måste ha 10 cm från växel till internskarv på en station, det är bra om man kan få in 2-3 cm vanligt spår mellan växeln och skarven.
Jag förutsätter då att du använder styrstift i internskarvarna.
Jag skulle köpa ett antal av dom växlar som du ska använda (Peco c75 large är en vettig rekommendation tycker jag) och bygga växelgator med dom (kolla med en stållinjal eller liknande att växlarna ligger rakt).
Rita upp allt i 1/1 så att du ser att det stämmer. Jag missade det när jag byggde min station och det ledde till att jag fick förlänga en av moduldelarna för att få byggnaderna i rätt förhållande till varann. Jag ritade upp spåren på en pappersrulle (köpte på Svanströms) och den har jag använt en massa gånger för att kolla mått, rita in grejer som luftledningsbryggor och diverse detaljer. Det är väldigt praktiskt att bara rulla ut pappersrullen jmf att behöva sätta upp modulerna för att kolla något mått.
En blyerstpenna och ett bra suddgummi använde jag.
Spårplaneringsprogram är bra för att testa sig fram till en spårplan.
Kul att du bygger efter en verklig förebild.
Mvh UB som byggt på Tibro av och till sedan 2009 (men stationen blev körklar på 3 månader).
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Den vedervärdiga balken i mitten är en RÄL. Om du kollar noga på korsningsväxeln så kommer de yttre hjulen på vagnen gå på balken när korsningsväxeln ligger i kurvläge.Niklas N skrev:Tilligs långa korsningsväxel 85391 kan vara ett alternativ, OM det går att såga bort den vedervärdiga balken i mitten...
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85391.html
I övrigt avråder jag från att använda den växeln. Mer om det här.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Östersund C "förstudie": vad kan göras bättre för trafikspel o modulträffar
Daniel, Lars: det går ÄNTLIGEN upp ett Liljeholmens när det gäller "balken"/rälens funktion på Tilligs korsningsväxel.
System Baeseler såg jag att den typen av korsningsväxlar heter och det passar definitivt inte i Östersund.
Sökandet fortsätter - den här skönheten finns till priset av 4-5 Tilligväxlar
https://weinert-modellbau.de/2-startsei ... s-anzeigen
System Baeseler såg jag att den typen av korsningsväxlar heter och det passar definitivt inte i Östersund.
Sökandet fortsätter - den här skönheten finns till priset av 4-5 Tilligväxlar
https://weinert-modellbau.de/2-startsei ... s-anzeigen