Tankar om mina kommande moduler
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Tankar om mina kommande moduler
Jag har funderat en del på vad jag kan tänkas vilja bygga och har valt konceptet tvåspårig huvudlinje med ett separat genomgående industrispår. Som lämplig första "industri" att bygga tänker jag mig en kombiterminal. Se skiss nedan.
Lite grundinformation.
- Modulernas normallängd är 900 eller 910 mm (lite kortare än en längd flexräls).
- Modulernas bredd är 500 mm (dvs 50cm Ivarben kan användas utan skarvning och med standard hyllplan, ett litet hack måste dock sågas i benen för modulkanten).
- Huvudlinjen ligger i normalt MMM läge.
- Det genomgående industrispåret ligger på 283 mm (normalläget 340 mm kändes för långt bort från huvudlinjen).
- Modul A och modul E blir tillsammans två normallängder.
- Mellan F, G och I tänker jag mig moduler utan spår som är kombiterminalen.
Naturligtvis tänker jag inte bygga allt direkt (och jag ger mig rätt att ändra mig när helst jag känner för det). Modulerna A, E, F och G kännas som en bra och användbar start.
Modulerna I och H är mest lösa skisser. I kan vara ytterligare två spår till kombiterminalen eller vad annat som känns relevant då jag kommer dit. H är en skiss på hur jag kan avsluta modulerna och ansluta till standard MMM-gavlar.
Utöver det som är skissat tänker jag mig att bygga fyra 90-gradersmoduler för att kunna köra lite runt-runt hemma.
Vad gäller spårmaterialet är jag inne på ROCO code 83 med betongslipers för huvudlinjen och PECO code 75 med träslipers för industrispåren. Främsta anledningen till valen är att det är vad jag har hemma. Har ni bättre förslag så är jag mottaglig. Jag vill dock gärna ha grövre räls på huvudlinjen än på industrispåren. Finns det någon lämplig code 83 slank växel med betongslipers ute på marknaden? Jag vill gärna ha det för huvudlinjen.
Jag tänker mig att använda kombiskarv.
Jag tar gärna emot kommentarer.
/Erik
Lite grundinformation.
- Modulernas normallängd är 900 eller 910 mm (lite kortare än en längd flexräls).
- Modulernas bredd är 500 mm (dvs 50cm Ivarben kan användas utan skarvning och med standard hyllplan, ett litet hack måste dock sågas i benen för modulkanten).
- Huvudlinjen ligger i normalt MMM läge.
- Det genomgående industrispåret ligger på 283 mm (normalläget 340 mm kändes för långt bort från huvudlinjen).
- Modul A och modul E blir tillsammans två normallängder.
- Mellan F, G och I tänker jag mig moduler utan spår som är kombiterminalen.
Naturligtvis tänker jag inte bygga allt direkt (och jag ger mig rätt att ändra mig när helst jag känner för det). Modulerna A, E, F och G kännas som en bra och användbar start.
Modulerna I och H är mest lösa skisser. I kan vara ytterligare två spår till kombiterminalen eller vad annat som känns relevant då jag kommer dit. H är en skiss på hur jag kan avsluta modulerna och ansluta till standard MMM-gavlar.
Utöver det som är skissat tänker jag mig att bygga fyra 90-gradersmoduler för att kunna köra lite runt-runt hemma.
Vad gäller spårmaterialet är jag inne på ROCO code 83 med betongslipers för huvudlinjen och PECO code 75 med träslipers för industrispåren. Främsta anledningen till valen är att det är vad jag har hemma. Har ni bättre förslag så är jag mottaglig. Jag vill dock gärna ha grövre räls på huvudlinjen än på industrispåren. Finns det någon lämplig code 83 slank växel med betongslipers ute på marknaden? Jag vill gärna ha det för huvudlinjen.
Jag tänker mig att använda kombiskarv.
Jag tar gärna emot kommentarer.
/Erik
Re: Tankar om mina kommande moduler
Ser bra ut
I nya MMM-2R standarden ligger dubbelspåret normalt 140mm + 197mm från framkant. Jag tror att de allra flesta 2R-dubbelspårsmoduler i ModulSyd redan följer det. Jag nämner det eftersom gamla MMM-standarden hade dubbelspåret i framkant istället för som nu bakkant.
Angående modul "H": Jag har byggt några förgreningsmoduler och jag brukar då göra modulerna något för breda. Om man samtidigt ansluter en 337mm dubbelspårsmodul till höger och en 280mm modul snett uppåt så är det bra om det är 1-2 centimeters marginal mellan modulerna. Anslutande moduler kan vara något för breda eller att benen fästs med bultar på modulens utsida.
Lycka till med bygget!
Mvh Daniel
I nya MMM-2R standarden ligger dubbelspåret normalt 140mm + 197mm från framkant. Jag tror att de allra flesta 2R-dubbelspårsmoduler i ModulSyd redan följer det. Jag nämner det eftersom gamla MMM-standarden hade dubbelspåret i framkant istället för som nu bakkant.
Angående modul "H": Jag har byggt några förgreningsmoduler och jag brukar då göra modulerna något för breda. Om man samtidigt ansluter en 337mm dubbelspårsmodul till höger och en 280mm modul snett uppåt så är det bra om det är 1-2 centimeters marginal mellan modulerna. Anslutande moduler kan vara något för breda eller att benen fästs med bultar på modulens utsida.
Lycka till med bygget!
Mvh Daniel
Re: Tankar om mina kommande moduler
När det gäller placeringen av dubbelspåret så är det snarare så att de flesta moduler med dubbelspår inom Modul Syd antingen har spåren 140 och 83 från framkant, eller är smala moduler (280 mm) med modulcentrum mitt emellanspåren. Så det Daniel skriver ovan stämmer inte när det gäller befintliga moduler. Men det stämmer när det gäller vad den nya standarden säger.
Så det blir till att välja: Bygga så det passar befintliga moduler eller enligt senaste standarden och behöva ha anpassningsmoduler för att kunna koppla ihop med befintliga moduler.
När det gäller val av spår så funkar Roco c83 och Peco c75, men se till att du använder slanka växlar, max 10 grader när det gäller Roco och enbart Large när det gäller Peco.
Då kan du även använda modulen på FREMO körningar (med hjälp av en övergångsmodul för att anpassa hålen, eller en tving).
Dessutom ser det mycket bättre ut om växlarna inte är som spårvagnsspår
/Lars
Så det blir till att välja: Bygga så det passar befintliga moduler eller enligt senaste standarden och behöva ha anpassningsmoduler för att kunna koppla ihop med befintliga moduler.
När det gäller val av spår så funkar Roco c83 och Peco c75, men se till att du använder slanka växlar, max 10 grader när det gäller Roco och enbart Large när det gäller Peco.
Då kan du även använda modulen på FREMO körningar (med hjälp av en övergångsmodul för att anpassa hålen, eller en tving).
Dessutom ser det mycket bättre ut om växlarna inte är som spårvagnsspår
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Tankar om mina kommande moduler
På en så stor modul ( i alla fall ur ModulSyd:s synvinkel) saknar jag en växelöverföring mellan de båda spåren i dubbelspåret. Så att ett tåg/växlinssätt kan införas/gå ut på rätt spår från industridelen. Men en separat "kryssmodul" t.v om sektion A löser problemet.
PLj
PLj
Re: Tankar om mina kommande moduler
Du glömde nämna Tillig räls C83 som fungerar mycket bra.LLJ skrev: När det gäller val av spår så funkar Roco c83 och Peco c75, men se till att du använder slanka växlar, max 10 grader när det gäller Roco och enbart Large när det gäller Peco.
/Lars
De är färdig brunerade och har växlar med stor radie, mer än 2000 mm.
//Anders S
Re: Tankar om mina kommande moduler
@Anders S: Jag funderade på att nämna Tillig, då de precis som du säger har slanka växlar (EW5 för huvudspår, och EW3 för sidospår), men det verkade som byggaren önskade olika rälshöjder, vilket Tillig inte har. Tror inte heller de har växlar med betongslipers, men väl flex med betongslipers.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Tankar om mina kommande moduler
Det är väl förvisso sant att de inte har växlar med betongslipers, men i den verkliga världen som vi oftast försöker avbilda så kan man ju fortfarande se växlar med träslipers och rälsen utanför växlarna med betongslipers.LLJ skrev:@Anders S: Jag funderade på att nämna Tillig, då de precis som du säger har slanka växlar (EW5 för huvudspår, och EW3 för sidospår), men det verkade som byggaren önskade olika rälshöjder, vilket Tillig inte har. Tror inte heller de har växlar med betongslipers, men väl flex med betongslipers.
/Lars
Skillnaden mellan code 83 med en rälshöjd på 2,1 mm och Peco code 75 med rälshöjd 1,9 mm är väl knappt märkbar. Tilligs code 83 är 2,07 mm.
Om det ska vara synlig skillnad så får man väl nästan gå ner till code 55. Vet inte om detta finns färdigt i H0 eller om det är egenbygge som gäller då.
//Anders S
Re: Tankar om mina kommande moduler
Anders: missförstå mig rätt
Jag är för Tillig, och kommer att använda det på mina FREMO HO-RE moduler.
/Lars
Jag är för Tillig, och kommer att använda det på mina FREMO HO-RE moduler.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Tankar om mina kommande moduler
Code55 är nog inte att rekommendera på moduler, i vart fall inte på MMM-moduler, då många lok och vagnar som vi kör med har för stora flänsar för code55.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Re: Tankar om mina kommande moduler
@Lars: Det ar bara som lite information om de olika rälshöjderna så att den som bygger vilket resultatet blir. Inget emot dig Lars.
Se det som en upplysning de som är nybörjare kanske inte vet lika mycket som de som har hållit på ett tag.
Håller med Daniel att code 55 inte är att rekommendera på MMM moduler, men det var bara för att belysa skillnaderna också.
//Anders S
Se det som en upplysning de som är nybörjare kanske inte vet lika mycket som de som har hållit på ett tag.
Håller med Daniel att code 55 inte är att rekommendera på MMM moduler, men det var bara för att belysa skillnaderna också.
//Anders S