Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Det viktigaste i första läget är att få klar modulen, det rullande materialen får jag ta efterhand
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av UrbanJohansson »

Raderat på begäran.
Senast redigerad av 1 UrbanJohansson, redigerad totalt 2016 gånger.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Intressanta åsikter Urban. Du har rätt i att i Timmerområdet så ser man mest bara rälshuvudet då det ligger bark och övriga restprodukter från lossning över spårområdet. Men varför pratar alla om fremo, jag ska bygga huvudlinje och dubbelspår eller mötesspåret i mmm standard, har inga avsikter att delta i fremoträffar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Urban är sedan länge Fremoit och flera i ModulSyd åker regelbundet på Fremoträffar. Men har du inga sådana planer så kan du lika gärna bygga efter MMM-standard.

Med vänlig hälsning
Daniel
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av UrbanJohansson »

Raderat på begäran.
Senast redigerad av 1 UrbanJohansson, redigerad totalt 2016 gånger.
Urban "Södra Station" Johansson
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Qrt »

UrbanJohansson skrev:- Följ FREMOs spårstandard - inga sura diskussioner och då kan du på sikt förlänga modulen och köra tåg med 4-5 meters längd utan problem.
Kan ju vara det som Daniel tänkte på.
vad kostar det inte att åka på olika modulträffar? (boende, drivmedel, bilhyra mm)
Inget, det går på hushållsbudgeten precis som kattens resor till veterinären, ungarnas hockeyskjutsar etc. ;)
Om du är riktigt djärv bygger du hela modulen med din gamla räls - för provkörning av spårplan - och byter successivt ut mot mera lämplig när du konstaterat att spårplanen är rätt
Det tycker jag låter som en riktigt bra idé.

Fast å andra sidan, Micke har ju redan byggt flera moduler så han kanske inte behöver provbygga.
Men jag fann en sak i tråden om <Petro Leum>
LLJ skrev:Snyggt!
Saknar en spårspärr som hindrar vagnarna från att rulla ut i tågspår.
(Det finns fungerande, av tysk modell, på en del FREMO moduler. Då krävs nyckel där man först låser upp spårspärren för att sedan frigöra en annan nyckel för att manövrera växeln)/Lars
Spårspärr med nyckel. Avancerat. Som måste hämtas och sedan lämnas åter på närmaste bemannade station. :twisted:
Det är ju klart som korvspad att Töva ska ha en sådan.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

daniel skrev:Urban är sedan länge Fremoit och flera i ModulSyd åker regelbundet på Fremoträffar. Men har du inga sådana planer så kan du lika gärna bygga efter MMM-standard.

Med vänlig hälsning
Daniel
Förstår inte heller vad du menar Daniel.
Urban menar bara att om Micke bygger med kurvradier och ev även rälshöjd enligt FREMO kommer det att fungera bra. Att det i ändarna sedan är MMM gavlar har ingen betydelse.
FREMO har trots allt samlat på sig en hel del erfarenheter genom åren och vet vad man bör undvika för att slippa problem.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Läs tråden igen! ;)

Jag kommenterade följande kommentar:
MickeWestberg skrev:Men varför pratar alla om fremo, jag ska bygga huvudlinje och dubbelspår eller mötesspåret i mmm standard, har inga avsikter att delta i fremoträffar.
För Stockholmare som enbart kör på träffar med MMM-moduler kan det bli lite tröttsamt att alla moduler ska bli "fremoiserade". Det är viss skillnad mellan att skriva "FREMOs spårstandard" och att skriva "ha helst minsta radie XX mm för att klara vagnar med stelt koppel". ModulSyd är kanske på väg att bli "fremoiserad" men det gäller långt ifrån alla i MMM. Om vi i syd driver på för hårt med fremoisering så kan det snarare riskera att bli en splittring mellan de som kör Fremo och de som håller sig till rena MMM-moduler.

Med vänlig hälsning
Daniel
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Qrt »

En länk för den som inte har koll på grannfora
Ämne: Timmerlastning,växeltransport med mera.. [Många bilder]
"fotograferade 16.03.31 "
Vilket jag antar är i år med tanke på färgbilderna och avsaknaden av ånglok.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg177475
Lägg märke till
a)hur gunnebo(?)stängslet böljar som om det vore av tyg.
b) variationen av firmor och deras loktyper som drar timmertåg.
c) att även andra spektakulära tåg än timmertåg får röra sig bland barken och spånet innanför växeln och industrispåret ner mot timmerterminalen i Kil.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

daniel skrev: Det är viss skillnad mellan att skriva "FREMOs spårstandard" och att skriva "ha helst minsta radie XX mm för att klara vagnar med stelt koppel".
I det här fallet handlar det inte om att klara fordon med stela koppel utan helt enkelt att kunna backa med ett helt timmertåg, kanske 4-3 m långt, genom en växelgata.
Använder man växlar med radie uppåt 1100 mm eller mer så är risken för urspårningar inte alls lika stor som t.ex. att använda Peco medium med 600 mm radie.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"