Scrogås grosshandelslastplats

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Äckelberga har bytt namn.. efter lång tvekan.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2079
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av stasv »

Ett synnerligen adekvat namn synes det Mig. Det lyfter och tar med hela det äldre till förvånande höjder och litterära dimensioner :shock:
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Jag började fundera lite medans jag låg fast 4 veckor i en sjuksäng på Academiska. Se efter listan spårens användning.

Bild

Spår 1, med pilarna är ett genomgående spår.
Spår 2 är från vänster ett stickspår som rymmer ett lok och två vagnar, en korsningsväxel, och ett parallellspår avsett för avgående vagnar, därför finns en lastkaj i vitt. Dessutom finns det en växel i högra änden och ett kort stickspår åt höger som säkring. Den växeln är samkopplad med växlen på spår 1 och den strömbrytaren har ett skyddslock. Växeln till vänster på spår 1 är kopplad på samma sätt med spårkorset.
Spår 3, andra sidan av lastkajen, är avsett för ankommande gods.
Spår 4 är avsett för tomvagnar som grosshandeln äger samt, under andra våningen på den grå lagerbyggnaden, en möjlighet att hissa upp gods direkt från flakvagnar upp i lokalen, max storlek en liten 20fots container.


Om spår 2, avgångsspåret är fullt med vagnar så att inte växelloket ryms också kan det i så fall stå vid växeln till spår tre? Kommer det ut till spår 1 via korsningsväxeln eller måste man vänta tills passerande godståg hämtat vagnar och gjort plats så att man först då kommer ut till spår 1 med växlelloket. Helst vill jag ju ut så fort godståget har passerat åt höger och börjat lämna vagnar för att tjäna tid, framför allt på publikkörningar. Går godståget åt vänster måste det först lämna vagnar på spår 1, sen hämta på spår 2 innan växelloket kan hämta på spår 1
Men jag lyckades aldrig lista ut om det funkade med tåget åt höger..
Så idag tog jag med en lokförare ut i garaget och testade..
JAAA!
Det funkade att köra direkt från spår 3 till spår 1. :o
Dom är knepiga, korsningsväxlarna.. :?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Jag testade modulen igår ihop med en annan modul.
Det visade sig att mina 3 boggielok är för förlåtande för smutsig räls och skräp mellan räls och skyddsräler på växlarna.
Nu ska jag skaffa mig ett litet treaxlat tanklok, för avslöjande provkörning.
Annars verkar det funka.. :D
Tack Tobbe!
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av Qrt »

Här är två exempel på gamla beprövade modeller av treaxliga tanklok som fortfarande ges ut i uppdaterade versioner:

Fleischmann 401004. Den är mest lik SJ K24 (ex NOJ 29) av de T3 /Baureihe 89 varianter Fleischmann har gjort av loket.

Eller Rocos Br80. I början visade loket inga imponerande gångegenskaper. Men efter det att jag bytte ut startsatsdekodern (nu minst 10 år gammal teknik) mot en ESU Loksound Mikro v4 ljuddekoder så går det som vilket dyrt lok som helst. Loket finns i allt från enkel modell i startsats till mer detaljerade 63338

Men den här vet jag ingenting om.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Hej Curt.
Det var Rocos 80:a vi körde med.
Jag kollar runt lite, jag tror jag vet vad det blir.
Men inget från tradera.
Vi hörs!
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av LLJ »

Prova med något kort 2-axligt lok. De brukar vara bra på att testa med.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:Prova med något kort 2-axligt lok. De brukar vara bra på att testa med.

/Lars
Bra idé.
Jag hittade ett Hormbylok med två axlar och dekoder för ett bra pris.
Men jag kollade, Hornby funkar på Code 83, och jag bygger med Code 75.
Tur jag inte hann köpa..
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av LLJ »

Funkar inte ett Fleischmann "Lilla Anna"? Eller är flänsarna för stora på det också?

Modernare varianter av loket har kondensator, så det måste vara en äldre variant.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Scrogås grosshandelslastplats

Inlägg av Qrt »

Hur är det med denna ?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"