Projektet Rö station har tillkommit som mitt första projekt med att bygga moduler. Jag ville ha ett projekt som inte är alltför stort men har ett sentimentalt värde. Skall vara hanterbart och i Stockholmsområdet. De flesta stationer i Stockholm med normalspår blir väldigt stora nästan direkt. Därmed tittade jag på Roslagsbanan, och dess stationer. Jag har åkt banan fram till Rimbo (innan den vart nedlagd). Lindholmen kände jag inte för, Rimbo är för stort som första projekt, Kårsta och Ekskogen kunde vara kandidater. Men Rö var tillräckligt liten, nedlagd, och det finns ingen som gjort något med denna station. Personligen hade jag väldigt lite minne av tiden som hållplats, men det gjorde inget.
Rö har en fördel, att den får plats på två stycken moduler, nästan. Man får krympa den lite på längden, en runt 7-8% men är inget man kan se för ögat. Det finns ritningar, lite bilder. Så när skall man avbilda stationen? Jag bestämde mig för att avbilda den när den är som störst och det är runt mitten av femtiotalet runt tiden för när SJ tog över Roslagsbanan.
Det finns lite bilder för att se hur stationen har sett ut i början av 1900-talet, se http://www.rosocken.se/Photos/Showphoto.aspx?Id=49.
Uppmaning att ge information om de kan.
Beslut vad som skall byggas
Det beslut jag tagit är att bygga Rö station som två moduler. Konsekvensen blir att man behöver trycka ihop stationen lite samt att man gör det i bred också för att få med lite mera terräng.
Tekniska data:
- Två moduler 100x40 cm i skala N från m-play
- Byggnader och terräng kommer att vara i skala N (1/160)
- Spåret kommer att vara i skala N (ej smalspår utan normalspår)
- Stationshuset med dess avträda och uthus
- Tre godsmagasin
- Sofielund med uthus
- Uledal
- Betanien
- Tidsperioden kommer att vara mitten eller slutet av 50-talet
- Telefonstolpar och luftledningarna
- Infartssignaler för spår 1, båda riktningarna
- Vägövergång på spårområdet
- Den del av vägen som syns