Sida 4 av 11

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-02, 09:45
av LLJ
DagCatoSkårvik skrev: 2019-09-02, 07:48
LLJ skrev: 2019-09-01, 22:07 En rättelse: Hector har enbart Vectron med s.k. shunting module. Se även min artikel om hybridlok i MJ-magasinet nr 27.

/Lars
Slik jeg forstår det er Vectrons shunting module tilsvarende Bombardiers Last Mile? En liten dieselmotor som kan brukes under skifting.
Helt riktigt Dag-Cato.

/Lars

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-02, 13:21
av AlexanderEhn
Har justerat CC-avståndet mellan spåren till cc 35mm. Har nu 200 mm i mitten samt 40-50 mm mellan ytterspår och kant.

Ska printa ut skissen i skala 1:1 och testa att provlägga för att se om längden räcker och om det är tillräckligt avstånd mellan spåren.
Kombihamn_7_35cc.png

Sen ska jag börja skissa på bangård. Noterar att Tonis bygge i mångt och mycket har samma mål som mitt, även om skala och design skiljer. :)

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-02, 13:38
av LLJ
Du menar väl 4-5 cm mellan ytterspår ock kant? Annars låter det väldigt lite.

/Lars

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-02, 14:13
av AlexanderEhn
LLJ skrev: 2019-09-02, 13:38 Du menar väl 4-5 cm mellan ytterspår ock kant? Annars låter det väldigt lite.

/Lars
Absolut, tack, uppdaterat ovan.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-02, 19:09
av ErikKuiper
AlexanderEhn skrev: 2019-09-01, 21:27 Ett större huvudbry är dock cc-avståndet på de parallella terminalspåren. Nu har jag ritat med cc 45 mm. Det har jag dels på Finngösa/Pauline och Evert Nillson har det på sin bangård. 45 mm cc ger bra med plats för att koppla loss vagnar och få ner fingrar på sidan.
Men cc 45 mm tar plats och är inte speciellt realistiskt. I verkligheten är det inte alls mycket avstånd mellan spåren på kombiterminaler...

Vad tycker ni??
Normalt dubbelspårsavstånd på dubbelspårig linje i Sverige är 4,5 meter, vilket blir 28 mm i N-skala. Liknande avstånd har jag sett på ritningar över flera bangårdar. Jag kan tänka mig att ett liknande avstånd också används mellan parallella spår på kombiterminaler, så om du vill kan du reducera avstånden mellan spåren ytterligare.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-03, 21:48
av AlexanderEhn
En smidig fördel med N-Re-normens 400mm bredd är att ritningarna i AnyRail precis får plats på en stående A3’a!
EBB13F53-9BE2-40E7-B418-26155F913F50.jpeg

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-07, 16:07
av AlexanderEhn
Nu har jag testat att lägg ut skissen i skala 1:1 och testat med vagnar och tillbehör för att se hur storleken och ytan känns.

Enklast är att titta på videon jag har lagt upp här: https://youtu.be/hswjz_9e3mE

I veckan har jag lite oväntat lyckats köpa en containerkran och den passar bra.

Mina slutsatser så här långt:
- 35 mm cc mellan terminalspåren räcker gott, kan till och med vara lite mindre
- tillräckligt med avstånd till kanten för att hantera en vält vagn. Landskapet ska vara lite upphöjt och med staket.
- det är tillräckligt med plats i mitten
- det ser rätt bra ut! 😀


Lite bilder:

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-07, 17:54
av Tompa
Det här blir häftigt tycker jag! 👍
Att prova i 1:1 gör ju också att man får en bra känsla för om det blir trångt eller svårt på olika ställen.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-07, 18:21
av AlexanderEhn
Tompa skrev: 2019-09-07, 17:54 Det här blir häftigt tycker jag! 👍
Att prova i 1:1 gör ju också att man får en bra känsla för om det blir trångt eller svårt på olika ställen.
Kul att du gillar det!

Ja, att printa i 1:1 är riktig bra. AnyRail är dessutom mycket bra på att få det helt rätt och lätt att sätta ihop arken.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2019-09-07, 19:33
av daniel
Tumme upp!