Rö station

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Bakgrund
Projektet Rö station har tillkommit som mitt första projekt med att bygga moduler. Jag ville ha ett projekt som inte är alltför stort men har ett sentimentalt värde. Skall vara hanterbart och i Stockholmsområdet. De flesta stationer i Stockholm med normalspår blir väldigt stora nästan direkt. Därmed tittade jag på Roslagsbanan, och dess stationer. Jag har åkt banan fram till Rimbo (innan den vart nedlagd). Lindholmen kände jag inte för, Rimbo är för stort som första projekt, Kårsta och Ekskogen kunde vara kandidater. Men Rö var tillräckligt liten, nedlagd, och det finns ingen som gjort något med denna station. Personligen hade jag väldigt lite minne av tiden som hållplats, men det gjorde inget.
Rö har en fördel, att den får plats på två stycken moduler, nästan. Man får krympa den lite på längden, en runt 7-8% men är inget man kan se för ögat. Det finns ritningar, lite bilder. Så när skall man avbilda stationen? Jag bestämde mig för att avbilda den när den är som störst och det är runt mitten av femtiotalet runt tiden för när SJ tog över Roslagsbanan.
Det finns lite bilder för att se hur stationen har sett ut i början av 1900-talet, se http://www.rosocken.se/Photos/Showphoto.aspx?Id=49.
Uppmaning att ge information om de kan.

Beslut vad som skall byggas
Det beslut jag tagit är att bygga Rö station som två moduler. Konsekvensen blir att man behöver trycka ihop stationen lite samt att man gör det i bred också för att få med lite mera terräng.
Tekniska data:
  • Två moduler 100x40 cm i skala N från m-play
  • Byggnader och terräng kommer att vara i skala N (1/160)
  • Spåret kommer att vara i skala N (ej smalspår utan normalspår)
Byggnader som kommer att finnas:
  • Stationshuset med dess avträda och uthus
  • Tre godsmagasin
  • Sofielund med uthus
  • Uledal
  • Betanien
Andra data:
  • Tidsperioden kommer att vara mitten eller slutet av 50-talet
  • Telefonstolpar och luftledningarna
  • Infartssignaler för spår 1, båda riktningarna
  • Vägövergång på spårområdet
  • Den del av vägen som syns
Det enda riktiga avsteget är att det blir normalspår för att kunna köra med fordon som har gått på spåret som t.ex. det gröna Tp loket eller Y6 spårbussar. Det skall egentligen ha varit spår som är runt 6 mm för att simulera 891mm spårbredd vilket blir lite mindre än skala Z (1/220) och är 6,5 mm. Men att bygga både spår, fordon och modulen i samma veva är en alldeles för stor sak. Därmed avsteget för spåret, vilket inte för de flesta kommer att synas om man inte tittar väldigt noga.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av MickeC »

:)

Trevligt projekt!
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Rö station

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Trevlig idé Robert!

Kul att vi blir fler som bygger N-Re i Stockholm!
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Tack grabbar.

Första skissen
På bilden finns modulens placering utritad. Den är lite utsträckt för att få med både första och sista växeln. D.v.s. området på modulen blir hoptryckt lite för att få plats. Synmässigt kommer man inte att se denna förändring om man inte mäter. Det viktiga är att synfältet blir korrekt.

Det finns ett antagande här att vägen inte tycks ha blivit flyttad. Det har en onaturlig knyck som syns väldigt tydligt och jag har antagit att ingen brydde sig att flytta vägen när den vart asfalterad. Sedan har lag försökt placera ut alla hus och spår där de borde vara enligt flygfotot.
Förhoppningsvis kommer detta att ge en korrekt bild i slutändan. I bilderna från Google maps finns det exempelvis resterna från stenmuren som bildade lastkajen kvar. Detta borde ge en bra bild av inbördes förhållanden.
Bilagor
Flygbild via google med riktningen på modulerna inlagd.
Flygbild via google med riktningen på modulerna inlagd.
Rö Station Flygbild Idag.jpg (397.89 KiB) Visad 7060 gånger
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Andra skissen
Nästa steg blir att rita ut exakt hur spårplanen skall se ut. Dessa ritas i ett program som heter SCARM och används för just detta syfte. Ritningen kommer att användas för att se till att rälsen hamnar på rätt plats. Ritar ut lite hus där de borde hamna så att man får en 3D-bild som visar det någorlunda rätt. Jag hoppas att alla mått är korrekta, skulle behöva en riktig ritning.
Skarven hamnar på ett lämpligt ställe här behövdes inga modifieringar.
Bilagor
Vänstra moduldefinition
Vänstra moduldefinition
Rö1 v2.png (13.93 KiB) Visad 7059 gånger
Högra moduldefinitionen
Högra moduldefinitionen
Rö2 v2.png (20.4 KiB) Visad 7059 gånger
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Hur ser det ut idag?
Google maps är ett bra verktyg för oss modellbyggare. Vi kan leka runt och se hur terrängen ser ut och vad det borde vara. Man får vara försiktig så att man inte övertolkar saker, eller missar att det har hänt saker och ting. Bilden nedan är hur det ser ut idag. Om man jämför med gamla topografiska kartor ser man det går en väg längs rälsen fram till där vägen korsade spåren på norra delen av stationen.
Ro-station-006.jpg
Ro-station-006.jpg (226.12 KiB) Visad 6637 gånger
I bilderna från Google maps (streetview) finns det exempelvis resterna från stenmuren som bildade lastkajen kvar. Bilden visar i riktning söderut och längs med rälsen. På höger sida skulle stationen ha varit. Tack att det varit mer än 50 år sedan har träd hunnit växa upp som stör bilden, och vi behöver ta hänsyn till.
Ro-station-008.jpg
Ro-station-008.jpg (204.09 KiB) Visad 6637 gånger
Här är vägen i rikning österut. Jättekul att lastkajen fanns kvar. Gör det lättare att placera ut saker och ting.
Ro-station-007.jpg
Ro-station-007.jpg (239.99 KiB) Visad 6637 gånger
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 7 - Kantlister

I detta avsnitt beskriver jag hur jag har gjort för att skydda kanten av mina M-Play moduler. Normalt sätt rekommenderar M-Play en aluminiumlist men den kände jag inte som en bra lösning.

Eftersom jag har ett relativt stort virkesförråd med tunna träplankor i enmeterslängder så kändes det naturligt att använda trä. Speciellt som M-Plays papper och trä fungerar mycket bra ihop.

På bilden nedan ser man tydligt kanten som modulen har. Här kan man se det speciell honeycomb-materialet. Inte att förväxla med wellpapp. Det är ett mycket starkt material, tål ett tryck på flera hundra kilo. Jag har stått på plan yta av materialitet och det är stenhårt. Däremot tål det inga stickskador. Där är det papper, men en stick skada gör inget för att ta bort styrkan i strukturen.
Ro-station-019.jpg
Ro-station-019.jpg (63.17 KiB) Visad 6616 gånger
På bilden nedan har jag limmat en furulist som är 1,5 x 15 mm. Denna köpte jag på Wentzell i Stockholm för orkade inte såga upp listen själv. Hur tjock skall listen vara, i alla fall kändes en list på en millimeters tjocklek vara för tunn och 1,5 eller 2 millimeter kändes okej. När man limmar är det rikligt med trälim, för det är inte en snygg yta man limmar.
Ro-station-020.jpg
Ro-station-020.jpg (73.55 KiB) Visad 6616 gånger
På bilden nedan ser man den färdiga modulens kanter. Ser bra ut och fungerar bra efter att slipat bort lite vassa kanter.
Ro-station-021.jpg
Ro-station-021.jpg (84.31 KiB) Visad 6616 gånger
Nästa steg i modulen var vilken yta jag ville ha. Jag vill inte ha en pappyta utan mera en möbelliknande yta. Det är helt okej att måla denna yta så att man får ett skydd för fettfläckar och annat. Pappersytan tål vatten riktigt bra men inte fett. Dessa syns tydligt om man får en sådan. Så att måla ytan med en bra färg för att få en starkare ytskikt rekommenderas.

Jag har valt en annan lösning, kanske mycket arbetsamt sätt men för att få en tydligare möbelstruktur. Jag vill kunna ha några moduler uppställda när jag har folk hemma och de skall se ut som de hör hemma här.

I nästa avsnitt beskriver jag ytbehandlingen.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 8 - Bomulsväven

I detta avsnitt handlar ytbehandlingen av modulen. Jag har bestämt mig för att använda mig av bomulsväv som jag sen målar för att få en slät och fin behandlad yta.

Jag har tagit ett gammalt lakan och ett örngott och rivit isär dessa i 20 cm breda remsor. Sedan har jag använt vävlim för att limma på sidorna av modulerna kanterna enligt bilden nedan.
Ro-station-022.jpg
Ro-station-022.jpg (69.82 KiB) Visad 6596 gånger
Bilden nedan ser ni de två moduler för Rö station samt två kurvmoduler. Nästa steg blir att limma in kanterna på bomulsväven.
Ro-station-023.jpg
Ro-station-023.jpg (66.51 KiB) Visad 6596 gånger
Det tar en stund att limma väven och är svår att få jämn. Men ytan blir bra att måla på och ser fram emot slutresultatet. På bilden nedan har jag klippt ut för anslutningshålet i sidostycket.
Ro-station-024.jpg
Ro-station-024.jpg (91.19 KiB) Visad 6596 gånger
I nästa avsnitt blir det ett tvärkast i planerna.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö station

Inlägg av RoberthLundin »

Rö Station - Del 9 - Nya ritningar

Detta avsnitt handlar om en ny ritning som dykt upp för Rö station. En hel rad antaganden jag gjort är felaktiga.

Hoppla, det kom ett inlägg med en ritning över Rö station. Jag är tacksam för att det kom så pass tidigt att man kan hantera det och göra något åt det hela.
Helt fascinerat hur mycket tips man kan få om man berättar vad man gör, så att publicera en bygglogg på detta sätt har en hel rad med fördelar.

Ritningen kommer ifrån ett gäng som skannat en massa ritningar och har en satt upp en webbplats:

http://www.bangardar.se/

Tanken är att dessa skall föras över till samlingsportalen.se, så småningen om. Ett aktningsvärt inaktivt, som jag personligen är tacksam att de har lagt ned en arbete och möda på. Bilden nedan visar ritningen över Rö station från 1911:
Ro-station-025.jpg
Ro-station-025.jpg (37.45 KiB) Visad 6589 gånger
Stationen är större än vad jag trodde, så jag har blivit tvungen att räkna om allt och stoppa in en modul till för att få plats med hela stationen. Bilden nedan visar den första biten av stationen:
Ro-station-026.jpg
Ro-station-026.jpg (20.8 KiB) Visad 6589 gånger
Jag har varit tvungen skjuta lite på modulerna lite för att inte en växel skall hamna på en skarv, bilden nedan visar mitten sektionen:
Ro-station-027.jpg
Ro-station-027.jpg (22.84 KiB) Visad 6589 gånger
Bilden nedan visar på den nya modulen som kommer att krävas:
Ro-station-028.jpg
Ro-station-028.jpg (18.91 KiB) Visad 6589 gånger
Jag kommer inte att visa hur jag byggde den nya sektionen utan den finns det bilder på hur de andra gick till. Det enda skillnaden blev att jag målade den i grå färg RAL7037 i stället.

I nästa avsnitt kommer visa hur jag bygger egna beninfästningen, ville inte vänta eller köpa nya ben för den nya modulen.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Rö station

Inlägg av daniel »

RoberthLundin skrev:Ritningen kommer ifrån ett gäng som skannat en massa ritningar och har en satt upp en webbplats:

http://www.bangardar.se/

Tanken är att dessa skall föras över till samlingsportalen.se, så småningen om.
Det är Järnvägsmusei vänner som har scannat ritningarna, samma gäng som har skannat bilderna i Samlingsportalen. Ritningarna kommer från SJK:s arkiv. SJK = Svenska järnvägsklubben. Men pga av att JVMV inte hade tid att lägga in de scannade ritningarna på Samlingsportalen så fick jag tillgång till dem och kunde sätta upp webbsidan http://www.bangardar.se för att göra ritningarna tillgängliga. Men det är JVMV som har gjort det stora jobbet med att scanna dem. Och planen är som sagt att de så småningom ska läggas upp på Samlingsportalen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"