Kombihamn i N-skala

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av FredrikB »

Prydligt!

/f.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av Per Widell »

Snyggt!
Varför målar du på insidan?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Per Widell skrev: 2020-09-08, 21:20 Snyggt!
Varför målar du på insidan?
Tack!

För att kabeldragning och elektronik blir mycket mer överskådligt och snyggare (tycker jag).
Det blir roligare att jobba med modulerna om det är snyggt och prydligt. Och om andra ska bygga bana med mina moduler blir det enklare för dem om det är överskådligt.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Då var rälsen beställd!

:D :shock:
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Senaste månaden har präglats av beställningar. Och kostnader... :roll:
  • Har fått majoritet av rälsen. (Peco Unifrog-växlar är slut från fabriken)
  • Lådan med växelstryning från Möllehem har kommit
  • Har bestämt och köpt underlag till räls och kork, kommer använda 2,4 resp. 3,2 mm fiberskiva, typ masonit / mdf
  • För den hårdgjorda betongytan i mitten av terminalen kommer bli fiberboard med pvc-plastskiva på. Tåligt och plant!
  • Har beställt styrpinnar från Gävlegänget, produktion pågår men kommer fortsätta utan dem så länge.
För mig är det viktigt att dockningen mellan sektionerna är distinkt och exakt, vill inte ha bekymmer mer de interna skarvarna längre fram.
Men pga orsak (klantighet och tänkte inte tillräckligt många steg framåt) så blev två gavlar i MDF istället för plywood. Och MDF'en är inte riktigt så stabil som jag skulle vilja, som ni kan ana på bilden nedan så är inte gavlarna helt styva och plana. Så jag sätter tre modulskruvar och limmar fast brickor för att fördela trycket och inte mosa & slita MDF'en för mycket under alla år fram över.

I denna gaveln ska jag också borra 40 mm hål för sladdar mellan sektionerna och senare montera styrstift.


.
6FE9C639-308D-4047-828B-542AC4B1E36E.jpeg
9A804C05-89E8-4B42-A004-8BBC639F9445.jpeg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

En del framsteg sedan sist!

Styrstiften är på väg, just nu Postnords försorg.

Sista finslipningen på layouten är klar och hela layouten har printats i skala 1:1. Det har kan nog bli bra!

Robert har levererat första omgången benfästen, de blir anpassade för pinnben på 27*27 mm.


Skulle så gärna vilja ha åtminstone något spår klar för att kunna testa på VästträffeN, men det kommer antagligen inte hinnas med.
3CAC38B6-758A-4D8F-838E-13E5944647E9.jpeg
7911FE49-1351-403A-80DF-40E1FDD507A8.jpeg
BED6BAF9-14C1-4619-AF7B-DEBEC0416B92.jpeg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av Per Widell »

Ser riktigt livande ut. Smart att skruva ut i skala 1:1, får man fråga hur du gjorde det?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Per Widell skrev: 2020-10-29, 08:46 Ser riktigt livande ut. Smart att skruva ut i skala 1:1, får man fråga hur du gjorde det?
Jag skrev ut det på kontorsskrivaren på jobbet. A3 stående, det passar perfekt till N-skala som är 400 mm bred och stående A3 är ca 420mm.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

Det var längesedan jag uppdaterade denna tråden. Men detta projekt är ständigt latent och jag filar och funderar.

Jag har ritat om hela spårplanen för att få exakt rätt vinklar efter hur stommarna faktiskt blev. Har också blivit ett par steg vassare på att rita i Anyrail så nu ritar jag rakt och korrekt ner på millimeternivå.

Största funderingen just nu är vad jag ska ha för spåravstånd på de översta tre spåren, det ger stor påverkan på hur växelgatan blir. Just nu är det 35 mm jag har ritat med, och det är av praktiska skäl med att kunna koppla av vagnar och ställa tillbaka den på spåret. Men förebildsmässigt och visuellt & snygghetsmässigt är det för brett. Och jag är kompromisslös när det gäller att det ska vara mjuka kurvor och "snygga" växelgator, så det gäller att landa rätt i avvägningen.
Kombihamn_26_V-exakt horisontal_2.png

Jag tar även framtida eventuella utbyggnader i beaktning.
Planen var att ha spårläggningen klar till Höglandståg nu i oktober 2021, men jag låter spårplanen mogna lite ytterligare.

Kombihamn_26_V-exakt horisontal_1.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

.

Det är ju fantastiskt med en byggtråd så jag kan komma ihåg vad jag har tänkt tidigare! :D
Två år senare har jag gått hela varvet runt och funderar fortfarande.


AlexanderEhn skrev: 2019-09-07, 21:01
ErikKuiper skrev: 2019-09-07, 20:49
AlexanderEhn skrev: 2019-09-07, 16:07 Nu har jag testat att lägg ut skissen i skala 1:1 och testat med vagnar och tillbehör för att se hur storleken och ytan känns.

Enklast är att titta på videon jag har lagt upp här: https://youtu.be/hswjz_9e3mE

I veckan har jag lite oväntat lyckats köpa en containerkran och den passar bra.

Mina slutsatser så här långt:
- 35 mm cc mellan terminalspåren räcker gott, kan till och med vara lite mindre
- tillräckligt med avstånd till kanten för att hantera en vält vagn. Landskapet ska vara lite upphöjt och med staket.
- det är tillräckligt med plats i mitten
- det ser rätt bra ut! 😀


Lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bra med bilderna så man får en känsla för proportionerna. 35 mm cc känns för mig ganska mycket då jag ser på bilderna. Skulle rekommendera att minsta till max 30 mm.
Ja, det blev väldigt konkret med filmer och bilder.

Gött, är också inne på 30mm cc
AlexanderEhn skrev: 2019-09-09, 16:49 Var ute i verkligheten idag.

Några reflektioner:
- Det är träslipers till största delen, med betongslipers vid bockarna. I alla fall på den nybyggda kombiterminalen.
- Det ligger rälsskor (heter det så?) innan stoppbocken
- Det är ungefär 4-4,5 meter cc mellan spåren
- Spåren i "gatan" ligger i betongplattor, asfalt runt om

Här var jag: https://goo.gl/maps/3vbEmsqa6UTKhyh76

Bild

Bild

Bild
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"