Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

I dessa covidtider försöker jag begränsa mig till att åka till Huddinge för finlirande på Töva så vad gör man istället. Sidoprojekternas mästare är i farten igen, påbörjat bygge av en "liten" provkörningsbana hemmavid och tanken var liten och enkel, räls med banvall och färdig gräsmatta för att få lite grönt, byggt på markisoleringsskivor med platt landskap. Dock ska den kunna ansluta till moduler i syfte av provkörning och även inkörning av lok. Resultatet blir inte litet utan kurvor med radie 907, rälsen har fått ssm-ballast som är väldigt nedsmutsad och ett böljande landskap med både berg och statiskt gräs. Känner att risken för att det blir både staket och luftledningsstolpar är stor. Samtidigt som jag blir förbannad på mig själv över att jag inte bara kan göra något enkelt platt och körbart så är det ju ändå rätt kul.
DSC_0625_copy_2201x1238.jpg
Sidoprojektet har fått en egen tråd.
Senast redigerad av 2 MickeWestberg, redigerad totalt 2021 gång.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Tompa »

Så mycket roligare att köra in lok och testa moduler mot något som har landskap. Snyggt !
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av SethSwede »

Tompa skrev: 2021-03-27, 10:29 Så mycket roligare att köra in lok och testa moduler mot något som har landskap. Snyggt !
Så sant!
Micke, dessa skulle kunna användas i B banan ( internt modulbana innanför SSM banan som figurerar som mindre äldre små industri kopplingsmoduler i många sammanhang kopplad till dina vänster o höger moduler). När vi har fått ihop tillräckligt med 48 eller 50 bredd kurvmoduler så ska alla 28 moduler användas på B banar på insidan på SSM träffar.
Platta landskaps moduler i mitten hjälper med effekten av ett helt landskap.
9E53C680-EE73-4494-A091-7F7B436894A0.jpeg
9E53C680-EE73-4494-A091-7F7B436894A0.jpeg (194.2 KiB) Visad 2758 gånger
367FB7DA-F90C-4A75-BBF7-9842FDFE45A7.jpeg
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av stasv »

Såna fina moduler kan inleda mig i frestelse. Väl vaccinerad kan det bli resor till Kempebanan och arbete med landskapen där. Bra jobb Micke!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Staffan.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Ska jag göra en egen tråd om hemmabanan eller ska jag skriva lite då och då i denna tråd om vad som händer. Det är ju ingen riktig modulstandard i gavlarna så jag vet inte var jag ska placera byggtråden i sådana fall. Tanken är att göra en liten passbit från mina sektioner till mmm-gavel.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av stasv »

MickeWestberg skrev: 2021-03-30, 22:17 Ska jag göra en egen tråd om hemmabanan eller ska jag skriva lite då och då i denna tråd om vad som händer. Det är ju ingen riktig modulstandard i gavlarna så jag vet inte var jag ska placera byggtråden i sådana fall. Tanken är att göra en liten passbit från mina sektioner till mmm-gavel.
Om du lägger din hemmabana, kurvan, i en egen tråd, blir den enklare att söka fram. Du gör ju olika förbättringar över tid som hamnar mer rätt./S
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Då har jag också dragit mitt strå till stacken och blivit medlem i modul syd.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Har en liten fråga som egentligen inte har med Töva att göra. Tänkte byta koppel på alla mina lok och vagnar bortsett från timmertåget. Står i valet och kvalet om jag ska välja märklins kortkoppel eller rocos kortkoppel och behöver lite hjälp i min beslutsångest. I nuläget har jag dessutom lika många märklin som roco men det fattas lika många till för att det skall räcka till hela vagnsparken. Fleischmann 6511 som alla förespråkar för rangering av vagnar tänker jag endast införskaffa om det krisar med vagnar till trafikspel men för hemmakörning och heltågskörning/publikt så vill man ju ha kortkopplat och då är den stora frågan Märklin eller Roco
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
ChristofferStröm
Inlägg: 64
Blev medlem: 2020-03-05, 22:53
Ort: Nässjö

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av ChristofferStröm »

MickeWestberg skrev: 2021-05-30, 20:45 Har en liten fråga som egentligen inte har med Töva att göra. Tänkte byta koppel på alla mina lok och vagnar bortsett från timmertåget. Står i valet och kvalet om jag ska välja märklins kortkoppel eller rocos kortkoppel och behöver lite hjälp i min beslutsångest. I nuläget har jag dessutom lika många märklin som roco men det fattas lika många till för att det skall räcka till hela vagnsparken. Fleischmann 6511 som alla förespråkar för rangering av vagnar tänker jag endast införskaffa om det krisar med vagnar till trafikspel men för hemmakörning och heltågskörning/publikt så vill man ju ha kortkopplat och då är den stora frågan Märklin eller Roco
Ska du köra hela tåg som "alltid" går ihop skulle jag nog säga Märklin 7203. Det kör jag på mina Shimmns-vagnar som går i heltåg.
I övrigt gör jag Fleischmann 6511 på ALLT
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Lampist i Team Nättelund
Numera indoktrinerad inom AmericaN!
Lokförare på riktigt :mrgreen:
Kika gärna in på Instagram: modeltrain_weathering
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"