Sidospåret, en modulär hemmabana

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av SethSwede »

MickeWestberg skrev: 2022-01-05, 23:10 Här jobbas det på för fullt. Ikväll fick Hjulåsen ett "gräsligt" utseende och får nu torka över natten, imorgon blir det svarta sarger.

DSC_0006.JPG
Så bra med skiftningarna i gräsfärgerna, snyggt
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Tack så mycket grabbar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Har länge haft en idé om en förenklat variant på modulben till Sidospårsmodulerna som enkelt går att stuva undan och lätt montera upp. Grundtanken bygger på krysstativ som man använder till keyboards. Gjorde ett enkelt test igår på en grundkonstruktion igår och för att hitta eventuella brister i stabiliteten. Använde två 1-meters ribbor som grund samt fötter och modulbäraraemar av tvärslår på 24 cm längd som jag redan hade tillkapade. För att inte x-stativet skulle vika ihop sig så satte jag en liten kedja mellan huvudbenen. Prövade på en kurvmodul som är de mest otympliga och fann att det enda som behöver åtgärdas är längre tvärslår för fötter, kanske 40cm istället för 24. Och att modulbärararmarna behöver vinklas 45 grader i sidled för ännu bättre stabilitet under just kurvmodulen. Nu väger ju inte dessa moduler så mycket men jag tror ändå att det skulle funka på en tyngre modul utan att behöva gå upp i virkesdimmension. Modulerna hamnar just nu på 1m upp till rök men jag ska förlänga benen så det blir 130cm. Kan säga att stabiliteten utan nämnda modifieringar var bättre än de jag hade tidigare med typ hemmagjorda ivarben och stag emellan. Man tror att modulen kommer att tippa åt sidorna då x-benen är ganska smala men lägger man modulen på mitten så är det ingen fara alls. Svårt att förklara med ord så jag skickar en bild.
DSC_0024.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av daniel »

Smart! :D
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Har jobbat vidare och tillverkat fler krysstativ och efter lite modifierande så funkar det mer än väl. 4st totalt tillverkade. Gjorde även om modulen med min hemmagjorda banvaktarstuga och satte dit en köpevariant istället. Fick fixa till marken först.
1_sidospar.jpg
2_sidospar.jpg
3_sidospar.jpg
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av Tompa »

Fint!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av MickeWestberg »

Känner att jag börjar få in tekniken mer och mer när det gäller att göra hemmagjorda granar av garn dvs garnar. På nära håll ser dom konstiga ut var för sig, men sätter man ihop en bunt i bakgrunden så ser det ut som granskog. Målet är att göra 4st varje kväll under nästa vecka, lite terapi och avslappning för hjärnan.
1_sidospar2.jpg
2_sidospar2.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av SethSwede »

MickeWestberg skrev: 2022-01-22, 23:06 Känner att jag börjar få in tekniken mer och mer när det gäller att göra hemmagjorda granar av garn dvs garnar. På nära håll ser dom konstiga ut var för sig, men sätter man ihop en bunt i bakgrunden så ser det ut som granskog. Målet är att göra 4st varje kväll under nästa vecka, lite terapi och avslappning för hjärnan.”
Senast redigerad av 1 SethSwede, redigerad totalt 2022 gånger.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Sidospåret, en modulär hemmabana

Inlägg av SethSwede »

Håller med, skapa och forma träd är riktigt skön terapi . Bruka ha samma känsla när man sitter i en liten rådbåt på en lungsjö och fiskar😃👍🏻
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"